actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th April 2013, 21:07
c*rl.proost c*rl.proost is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 128
Advocaat De Gelder tekent geen cassatieberoep aan

Advocaat Jaak Haentjens heeft geen cassatieberoep aangetekend tegen het arrest van het hof van assisen in Gent, dat zijn cliënt Kim De Gelder veroordeelde tot levenslange opsluiting. Kim De Gelder heeft nog tot middernacht om eventueel in de gevangenis te laten weten dat hij in cassatie wil gaan.

Het hof van assisen in Gent veroordeelde Kim De Gelder op 22 maart tot levenslang voor 4 moorden en 23 moordpogingen.

Advocaat Haentjens zei na het arrest op 22 maart dat hij zijn cliënt adviseerde geen cassatieberoep aan te tekenen tegen het arrest. Later verklaarde hij dat hij eraan twijfelde of zijn cliënt wel een eerlijk proces had gekregen, omdat zijn geestestoestand niet correct beoordeeld zou zijn bij gebrek aan een psychiatrisch observatiecentrum. Haentjens overwoog in cassatie te gaan, met het oog op een latere procedure voor het Europees Hof voor de Rechten van de Mens.

Zaterdag hadden de ouders van De Gelder echter gemeld dat ze besloten hadden niet in cassatie te gaan. Als ook De Gelder vanuit de gevangenis geen cassatieberoep wil, is de veroordeling tot levenslange opsluiting definitief. Dan kan De Gelder ten vroegste binnen 11 jaar een aanvraag doen om vervroegd vrij te komen. De wet-Lejeune, die gewijzigd werd tijdens het proces van De Gelder, stelt dat wie tot 30 jaar of levenslang veroordeeld wordt, voortaan zeker minstens 15 jaar van zijn straf moet uitdoen in plaats van 10 jaar. De Gelder zat al vier jaar in voorhechtenis in afwachting van het proces.

Bron: De Redactie, 08/04/2013

Mening: Het verbaasd mij een beetje dat men niet in cassatie wil gaan. Heel dit proces leek mij gericht op media-aandacht. Door in cassatie te gaan zou De Gelder nog meer van deze aandacht krijgen. Daar is het hem, volgens mij, om te doen. Het zou met dan ook niet verbazen moest De Gelder in de loop van deze avond zelf vanuit de gevangenis nog beslissen om in cassatie te gaan. Dit zou het uiteraard alleen maar erger maken voor de slachtoffers en voor de nabestaanden.
Al bij al is de straf op zich ook niet zo zwaar. Levenslang krijgen we te horen, maar wie het bovenstaande artikel las (of kennis heeft van het Belgisch rechtssysteem) weet dat Kim De Gelder zo goed als zeker nog vrij zal komen. Iemand van 20 jaar, die 30 jaar (maximaal!) in de gevangenis moet zitten… Die is voor zijn 50e vrij. Ik houd dus mijn hart al vast voor de moment dat Kim De Gelder vrij zal komen. Het is niet rechtvaardig dat dit zal gebeuren, hij is immers een gevaar voor onze maatschappij. Maar blijkbaar staat de wet niet gelijk aan rechtvaardigheid.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:05.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.