actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th March 2011, 18:05
laurens.taels laurens.taels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Geel
Posts: 68
Gemiddelde gsm-factuur kan helft lager

De gemiddelde Belgische gsm-gebruiker zou de helft kunnen besparen op zijn maandelijkse factuur door over te stappen naar een andere operator of door een andere tariefformule te kiezen. Dat blijkt uit een onderzoek van consumentenorganisatie Test-Aankoop, die 1.912 van haar abonnees en een steekproef van 854 Belgen ondervroeg.
De gemiddelde maandelijkse factuur bedraagt 25,60 euro. Met een tariefformule aangepast aan het belgedrag, kan dat 13 euro minder zijn, zo berekende Test-Aankoop.

De organisatie eist dat er dringend werk wordt gemaakt van transparantie in de tariefformules en pleit voor een gestandaardiseerde informatiefiche, die het mogelijk maakt te vergelijken.

De Belg beperkt zich voornamelijk tot de grootste spelers Base, Mobistar en Proximus. Slechts 12 procent kiest voor een alternatieve operator, zo blijkt. Bovendien blijft de consument trouw aan zijn operator.

"Wat alvast niet meteen aanzet tot switchen, is dat klanten bij het veranderen van operator vaak een contract voor 18 of zelfs 24 maanden onder hun neus krijgen geschoven", zegt de consumentenorganisatie. De looptijd van contracten ziet ze liever beperkt worden tot 12 maanden.

Test-Aankoop stelde ook vast dat klanten van kleinere operatoren meer tevreden zijn dan klanten bij Mobistar en Proximus. Die laatste twee hebben het grootste aantal ontevreden klanten, respectievelijk 12 pct en 9 pct. Base en de alternatieve operatoren kunnen hun klanten het best tevreden houden.

Het afgelopen jaar had 17 pct een klacht over zijn operator, meestal over onnauwkeurige of onjuiste facturen en netwerkproblemen. Ook problemen met een promotie blijken vrij vaak voor te komen.

Bron: De Standaard

--------------------------------------------------------------------------

Eigen mening: Ik denk dat de oorzaak hier ligt in enerzijds het vertrouwen van de consument en anderzijds de transparantie van de markt. Deze twee gaan hand in hand samen. Een betere transparantie van de markt zal leiden tot meer consumentenvertrouwen. Vaak worden consumenten eerst verleid met een betere aanbieding, om dan met kosten geconfronteerd te worden door over te stappen.
Anderzijds ligt de consument er ook niet wakker van om te veranderen. Het wordt vaak met een domiciliëring betaald, zodat ze amper weten hoeveel ze ervoor betalen. Dit wordt niet nauwlettend in de gaten gehouden. Als de consumenten de reflex hebben om elk jaar hun factuur te beoordelen en naar alternatieven op zoek te gaan, zou er veel meer veranderd worden. Het ligt niet aan trouwheid, maar aan interesse tonen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 28th March 2011, 19:06
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Toevallig ben ik sinds vandaag overgeschakeld van Proximus naar Ello-Mobile. Niet dat ik ontevreden was over Proximus, maar omdat ik Ello-mobile pas vorige week ontdekt heb.
Ello-mobile is nl. een non-profitorganisatie die in plaats van bloempjes en stiftjes te verkopen belminuten verkoopt. Zij kopen belminuten bij Base tegen groothandelsprijzen en verkopen die weer door aan hun klanten. De volledige winst gaat naar 8 projecten die door de Koning Boudewijnstichting geselecteerd zijn. Als klant kan je zelf kiezen naar welk(e) project(en) jouw geld gaat (http://www.ello-mobile.be/nl/wie-st...tverdeling.aspx)

Wat misschien nog het belangrijkste is, is: ik bel nu goedkoper dan bij Proximus! 10ct per sms (bij Proximus betaalde ik 12ct) en 19ct per minuut (20 bij Proximus). Enige probleem is dat ik een abonnement verkies en dat ik wel 45 belminuten heb, maar geen gratis smsje's en ik bel helemaal zo lang niet per maand. Maar voor maar 9€/maand + sms'jes kan ik eigenlijk niet sukkelen.

Vanaf nu bel ik dus volledig ecologisch (ik hek koos o.a. voor behoud van de regenwouden in Sumatra) en sociaal (ik koos o.a. voor de bestrijding van Malaria en het oprichten van mobiele scholen in Mexico).
Mijn overstap is vlekkeloos verlopen (met behoud van nummer) . Enige probleempje was dat ik na het insteken van mijn nieuwe SIM-kaart een PIN-code moest geven die ik niet kende. Na een mailtje naar de helpdesk kreeg ik nog geen 10 minuten (!) later al een reactie met de betreffende PIN-code.
Als je bij je operator een 'boete' moet betalen omdat je je contract voortijdig verbreekt, regelt Ello-mobile dat en hoef je niets te betalen.

Dus allen naar: www.ello-mobile.be! Laat die gsm-operatoren met hun woekerwinsten maar eens zien dat de wereld niet draait om geld!

ps: over transparantie gesproken: volledige jaarrekening van Ello-mobile: http://www.ello-mobile.be/media/223..._30_06_2009.pdf
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 30th March 2011, 09:31
Jelle.Adriaensen Jelle.Adriaensen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 106
Zoals Laurens al zei worden dit soort facturen steeds meer door de mensen betaald via een domiciliëring, dan moeten ze er niet naar kijken en wordt het geld elke maand verminderd van hun rekening. Deze methode zou wel eens gevolgen kunnen hebben omdat je aan het einde van het jaar kunt verschieten van hoeveel je uit gegeven hebt aan u GSM. Ik merk dit vandaag ook op bij mezelf, als u rekeningen een aantal keer te hoog zijn heb je al de neiging om te veranderen naar een hoger tarief en dat maakt u rekeningen duur. Je moet eerst nagaan bij jezelf kan ik mijn rekening verlagen door mijn gedrag te veranderen en als dit niet kan dan moet je een hoger tarief nemen. Ik denk wel dat een factuur veel duurder is als je heel veel over u tarief heen gaat dan dat je een iets hoger tarief zou nemen, zodat je vast bedrag in de maand natuurlijk wel met 10 of 20 euro zal stijgen. Ik denk dat dit probleem van te hoge facturen vooral bij ons zelf ligt en dat we eerst eens moeten nadenken of we op de juiste manier bezig zijn en als u operator dan toch eens een fout maakt dan mag je gaan klagen over u factuurbedrag.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 30th March 2011, 15:23
Felix.Luyckx Felix.Luyckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Antwerpen
Posts: 85
Mensen zouden inderdaad gestimuleerd moeten worden om over te stappen naar kleine operatoren. De gsm-tarieven in België liggen namelijk zeer hoog. Door over te schakelen naar kleinere operatoren (en vaak ook voordeligere tarieven) zend je een duidelijk signaal naar de 'groten' dat je je niet zomaar laat uitbuiten.
Een project zoals hieronder vermeld is dan zeer zeker een waardig alternatief, waarbij je ook nog eens je steentje bijdraagt aan een betere wereld.
Ik ben voor!

Ikzelf ben geen dure gsm-gebruiker. Ik werk met een vastmaandelijks bedrag (volgens pay-en-go principe, maar dan op factuur). Ik betaal dus enkel wat ik verbruik + na u en in het weekend gratis smsen. Ik doe hiermee iets minder dan euro op per maand en wat ik nog over heb behoud ik gewoon. Dus dit valt nog wel mee.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 31st March 2011, 09:30
Birgen Birgen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Aug 2010
Locatie: Hulshout
Posts: 38
Ik zit net onder het gemiddelde.
Maar weet dat ik goedkoper kan. Ik heb zelfs een goedkopere formule gevonden maar kan hier niet van genieten omdat Proximus gebruik maakt van het recht van het abonnement zonder enig bericht mag verlengen. Ik vind eerder dit enorm schandalig. Ik gebruik internet op de GSM en dat kost me nu bij proximus 10€ extra bovenop mijn oorspronkelijk gsm abonnement. Toen ik wou verandere van provider bleek dat mijn abonnement zonder mijn zeggenschap was verlengd en ik dus nog 11 maanden vasthang aan mijn abonnement. Ik vind dit echt onaanvaardbaar in de maatschappij. De monopoly die proximus en mobistar spelen wordt alleen maar groter. Als dit zou veranderen zouden er volgens mij al enkele mensen eerder zijn opgestapt van hun huidig abonnement
__________________
Birgen
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 31st March 2011, 19:59
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Citaat:
Orgineel gepost door Birgen
Als dit zou veranderen zouden er volgens mij al enkele mensen eerder zijn opgestapt van hun huidig abonnement

Als je hier doelt op het automatisch verlengen van je abo:
Citaat:
Als je bij je operator een 'boete' moet betalen omdat je je contract voortijdig verbreekt, regelt Ello-mobile dat en hoef je niets te betalen.
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:12.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.