actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th November 2012, 11:57
C*arlotte Lodewyckx C*arlotte Lodewyckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 107
Directeur Boek.be wordt topman van de Taalunie

Directeur Boek.be wordt topman van de Taalunie

Geert Joris, die als hoofd van Boek.be onder meer de Boekenbeurs organiseert, wordt de nieuwe algemeen secretaris van de Taalunie.
De Nederlandse Taalunie is een organisatie waarin Nederland, Vlaanderen en Suriname samen beleid voeren op het gebied van het Nederlands.
De unie dateert van 1980. De Nederlandse en de Belgische regering sloten toen het ‘Verdrag inzake de Nederlandse Taalunie’. In 2004 sloot Suriname een associatieovereenkomst met de Taalunie. Later gebeurde iets vergelijkbaars met de Nederlandse Antillen en Aruba.

Onder meer het standaardwerk De Algemene Nederlandse Spraakkunst (ANS) is mede met steun van de Taalunie tot stand gekomen. In de ANS wordt de grammatica van het hedendaagse Nederlands uitvoerig beschreven. Ook het beroemde Groene Boekje met de spelling van het Nederlands wordt gestimuleerd door de Taalunie. Daarnaast is ook de driejaarlijkse Prijs der Nederlandse Letteren het werk van de Taalunie.

Door de overstap van Geert Joris moet Boek.be nu op zoek naar een nieuwe directeur. Joris was er directeur sinds 2005. Bij de Taalunie volgt hij Linde van den Bosch op, die eerder dit jaar overstapte naar de Nederlandse Inspectie van het Onderwijs.

Joris verhuist voor zijn nieuwe job naar Den Haag
Op de persconferentie vanmorgen zei hij: 'In eerste instantie wil ik de Taalunie beter op de kaart zetten en de maatschappelijke relevantie van de organisatie beter laten doordringen in die geledingen waarin de Taalunie actief is. Ze een beetje sexyer maken als het ware. De Taalunie is een bijzonder én belangrijk instituut, maar te weinig mensen en organisaties zijn zich daarvan bewust.'

Aan de VRT zei hij nog: 'Te veel mensen spreken niet goed genoeg Nederlands, spellen niet goed genoeg, hebben daardoor minder communicatiemogelijkheden en komen minder makkelijk aan de bak in de maatschappij, dus ik denk dat er ook een economisch staartje aan is.'

Nieuw is de Taalunie niet voor Joris. In 2011 raakte hij nauw betrokken bij het reilen en zeilen van de organisatie toen hij als lid van een visitatiecommissie het functioneren van het Algemeen Secretariaat beoordeelde.

Bron: De Standaard
http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20121126_026

Mening:
Ik vind dit een nuttig artikel om op actualiteit posten, omdat ik dit een belangrijk onderwerp vind. Veel mensen zijn er niet van bewust waar de Taalunie actief is en wat deze organisatie allemaal verwezenlijkt.

De Taalunie is een internationaal samenwerkingsverband. Ze werken op gebied van taal, taalonderwijs en letteren. Ze streven naar een gezamenlijke spelling in de drie landen (Suriname, België (Vlaanderen) en Nederland) en proberen nog andere zaken te realiseren.

Ik vind het belangrijk, zeker als (hopelijk) toekomstig leerkracht Nederlands, dat mijn leerlingen later in de les en ook buiten de les Algemeen Nederlands praten.
Door Algemeen Nederlands te praten, laat je een betere indruk achter bij andere mensen. Dit is ook belangrijk als je later gaat solliciteren, ik denk dat er veel werkgevers afknappen op mensen die dialect praten tijdens een sollicitatiegesprek.
Hopelijk kan de Taalunie hierbij helpen...
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:33.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.