actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd May 2013, 10:41
J*rine.Storms J*rine.Storms is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Zoersel
Posts: 115
Onkelinx overweegt frisdrankentaks

Onkelinx overweegt frisdrankentaks

Als het van minister van Volksgezondheid Laurette Onkelinx (PS) afhangt betaalt u binnenkort tussen de 2 en de 20 cent taksen op frisdranken. De minister onderzoekt momenteel of België in navolging van Frankrijk een zogenoemde frisdranktaks kan invoeren.

Te veel gesuikerde dranken consumeren, is niet gezond. Daar zijn de meeste voedingsdeskundigen het intussen wel over eens. Toch verzetten u en ik dagelijks nog grote hoeveelheden frisdrank. De minister van Volksgezondheid neemt zich voor om daar iets aan te doen en overweegt in navolging van Frankrijk een frisdrankentaks.

Sinds ons buurland een half jaar geleden die maatregel heeft ingevoerd, is de frisdrankconsumptie er gevoelig gedaald. De voorgestelde bedragen die nu in onder meer De Standaard circuleren hebben het over een heffing tussen de 2 cent voor een blikje en 20 cent voor een grote fles. De opbrengt van de taks zou gebruikt worden om gezondheidscampagnes te financieren. Naar verluidt zou een heffing van slechts enkele eurocent per liter jaarlijks ruim 40 miljoen euro kunnen opleveren.

Opvallend is overigens dat de taks niet enkel zou gelden voor gesuikerde dranken, ook de light-varianten komen in het vizier van Onkelinx. De minister baseert zich voor dat laatste op een verontrustende studie waaruit zou blijken dat zoetstoffen als aspartaam, een stof die vaak gebruikt wordt om suiker te vervangen in frisdranken, mogelijk het risico op diabetes verhogen.

Het thema leeft niet alleen bij ons. Zo heeft de burgemeester van New York getracht de verkoop van al te grote frisdranken te verbieden en is in Denemarken zelfs een tijdje een zogenoemde "vettaks" in voege geweest. Dat laatste is intussen overigens weer afgeschaft.
"Taks zet niet aan tot gezonde gewoontes"

Het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ) is alvast niet gewonnen voor het idee van Onkelinx en pleit voor sensibiliseringscampagnes, want "de ouders moeten hun kinderen gezonde eetgewoontes aanleren", zegt voorzitter Christine Mattheeuws (kleine foto) in een persbericht.

"Trop is teveel", gaat Mattheeuws verder, "als je alleen maar wortelen eet of water drinkt, is dat ook niet gezond omdat je dan andere belangrijke voedingsmiddelen mist. In België is er trouwens geen ongezonde voeding, maar je moet er wel op letten dat je evenwichtig eet."

Mattheeuws twijfelt aan de goede bedoelingen van de minister en noemt de taks niets anders en niets meer dan een belasting die het probleem niet zal verhelpen. "Het is niet omdat iets duurder wordt dat plotseling andere gewoontes worden aangenomen."

Bron: De redactie
Datum: 03/05/2013
Link: http://www.deredactie.be/cm/vrtnieu...elinx_frisdrank

Eigen mening:
Ik ben het niet helemaal eens met het invoeren van een frisdrankentaks. Er zijn nog heel wat producten die we consumeren die ongezond zijn. Waarom is het dan nodig om alleen een taks op frisdranken te heffen? Natuurlijk is het wel normaal dat er aan gedacht wordt aangezien dit een positief effect heeft in buurlanden. Het is inderdaad niet slecht dat er zo meer op de gezondheid gelet wordt. Wel is het raar als men ook op de light producten deze taks gaat doorvoeren aangezien deze al staan voor minder suiker. Ik ben dus van mening dat het invoeren van deze taks zowel voor als nadelen heeft. Ik denk dat men nog eens goed moet nadenken over de producten waar de taks op doorgevoerd kan worden aangezien er nog ongezonde producten zijn.

Laatst aangepast door J*rine.Storms : 3rd May 2013 om 10:47.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 3rd May 2013, 15:40
Eva.Van Peer Eva.Van Peer is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zoersel
Posts: 64
Het invoeren van taks op frisdrank vind ik net zoals J*rine niet goed. Het blijkt wel te werken in Frankrijk, maar dat overhaalt mij niet.
Wanneer je een taks invoert op frisdrank kan je net zo goed taks invoeren op alle voedingsproducten. Zoals Mattheeuws in het artikel vermeld, is niets gezond als je het in grote hoeveelheden eet of drinkt. Het invoeren van zo'n taks beperkt de mens ook in zijn vrijheid, zeker degene die het financieel moeilijk hebben. We leven namelijk in een tijd waarin alles duur is en je ook weinig tot niet kan sparen.

Mij lijkt het ook eerder een manier om meer geld te verzamelen voor de staat dan werkelijk bezig te zijn met de gezondheid van de bevolking.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:20.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.