actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th December 2012, 14:17
V*ncent.Grieten V*ncent.Grieten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Geel
Posts: 25
Supporters grijpen scheidsrechters bij de keel

Ook in Limburg ging het het afgelopen weekend weer behoorlijk mis tijdens een voetbalwedstrijd. In Opgrimbie (Maasmechelen) grepen supporters van Grimbie 69 de 21-jarige scheidsrechter Yannick Broos (rechts) en zijn assistent Guido Indeherge (linkss) bij de keel na een rommelige fase. Dat meldt Het Belang van Limburg.
Grimbie 69 had zich na een 0-3-achterstand tegen leider Genk VV teruggeknokt tot 3-3, maar in blessuretijd gingen de bezoekers alsnog met de drie punten aan de haal.

Na een discutabele vrije trap volgde een rommelige fase, waaruit de 3-4 viel. Tot grote ergernis van de thuisploeg, die na het laatste fluitsignaal massaal de ref belaagde.

Toen de twee zich naar de kleedkamer wilden begeven, werd de toegang tot de trap geblokkeerd door misnoegde spelers en supporters. Vervolgens probeerden ze de ref terug naar beneden te trekken en trapten ze het gevallen horloge van diens assisent stuk.

Zowel de club als de betrokken spelers en bestuursleden riskeren nu een zware sanctie

BRON: GVA 4/12
MENING:
Normaal gezien had ik elk artikel waarbij 'geweld bij een voetbalmatch' aan te pas kwam, bij niet-relevante artikels geplaatst.
Deze keer, niet expliciet om dit ene artikel, vind ik toch van niet. De laatste dagen hebben er vele meer en meer serieuze gevallen plaats gevonden. Ik som maar even op; De Nederlandse lijnrechter die sterft na onnodig geweld, de doodsbedreigingen aan onze Belgische Courtois, en nu dit nog.
Voetbal is en blijft een gewone sport voor mij. Artikels over voetbal moeten onder de sectie 'sport' te vinden zijn, en gaan over uitslagen, belangrijke gebeurtenissen tijdens een match of evaluaties van spelers. Niet op de voorpagina over een zoveelste voorval van agressie en onnodig geweld. Voetbal is misschien de nummer 1 sport in de wereld, toch ben ik er niet fier op dat zo een gebeurtenissen nog steeds plaats vinden. Ik plaatste dit artikel om even te benadrukken dat het maar een gewone sport is, die je gemakkelijk in vrede kan beoefenen (zowel actief als passief).
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 5th December 2012, 02:49
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Wat is dit nu toch allemaal??!
Op het voetbalveld, bij het uitgaan, holebi-aversie, pestscenario's bij scholieren, ambulanciers, brandweermannen, Kitty Van Nieuwenhuisen enzomeer...
Moeten we overwegen om stilaan een extra vak 'Omgaan met ontgoochelde verwachtingen' in te lassen aan de Hogeschool? Komaan zeg!
Of moet ik 'gewoon' bij het geven van de vakken die ik geef nog meer de nadruk leggen op zoiets als: 'samenleving = samen - leving'??!
Als docent de laatste jaren toch ook meer en meer geconfronteerd met dit probleem: student krijgt 'onder zijn of haar voeten' en resultaat? Misnoegd de klas uit stormen of de docent verbaal een bolwassing geven... voor leraren in spe?!! Nou!
Mogelijke oorzaken? Moeilijk. Laat ik het houden bij de cliché-achtige oneliners, weliswaar in combinatie met elkaar en elk apart met een vraagteken:
-verruwing van de zeden en gewoontes (aangezien thuis amper aangeleerd)?
-computerspelletjes en tv-series die het geweld a.h.w. 'omarmen'?
-een gerechtelijk apparaat in België waar ik niet voor zou willen werken aangezien zo schrikwekkend deficiënt en ineffectief dat men er geen grein eergevoel meer aan kan ontlenen?
-een politiek van angsthazen die nooit meer zegt waar het écht op aan komt... Want uiteraard heeft de kiezer - ook de hufter! - altijd gelijk? Tja...
-een onderwijssysteem dat alleen nog maar positief gewaardeerd wordt in het kader van schaalvergroting waardoor docenten de student amper nog persoonlijk (kunnen/mogen) kennen? Of waar algemeen-vormende vakken het almaar moeilijker krijgen om het hoofd boven water te houden... 'want dat is toch niet meer van deze tijd'??!
-gebrek aan een inspirerend verhaal waar we met de wereld en de samenleving naar toe willen in functie van een hoopvolle toekomst? Geen wonder dat BDW met zijn separatistische verhaal zo aanslaat... het is tenminste een verhaal, en nog niet eens zo intellectueel-deficiënt (behalve voor Brussel )? Anders gezegd: de politiek kan met zekerheid overheerst worden door een anti-politiek gevoel indien de traditionele partijen een manifest gebrek aan moed vertonen om een heldere visie te presenteren aan de kiezer die daardoor ook wel eens zou kunnen 'ontgoocheld' worden...
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 11th December 2012, 12:08
evelien.kolsteeg evelien.kolsteeg is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Herentals
Posts: 106
In een samenleving waar we allemaal pretenderen beschaafd te zijn, is dit wel ironie ten top. We beschouwen onszelf als een soort opperwezen, dat in vergelijking tot andere samenlevingen op onze wereld, is afgestapt van primitieve levensstijlen. We zijn een samenleving die zich profileert met woorden als verdraagzaamheid en tolerantie. Deze situaties wijzen echter op de klucht van deze gedachten.
Waar komt dit gedrag vandaan, dat is best een goede vraag. We spreken van zinloos geweld. Maar dat is het niet. In de ogen van de daders is het geweld immers niet zinloos. Wat gaat er dan aan dit gedrag vooraf, zodat het voor de daders zinvol is om lijnrechters in mekaar te timmeren? Het gaat verder dan 'niet tegen je verlies kunnen'.

Wat er dan ook aan de basis ligt van zulk overdreven gedrag. Of nu de scheidsrechter in fout is of niet. Ik denk dat we allemaal moeten blijven onthouden dat onze samenleving wordt gedragen door mensen. Ook binnen de sport wordt er vertrouwd op het oordeel van mensen. En mensen maken nu eenmaal ook fouten. Dat maakt het spel ook menselijk.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:45.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.