actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th November 2011, 16:19
Kathleen.Schrijvers Kathleen.Schrijvers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Schilde
Posts: 23
Extreemrechts rukt op in Europa

Extreemrechts is binnen de Europese Unie aan een opmars bezig. Het gedachtegoed vindt weerklank bij een toenemende groep mannen jonger dan 30 jaar. Dat blijkt uit een onderzoek van de Britse denktank Demos, dat maandag in Brussel voorgesteld werd.
'Terwijl talrijke Europese landen zich focussen op hun economie, kondigt een andere vertrouwenscrisis zich aan. In heel Europa voelt de jeugd zich in de steek gelaten door de traditionele partijen', aldus Jamie Bartlett, de schrijver van het Demos-rapport. Volgens het rapport kenmerken zij zich door streng-nationalistische gevoelens, waarbij ze zich vooral zorgen maken voor immigratie en islamisme.

De studie baseert zich op een enquête via sociaalnetwerksite Facebook bij meer dan 11.000 sympathisanten van 14 extreemrechtse groeperingen in elf Europese landen, waaronder ook België. Volgens de Britse krant The Guardian past het Vlaams Belang in het rijtje van dergelijke extreemrechtse groepen.

Het islamisme wordt volgens Demos als een bedreiging opgevat. 'Terwijl antisemitisme de extreemrechtse partijen in het begin van de 20e eeuw verenigde, is nu islamofobie de verenigende factor van het begin van de 21e eeuw', aldus Thomas Klau van de Europese Raad voor Buitenlandse Betrekkingen.

De Europese burgers hekelen ook de effecten van de globalisering die de rechten van de arbeiders vernietigen. 'Ze hebben het vertrouwen in hun regering, de Europese instellingen en het gerechtelijk systeem verloren', meent Demos. 'In hun ogen hebben de voornaamste politieke partijen het contact met de realiteit verloren en zijn ze niet in staat om de dagelijkse problemen aan te pakken.'

Bron : De Standaard
http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20111107_103

Ik vind dit een griezelige tendens. Het is haast schrijnend dat mensen in tijden van crisis hun heil zoeken bij extreemrechtse partijen. Ik vind het ongelooflijk dat mensen van mijn generatie zich kunnen identificeren met dit soort gedachtegoed.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 7th November 2011, 18:16
Thomas.Schellekens Thomas.Schellekens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Beerse
Posts: 95
'Angstaanjagend' en 'verontrustend' zijn zeker de begrippen die ik op dit artikel kan plaatsen. Het is een laf excuus om deze opmars te rechtvaardigen door te schuld te zoeken bij de hedendaagse crisis. Mensen/jongeren die deze gedachtegoed dragen, die met zo een instellingen door het leven gaan, worden naar mijn idee gevoed door haat en agressie.

Het is niet ongewoon dat jongeren hun geduld verliezen, en niet meer geloven in herstel. Maar op deze manier spelen ze met vuur. Er zijn veel jongeren die niet eens beseffen wat het begrip 'nationalisme' betekend, en wat voor gevolgen het met zich meebrengt.

Toch geloof ik erin dat deze enquête maar een momentopname is, een enquête vertegenwoordigt ook niet de mening van de de voltallige jongere bevolking. Ik zeg niet dat we de enquête dan met een korrel zout moeten nemen, maar wel dat we deze statistieken moeten kunnen plaatsen als een teken, een schreeuw naar verandering. Personen zullen moeten opstaan, andere zullen hun principes naast zich neer moeten leggen. Zo kunnen wij deze crisis uit de wereld helpen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 8th November 2011, 14:05
Jens.Mangelschots Jens.Mangelschots is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 221
Wat Jesse zegt is volgens mij volledig waar, het is typisch dat mensen ten tijden van crisis rechtser en conservatiever gaan stemmen. Ik denk dan ook dat je moet oppassen Thomas, als je zegt dat mensen die op extreem rechts stemmen door haat en agressie gevoed zijn. Het is makkelijk om die mensen af te schilderen als domme mensen of mensen die haat dragen. Lang niet elke persoon die extreem rechts stemt is een fascist. Ik denk dat het vaak gewoon een teleurstelling is in de traditionele partijen, omdat het lijkt dat die ons in de crisis gestort hebben. Vaak zijn het ook mensen die wel degelijk argumenten kunnen aangeven waarom ze voor extreem rechts kiezen.
Ik ben zelf geen aanhanger van het rechtse gedachtegoed, maar ik vind het verkeerd en te makkelijk om mensen die dat wel zijn, te demoniseren.
Edit: Ik denk net nog aan een goed voorbeeld. Mensen die vroeger op het Vlaams Belang stemden en dus ook aanhanger zijn van extreem rechts, blijken nu massaal over te hevelen naar de N-VA, wat nog maar eens aangeeft dat het niet allemaal fascisten en agressors zijn.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 8th November 2011, 17:58
Thomas.Schellekens Thomas.Schellekens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Beerse
Posts: 95
Mijn excuses voor de verkeerde, misplaatste verwoording. Ik sprak over de extreemrechts ingestelde mensen en partijen of zoals door u aangehaald fascisten, maar dit heb ik niet aangehaald in mijn reactie. Dit is waarschijnlijk de aanleiding van u kritiek op mijn post.

Ik kan mij heel goed inbeelden dat er mensen zijn die voor rechtse partijen stemmen uit inderdaad teleurstelling in andere partijen, of als ze vinden dat de partij goede argumenten aanhaalt. Het is natuurlijk van belang dat zulke partijen er zijn.

Het was dus eerder een miscommunicatie, waardoor ik veralgemeende.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 8th November 2011, 18:47
AVO AVO is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Grobbendonk
Posts: 122
Kan je ook niet stellen dat mensen die een extreemrechtse gedachtegoed hebben vrij tot enorm gevoelig zijn voor polarisatie? Het feit dat vele VB’ers overgestapt zijn naar de N-VA zou met die theorie wel deels verklaard kunnen worden.

Het is gemakkelijk om met de vinger te wijzen naar andere bevolkingsgroepen, dat ‘wij-zij denken’ werkt als soort buffer om ons eigen aandeel in de crisis/sociaal- economische problemen te verdoezelen. We voelen ons een stuk ‘beter’ als we onszelf wijsmaken dat het niet onze verantwoordelijkheid is.
__________________
Everybody is a genius.
But if you judge a fish by its ability to climb a tree,
it will live its whole life believing that it is stupid.
A. Einstein
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:26.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.