actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > NASLAG > Focus op... > Brussel-Halle-Vilvoorde (BHV)
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th June 2011, 18:13
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Unhappy Capitulatie in Molenbeek

Capitulatie in Molenbeek


Verhalen van mislukking. Dat waren de uitspraken van twee mensen uit de reclamesector, van de Mortierbrigade en VVL/BBDO, gisteren bij Peeters & Pichal. Beiden hadden ze moeten vaststellen dat hun dappere plan om zich met hun bedrijf in de Brusselse gemeente Molenbeek te vestigen, op een bittere ontgoocheling was uitgedraaid. De Mortierbrigade heeft zelfs beslist om te verkassen naar Schaarbeek. Het was niet meer te doen.



Er kwamen voorbeelden van welgemeende pogingen om de contacten met de lokale, veelkleurige bevolking te verbeteren, maar dan bleek dat de daders van inbraken in gebouwen en auto's, van intimidatie en berovingen van klanten en personeelsleden, niet van ter plekke kwamen, maar van 'elders' in Brussel. Investeringen in beveiliging waren boter aan de galg en aangezien de politie chronisch onderbemand is, was het tijd voor pijnlijke maar onvermijdelijke conclusies.

Het heeft er een tijd naar uitgezien dat het in het stuk Brussel aan de overkant van het kanaal de goede kant op zou gaan. Er werd gerenoveerd, gebouwd, geïnvesteerd. Waarom zou het niet mogelijk zijn om daar een positieve spiraal op gang te houden, waardoor de uitzichtloze situatie van veel van her en der aangespoelde inwoners structureel zou verbeteren?

Het heeft niet mogen zijn. De inner city blues heeft het gehaald van het idealisme. Misschien waren die blitse boys en girls met hun laptops en hun smartphones wat te wereldvreemd om in te zien dat ze flanerend in het mediterrane straatbeeld van Molenbeek wel erg uit de toon zouden vallen. Maar dat is natuurlijk het punt niet. Je zou van een gemeente met grootstedelijke problemen van kansarmoede, lage scholing en generatiewerkloosheid, verwachten dat ze er alles aan doet om sterkere economische spelers aan te trekken en te houden.

Dat is niet of te weinig gebeurd. De burgemeester van Molenbeek, Philippe Moureaux, staat bekend als een man met een mening. Zijn mening doet er ook toe, in zijn partij, de PS, en in Brussel. Hij zou bij uitstek diegene kunnen zijn die aan de alarmbel trekt en fundamentele ingrepen, zoals het invoeren van één politiezone voor heel Brussel, bepleit. Maar verder dan de aankondiging van een werkgroep is hij nog niet gekomen.

Niemand kan verwachten dat de overheid, in casu een burgemeester, een tovermiddel heeft voor een complexe problematiek als die in Molenbeek of belendende gebieden in de armere westsikkel van Brussel. Niemand kan ook beweren dat het volstaat om de repressie te verhogen om de kwestie snel en efficiënt te regelen.

Maar wat inwoners en bedrijven wel mogen verwachten, is dat van elementaire veiligheid een prioriteit wordt gemaakt. Nu heeft het er alle schijn van dat de overheid capituleert en de andere kant opkijkt.


DS, 15-06-2011 (Bart Sturtewagen)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 15th June 2011, 18:17
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
'Onveiligheid is toch ook verloedering?'

'Onveiligheid is toch ook verloedering?'


MOLENBEEK - Een bedrijf dat zich vestigt in Molenbeek, moet er soms wat bijnemen: zoals een veiligheidsagent die bange werknemers een lift geeft.



Bakstenen gevels met smeedijzeren balkons in het voorjaarszonnetje, boompjes ervoor, een duif die schrikt en opvliegt. Wie kan er bang zijn van dit Molenbeek? Geen overlast te zien, of het moet de vriendelijk lachende autobestuurder zijn die een tijdlang het verkeer ophoudt om door het raampje van zijn aftandse Nissan een praatje te maken met een tegenligger.

En toch. Stukjes veiligheidsglas op de stoep doen vermoeden dat hier al eens een gps van eigenaar verandert. En de kortgeschoren veiligheidsagent op de hoek staat er ook niet zomaar. Hij heet Bilal, werkt voor bewakingsonderneming G4S en houdt hier in opdracht van reclamebureau VVL/BBDO een oogje op de geparkeerde wagens en de binnen- en buitenlopende reclamejongens en -meisjes. Niets te zien, natuurlijk. 'Ze gaan hen niet onder mijn neus overvallen.'

Maar wel om de hoek. In december overkwam het Els*: 'Ik voelde iemand aan mijn tas trekken, trok terug en viel, waarna ik een vijftal kerels zag weglopen met mijn handtas. Een man die wat verderop zijn boodschappen stond uit te laden, kwam niet eens vragen of het wel met me ging.'


Laptop

Els woont in de buurt en was daarvoor nooit bang geweest. 'Als collega's me een lift aanboden, begreep ik hun bezorgdheid niet. Nu is dat anders. In het begin schrok ik als ik op straat iemand achter mij hoorde, waardoor ik soms nogal vreemd omkeek. Dat is over, maar echt gerust ben ik nog niet.'

Volgens office manager Lutje Bekx zijn het voorbije halfjaar zeker tien van haar vrouwelijke collega's op die manier hun tas, gsm of laptop verloren. Daarom staat er sinds kort een auto met een collega van Bilal voor de deur. 'Wie liever niet te voet naar de metro wandelt, rijdt met hem mee. Dat werkt goed, maar geeft ons wel het gevoel dat wij een probleem oplossen dat eigenlijk structureel zou moeten worden aangepakt.'

De Mortierbrigade, ook een reclamebureau, ontvlucht dat probleem door binnenkort Molenbeek te verlaten, maar VVL/BBDO wil niet weg. Johan Vandepoel, die het bureau leidt, geeft toe dat ze het overwogen hebben. 'Maar dit gebouw, een oude wijnbottelarij, heeft ziel en de buurt is vanuit alle richtingen vrij goed bereikbaar. Dat zijn al twee dingen die je moet opgeven als je verhuist naar een anoniem kantoorblok in Zaventem.'

Vandepoel wil wel dat de buurt veiliger wordt. 'We zijn hier nu twaalf jaar en hebben de buurt zien veranderen. De straten zijn groener en properder, maar de criminaliteit is toegenomen. Als we echter vragen om meer patrouilles, krijgen we parkeerwachters. In december heb ik nog een aangetekende brief gestuurd naar Philippe Moureaux, die als burgemeester verantwoordelijk is voor veiligheid. Hij zou een werkgroep oprichten en snel iets laten weten. Ik wacht nog altijd. Als bedrijven als het onze de buurt verlaten, dan is dat toch ook een vorm van verloedering?'

Philippe Moureaux (PS) had geen tijd voor een reactie.


DS, 15-06-2011
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:19.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.