actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th December 2012, 17:22
mamaInge mamaInge is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Pulderbos
Posts: 58
Waarom glimlachen blanken meer tegen zwarten dan tegen blanken?

We doen ons best om onze aangeboren vooroordelen ten opzichte van iemand die vreemd is, en die tot een minderheid behoort, te onderdrukken.


Lief voor de minderheid
Vroeger was het leven simpel. Wij kenden alle mensen die we ontmoetten. En als er dan toch bij grote uitzondering eens onbekenden in ons bestaan opdoken, waren dat meteen vijanden. Net zoals dat nu bij chimpansees nog altijd het geval is.

Afkeer van vreemdelingen

Maar in de loop der tijden zijn wij erin geslaagd die afkeer van vreemdelingen te vervangen door iets duurzamers. Mede daardoor konden wij als soort zo explosief in aantal toenemen dat we nu zo goed als de hele wereld bevolken. Vandaag ontmoeten we veel meer onbekenden dan bekenden. Tegelijkertijd beschikken we over een breed gamma aan rituele uitwijkmechanismen om niet met hen te hoeven interageren. Denk maar aan hoe we proberen te vermijden dat er op trein of bus iemand op de lege stoel naast ons komt zitten.

Door de globalisering en de neiging van de mens om zijn omgeving in categorieën onder te verdelen – dat vergemakkelijkt het mentale beheer van wat we meemaken – is er in de loop der tijden een nieuw verschijnsel opgedoken: dat van de minderheden. Minderheden zijn groepen mensen die als gevolg van het chaotische spel van natuurlijke en historische toevalligheden in een voor hen vreemde context verzeilen (waar ze overigens zo succesvol kunnen zijn dat ze hun status van minderheid kwijtspelen).

De Turken en Marokkanen bij ons, de zwarten en latino’s in de Verenigde Staten: lange tijd zijn ze minderheden geweest, maar nu zijn ze uitgegroeid tot sterke gemeenschappen waar rekening mee dient te worden gehouden, ook op politiek vlak.

Politiek correct gedrag

Interessant, zeker in de context van het populistische onveiligheidsdiscours, is een recente vaststelling van wetenschappers in de Journal of Experimental Psychology. Ze ontdekten dat leden van een meerderheid zich dikwijls, als een vorm van politiek correct handelen, extra vriendelijk opstellen ten opzichte van leden van een minderheid. Blanken gingen in interacties met zwarten meer glimlachen en meer vriendelijke woorden gebruiken dan in vergelijkbare interacties met andere blanken.

We doen dus blijkbaar ons best om onze aangeboren vooroordelen ten opzichte van iemand die vreemd is, en die tot een minderheid behoort, te onderdrukken. Een strategie die echter alleen werkt in ideale omstandigheden, want vanaf het ogenblik dat er stress bij kwam kijken, viel de geforceerde vriendelijkheid weg. Politiek correct en mensvriendelijk handelen is dus blijkbaar alleen vanzelfsprekend als het ons goed gaat.

Bron: Knack.be 15/12/2012

Mijn mening: Het klopt inderdaad dat we van nature de neiging hebben om ons iets vriendelijker te profileren naar mensen van een ander origine omdat je nogal snel een stempel krijgt van racist. Helaas worden mensen - blank of zwart- nu eenmaal in hokjes geplaatst. Onze huidige maatschappij leert ons niet echt tolerant te zijn tegenover 'iets vreemds'. En wat is maatschappelijk of politiek correct zijn? Wij vinden bijvoorbeeld als Belgen hetgeen voor ons cultureel aanvaardbaar is correct maar in andere culturen is dit misschien niet zo. Verdraagzaamheid is wellicht de sleutel tot een multiculturele samenleving. Happy Christmas.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 16th December 2012, 22:33
peacheach peacheach is offline
Tine Keersmaekers
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 95
Hier had ik zelf eigenlijk nog nooit bij stil gestaan. Dat wij vriendelijker zouden zijn tegenover vreemdelingen omdat zij 'in de minderheid' zijn. Het is een interessant inzicht. Toch merk ik hier in het dagelijkse leven niet erg veel van; misschien omdat we dit onbewust doen? De notie dat dit enkel gebeurt 'in ideale omstandigheden' lijkt mij wel te kloppen. Vanaf het ogenblik dat er stress bij komt kijken denk ik dat we vanzelf weer voorzichtiger zijn in de omgang met vreemden.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 17th December 2012, 09:30
Esther Lambrechts Esther Lambrechts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Wiekevorst
Posts: 89
Ik denk wel dat ik het hier vrijwel eens mee ben, hoewel ik het jammer vind. Ik vind het jammer omdat het waar is en ik begrijp ergens wel echt waarom mensen dit doen. De blanken willen de fouten van vroeger 'goed maken', lijkt me. Maar ik vind het jammer want het is geforceerd, het is niet oprecht. Ik vind het raar dat mensen zoiets zouden doen gewoon uit schuldgevoel?

We zijn allemaal mensen, blank, zwart, geel, groen, blauw,... Het maakt allemaal niet uit. Mensen zouden eens wat meer moeten nadenken over hun woorden en daden: 'Zou ik dit zelf graag hebben?' En meestal is het antwoord hier 'nee' op, waarom het dan doen? Daarom ben ik het 100% eens met wat Inge zegt: 'Verdraagzaamheid is wellicht de sleutel tot een multiculturele samenleving'. Laten we dit allemaal meenemen naar 2013 en hopelijk zal er dan verandering in komen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:30.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.