actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd May 2013, 10:57
D*ies.Stessens D*ies.Stessens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Retie
Posts: 74
Nooit eerder zoveel geld witgewassen als in 2012

De antiwitwascel heeft het voorbije jaar 1.506 dossiers doorgespeeld aan het gerecht. Die waren samen goed voor 2,25 miljard euro aan crimineel geld, zo vernam de krant De Tijd van de antiwitwascel. Nooit eerder werd zoveel crimineel geld ontdekt dat via België wordt witgewassen.

In 2011 waren er 1.345 overgemaakte dossiers, goed voor 671 miljoen euro crimineel geld. Volgens de antiwitwascel is de financiële sector beter georganiseerd om verdachte transacties op te merken. Vorig jaar hebben de banken en andere meldingsplichtige sectoren liefst 21.000 aangiftes gedaan bij de cel.

Ruim 1 miljard van de 2,25 miljard euro aan ontdekt crimineel geld, had vorig jaar betrekking op witwasactiviteiten in de goudsector. De antiwitwascel ontdekte voorts 190 miljoen euro aan zwart geld afkomstig van ernstige en georganiseerde belastingfraudes.

Ook was er volgens De Tijd een opvallende toename in de zoektocht naar smeergeld dat buitenlandse politici en topambtenaren via België proberen wit te wassen. In 15 dossiers is meer dan 84 miljoen euro onderschept. De banken zijn volgens de cel alerter geworden sinds de val van verschillende corrupte regimes in de Arabische wereld.

Bron
De Morgen - 03/05/2013

eigen mening
Persoonlijk schrok ik toch wel even van de cijfers in dit artikel, daarom dat ik dit (korte) artikel gepost heb. Ik had wel gedacht dat België doorheen een jaar wel wat zwart geld opspoorde etc., maar 2,25 miljard? Dan vraag ik mij toch echt af hoeveel geld er wel niet illegaal in omloop is? En dat enkel nog maar in ons kleine landje. Ik verschiet vaak nog van de grote verschillen tussen de vermogens van mensen op deze wereld (dit artikels is een voorbeeld). Wij werken voor x aantal euro per uur, en hopen dat dat doktersbezoek betaald wordt door de ziekenkas. Ondertussen frauderen sommige criminelen/topambtenaren/... voor tientallen of honderden miljoenen euro's. absurd.
__________________
They got money for war, but they can't feed the poor
-Tupac
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:53.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.