actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > NASLAG > Focus op... > Brussel-Halle-Vilvoorde (BHV)
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th May 2013, 20:00
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Unhappy ‘Brussel is een vuile en lelijke stad’

‘Brussel is een vuile en lelijke stad’


Vuil, lelijk en een eeuwige werf. Zo wordt Brussel omschreven in de Franse krant Libération. De oorzaken van de chaos? ‘Negentien gemeenten die min of meer autonoom zijn en een manifeste politieke onwil.’



De correspondent voor Libération in Brussel Jean Quatremer schept onder de titel ‘Bruxelles pas belle’ een vernietigend beeld van de Europese hoofdstad.

Brussel heeft volgens hem twee voordelen voor rijke Fransen: het belastingklimaat en de nabijheid bij Parijs. Maar de aankomst is voor velen een schok omdat de stad ‘zo lelijk en vuil’ is, op enkele eilanden na die bijna miraculeus bewaard zijn gebleven.


Grillen

De Franse journalist wijst daarbij op de problemen tussen de negentien gemeenten die ‘grotendeels autonoom’ zijn. Hij erkent wel dat de situatie de laatste twintig jaar is verbeterd, maar toch gebeuren de veranderingen maar beetje bij beetje en volgens de grillen van de gemeenten.

Brussel is voor hem een stad voor auto’s die gevaarlijk is voor fietsers en voetgangers. Daarbij geeft hij de Belliardstraat als voorbeeld. Hij stelt onder meer ook de vastgoedspeculatie aan de kaak.


‘Platitudes’

De nieuwe Brusselse minister-president Rudi Vervoort betreurt het artikel van Quatremer. Hij noemt het stuk in Le Soir een verzameling van platitudes die vandaag achterhaald zijn.

‘Ik ben niet blind, ik weet dat er veel dingen te doen zijn in deze stad’, zegt hij. ‘Maar met de opkomst van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest is de situatie sterk verbeterd.’


Blog DS, 14-05-2013
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 14th May 2013, 20:34
Veronique.Peeters's Avatar
Veronique.Peeters Veronique.Peeters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Booischot
Posts: 98
Heel toevallig zijn we gisteren met de studenten van 2BASO economie het Brussels parlement gaan bezoeken. In de voormiddag kregen we hier extra informatie over alsook een rondleiding in het gebouw, in de namiddag was er tijd voor een streepje cultuur en genoten we van een kleine rondleiding door Brussel. Het viel mij meteen op dat er veel zwervers en bedelaars rondlopen en dat het niet overal even proper is. Het is gewoon een grootstad, onze hoofdstad zelfs. Tijdens de rondleiding kregen we te horen dat er in Brussel 163 nationaliteiten wonen. Niet iedereen is even begaan met onze hoofdstad en dat is natuurlijk jammer. Maar geef nu toe, in welke grootstad is het overal proper, zijn er nergens bedelaars en kan je je perfect veilig voelen? Natuurlijk heb ik maar een klein deeltje van Brussel gezien, maar toch heb ik gisteren heel wat mooie gebouwen, straten, pleinen en tuinen ontdekt. De foto hieronder is op de Kunstberg genomen en zet mijn woorden wat kracht bij, zeg nu nog eens dat Brussel geen mooie stad is?
Bijgesloten Plaatje(s)
 
__________________
Believe in yourself and all that you are. Know that there is something inside you that's greater than any obstacle.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:11.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.