actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th May 2013, 13:41
F*nne.Baeken F*nne.Baeken is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 103
Weglopers blijven langer weg van huis

Weglopers blijven langer weg van huis

Jongeren die weglopen van huis, blijven steeds langer weg. Dat is een van de bevindingen uit het jaarverslag van Child Focus, de Stichting voor Vermiste en Seksueel Uitgebuite Kinderen.

Child Focus behandelde vorig jaar 2.433 dossiers, iets meer dan de 2.328 in 2011. Het aantal verdwijningsdossiers daalde tot 1.727 (1.794 in 2011), het aantal dossiers over seksuele uitbuiting steeg opnieuw sterk tot 706 (534 in 2011).

Het aantal wegloopdossiers bleef de voorbije jaren stabiel tussen 1.000 ŕ 1.100. Child Focus merkt wel dat de periode die de jongeren wegblijven, steeds langer wordt. Zo bleven in 2008 slechts 4 op de 10 weglopers langer dan 48 uur weg. In 2012 waren dat er al 6 op de 10. Drie op de tien weglopers verdwenen vorig jaar langer dan een week (tegenover 2 op de 10 in 2008), 1 op de 10 bleef zelfs langer dan een maand spoorloos.

"De langdurigheid van het weglopen baart ons toch zorgen", zegt Heidi De Pauw van Child Focus. "Wij willen dan ook samen met de diensten die zich bekommeren om jongerenwelzijn, bekijken wat we eventueel kunnen doen. Wat is de oorzaak van dat langdurig weglopen en vooral, hoe kunnen we daar een antwoord op bieden."

Child Focus stelt ook vast dat steeds meer jongeren (28 procent van de dossiers in 2012) meerdere keren per jaar weglopen. Dat zijn vaak jongeren die weglopen uit een instelling.

Jonge slachtoffers van seksuele uitbuiting zoeken volgens Child Focus veel meer dan vroeger zelf contact. De oprichting van de chatlijn nupraatikerover.be vorig jaar is daar niet vreemd aan: met ruim 100 jongeren werden 300 chatgesprekken gevoerd.

Bron: De Redactie, 07/05/2013, http://www.deredactie.be/cm/vrtnieu...slag_Wegloperss

Commentaar:
Dat het aantal weglopers niet stijgt, is al een goed teken. Dat het aantal dossiers over seksuele uitbuiting wel stijgt, is absoluut geen goed teken. De kinderen die vaker weglopen, zijn kinderen uit een instelling. Nu vraag ik mij af of dit komt omdat het in de instelling echt slecht is of omdat dit jongeren zijn die al problemen hebben. Als het er echt slecht aan toe gaat in de instellingen, moeten we daar misschien wel iets aan doen. Het is toch nog altijd de bedoeling dat de jongeren hier terug zichzelf kunnen zijn. Dit kan, volgens mij, alleen maar in een aangename omgeving. Dat de slachtoffers van seksuele uitbuiting zelf contact opnemen, is heel positief. Dit bewijst dat Child Focus wel degelijk effectief is.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 7th May 2013, 20:51
Shana.Loeckx Shana.Loeckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zandhoven
Posts: 108
Natuurlijk is het goed dat het aantal jongeren die weglopen niet stijgt. Maar het is erg verontrustend dat de periode waarin ze wegblijven steeds verlengd wordt. Ik vraag me af over welke leeftijdsgroep men hier spreekt. Dit kan een groot verschil betekenen voor de interpretatie van de cijfers. Jongeren kunnen in België snel weg geraken. De controle op de luchthaven bijvoorbeeld. Ik ben ooit eens op reis geweest wanneer ik 16 jaar was. Dan heb je een bewijs nodig dat er iemand jou voogd is die meegaat. Ik ben dit document wel gaan halen op het gemeentehuis, maar dit werd nergens gecontroleerd. Dus als jongere kan je heel snel en gemakkelijk naar het buitenland vluchten. En dit kan erg gevaarlijk zijn. De periode waarin ze verdwijnen kan langer duren, maar ze kunnen ook verder weg gaan. Dan is het natuurlijk moeilijk om ze terug te vinden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:41.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.