actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th November 2011, 23:05
jesper.nielsen jesper.nielsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Vlimmeren
Posts: 38
Noodregering-Monti neemt vlot eerste parlementshorde

De technocratenregering onder premier Mario Monti heeft probleemloos de eerste parlementaire horde genomen: in de senaat spraken 281 senatoren hun vertrouwen in het "anti-crisiskabinet" uit en stemden er slechts 25 tegen.
Morgen is het de beurt aan de Kamer van Volksafgevaardigden. Ook daar is Monti verzekerd van een grote meerderheid. In zijn noodregering zit geen enkele partijpoliticus. Van zodra beide kamers het licht op groen hebben gezet, kan Monti met zijn saneringsprogramma aan de slag.

Strenge begrotingsdiscipline
In een toespraak voor de senaat voorafgaand aan de stemming had de oud-Eurocommissaris de klemtonen van zijn beleid belicht; een strenge begrotingsdiscipline (opdat in 2013 het begrotingstekort is weggewerkt), het stimuleren van economische groei en "meer sociale rechtvaardigheid" (door de lasten evenrediger tussen rijk en arm te verdelen). Voorts kondigde hij hervormingen van de arbeidsmarkt (het inperken van het brugpensioen) en het belastingstelsel, fiscale hervormingen en een rigoureuze strijd tegen belastingontduiking aan.

Volgende week zal Monti in Brussel een ontmoeting hebben met voorzitter van de Europese Raad Herman Van Rompuy. (dpa/belga/eb)

Bron: de Morgen Online

Mening: Ik ben blij voor de Italiaanse regering dat ze niet met veel tegenstand te maken krijgen. Het idee 'technocratenregering', zonder partijgebonden politici dus, spreekt me eigenlijk wel aan. Het is niet erg democratisch, maar ik denk niet dat het volk dit in deze tijd van crisis erg vindt. Ik denk dat het in crisistijden misschien zelfs beter is om een regering te hebben zonder partijgebonden politici. Zo'n technocratische regering hoeft weinig rekening te houden met 'stemmen halen', en kan zich volledig concentreren op hun taak. Een ander voordeel is dat deze ministers echt experts zijn op hun vakgebied, en dus betere prioriteiten kunnen stellen.
Om nog even terug te komen op het ondemocratisch aspect: de regering is ondemocratisch tot stand gekomen, maar wel met overgrote meerderheid goedgekeurd door het parlement. Dus misschien is het democratischer dan sommigen doen uitschijnen?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:35.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.