actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 2nd May 2013, 15:06
s*ana.vervoort s*ana.vervoort is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Geel
Posts: 127
Aantal leefloners stijgt vooral bij de jongeren

Het aantal leefloners neemt in België toe en loopt momenteel op tot gemiddeld 94.947 begunstigden per maand. Vooral bij de jongeren stijgt het aantal. Dat blijkt uit de nieuwste cijfers van de federale Programmatorische Overheidsdienst (POD) Maatschappelijke Integratie.
Dat cijfer ligt ver boven het peil van 83.038 leefloners voor de economische en financiële crisis van 2008. In de afgelopen maand kwam er 0,3 procent bij. Uitschieter vormt de categorie van leefloongerechtigden jonger dan 25 jaar. Hun aantal groeit met 2 procent.

‘Vandaag is één derde van de leefloners jonger dan 25 jaar’, zegt Julien Van Geertsom, voorzitter van de POD Maatschappelijke Integratie.

Hoewel het aantal leefloners globaal gezien toeneemt, is er in de grote steden (Brussel, Antwerpen, Gent, Luik en Charleroi) eerder een daling.

Terwijl het aantal vreemdelingen dat financiële steun krijgt van een OCMW in 2010 nog toenam met 24,5 procent, is er in 2012 een daling gekomen van 0,8 procent. Daarnaast daalt ook het aantal asielzoekers dat financiële steun krijgt.

Kloof tussen gemeenten

De POD Maatschappelijke Integratie stelt vast dat er een kloof groeit tussen de gemeenten. Als beoordelingscriterium werd het netto belastbaar mediaan inkomen voor de personenbelasting per gemeente genomen. Het aantal steuntrekkers in gemeenten met een laag mediaan inkomen steeg van 19,7 (per 1.000 inwoners) in 2003 tot 26,9 in 2012. In gemeenten met een hoog mediaan inkomen nam het aantal steuntrekkers af van 7,8 (per 1.000 inwoners)in 2003 tot 5,5 in 2012.

Dat grote verschil tussen de ‘rijkere’ en ‘armere’ gemeenten heeft drie oorzaken. In ‘armere’ gemeenten zijn er minder jobs voorhanden, de huisvesting en de huur zijn er goedkoper en de leefloners zoeken elkaar op.

Bron:
De Standaard

Mening:
Langs de ene kant schrik ik wel van de cijfers die in dit artikel terug te vinden zijn. Ik was me er van bewust dat veel mensen de dag van vandaag geen baan hebben, maar deze getallen vind ik toch wel enorm. Het feit dat het aantal leefloners onder de jongeren een stijging vertoont, is volgens mij alleen maar te wijten aan de economische crisis. Zo lang er faillissementen blijven ontstaan, zal het aantal leefloners alleen maar blijven toenemen.

Laatst aangepast door s*ana.vervoort : 2nd May 2013 om 15:33.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:09.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.