actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th February 2011, 16:55
Matthias.Krols Matthias.Krols is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 108
Ledlampen als wegverlichting in Wallonië

Artikel:
In het Waals gewest worden sinds midden januari ledlampen uitgetest om de wegen te verlichten. Dat zou goedkoper zijn dan de klassieke lichten, zo zegt de firma die de test uitvoert, vrijdag in La Dernière Heure.

Op de N63 tussen Marche-en-Famenne en Luik zijn zestien verlichtingspalen uitgerust met ledlampen. De test wordt gefinancierd door Waals minister van Openbare Werken Benoit Lutgen (CDH).

Volgens de firma Schréder is de test een succes omdat de Europese normen voor openbare verlichting gehaald worden. Ledverlichting op de Waalse wegen en snelwegen financieel interessant zijn voor het Waals gewest, luidt het nog, 'met een energiebesparing van 53 procent en een financieel voordeel van 30 procent'.


Bron:
De Standaard 11/02/2011
http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20110211_023


Eigen mening:
Ik vind dit een heel goed initiatief. De klassieke lichten zorgen voor een ontzettend hoog energiegebruik in België. De ledlampen zorgen ervoor dat we véél minder moeten betalen voor onze verlichting. Er zullen waarschijnlijk mensen zijn die zeggen van: "Plaats toch geen verlichting meer op de autosnelwegen zoals in de rest van Europa". Ikzelf ben daar geen voorstander van. Veel mensen zijn geneigd om op onverlichte autosnelwegen met de grootlichten op te rijden. Dit moet absoluut vermeden worden, want dit kan vele ongevallen veroorzaken. Daarom vind ik deze ledlampen een heel goed alternatief.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 12th February 2011, 19:47
Birgen Birgen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Aug 2010
Locatie: Hulshout
Posts: 38
Ik ben helemaal geen voorstander van dit systeem
Ik vind LED-verlichting een heel storend onnatuurlijk wit licht.
Ook ben ik voorstander om de autosnelwegen onbelicht te houden.
Ten eerste vanwege de enorm hoge kosten. Niet alleen het verbruik maar ook het plaatsen van dergelijke palen kost enorm veel geld.
Ten tweede heb ik zelf last van nachtblindheid EN ben ik een lenzendrager. Nachtblindheid zorgt ervoor dat de lichten mijn zicht enorm belemmeren en ik minder snel kan reageren als er voor mij iemand op zijn rem gaat staan. Dit is veel meer in contrast als het donker is en die gene voor je zijn fel-rode lampen doet branden.
Ook lenzen zijn geen goede vrienden met straatverlichting. Als deze droog worden wordt straatverlichting als een soort bol met stralen die naar je toekomen (Foto )

Al bij al.. liever donker als het donker moet zijn niet alleen voor het milieu maar ik betwijfel dat er meer ongevallen zijn zonder dan met straatverlichting.
__________________
Birgen
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:54.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.