actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th February 2014, 20:19
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Rookverbod in auto's met kinderen

‘Ook België moet rookverbod in auto’s met kinderen invoeren’

Het Britse parlement steunt een voorstel om een rookverbod in te voeren in auto’s waarin kinderen meereizen. Met een stemming werd een eerste stap gezet in de richting van zo’n maatregel. ‘Eigenlijk is de overheid verplicht om dat ook in België in te voeren’, zegt Hedwig Verhaegen van de Vlaamse Liga tegen Kanker.
Hedwig Verhaegen van de Vlaamse Liga tegen Kanker wijst op Radio 1 op de gevaren van roken in een wagen waarin kinderen meereizen. ‘De concentratie aan chemische, kankerverwekkende stoffen in zo’n auto is enorm hoog. Volgens onderzoek zelfs 27 keer hoger dan in een huis waarin gerookt wordt. Dat is omdat het om zo’n kleine ruimte gaat. Je kan het eigenlijk vergelijken met een brandweerman die vier uur lang een huis blust en in de slechte rook zit.’
Ruitje open?
Ook simpelweg de ruit openzetten lost niets op, aldus Verhaegen. ‘Het Amerikaanse milieuagentschap heeft daar onderzoek naar gedaan. Er werd vastgesteld dat in een auto waarin gerookt wordt en waarvan de ruit openstaat de concentratie aan fijn stof nog altijd hoger is dan in een rokerig café.’
De lucht die daarbij binnenkomt en zorgt voor luchtcirculatie is niet voldoende om de schadelijke stoffen weg te krijgen. ‘De kankerverwekkende stoffen van de sigaret zetten zich vast. Die blijven uren, zelfs dagen na het roken nog in de bekleding zitten. Dat is bijzonder schadelijk, zeker voor kinderen’, zegt de man van de Vlaamse Liga tegen Kanker.
Gevolgen op korte/lange termijn
Verhaegen ziet op korte termijn al meerdere ‘gezondheidseffecten die niet min zijn’. ‘Kinderen die in de wagen of thuis worden blootgesteld aan tabaksrook, hebben dubbel zoveel kans op wiegendood, hebben vaker een longontsteking, een oorontstekingen of een hersenvliesontsteking.’
‘De gevolgen op lange termijn: de longen van kinderen ontwikkelen tot ze zeven jaar zijn’, aldus Verhaegen. ‘Als ze in die periode blootgesteld zijn aan rook thuis of in de wagen, zullen die longen hun functie minder vervullen. Je zal minder longvolume hebben als volwassene. En nog erger misschien: kinderen die hun ouders het voorbeeld zien geven, zullen zelf sneller geneigd zijn om te beginnen roken.’
‘Logisch dat België volgt’
Hedwig Verhaegen vindt het dan ook niet meer dan logisch dat er ook in België een dergelijk verbod komt. ‘Ik begrijp het niet. De overheid is zich toch zeer goed bewust van de schadelijke gevolgen van gedwongen meeroken, want er is al een rookverbod op de werkplek, op restaurant en op café. Waarom dan niet in het bijzijn van kinderen, om ze te beschermen? De tabaksrook in de wagen is zeker zo schadelijk als die op café.’
De Vlaamse Liga tegen Kanker hoopt dat de Belgische parlementsleden zich laten inspireren door de plannen in Groot-Brittannië en hoopt dat er in België ook dergelijke initiatieven komen.
‘Inbreuk op privacy’
Een veelgehoord argument van de tegenstanders van een dergelijk verbod, is dat het een inbreuk is op het recht op privacy. ‘Dat klopt, maar daar is een grens aan’, verdedigt Verhaegen zich. ‘Zodra je de gezondheid van anderen schaadt, dan moet dat recht op privacy wijken voor de recht op gezondheid. Dat staat in onze grondwet en in het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens, dat ons land ook heeft ondertekend. België heeft zich dus geëngageerd om kinderen te beschermen tegen tabaksrook. Eigenlijk is het dus een plicht van de overheid om initiatieven te nemen om kinderen te beschermen.’

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20140211_00974173
Datum: 11/02/2014 om 12u40

Mening

Roken is ongezond, dit weet iedereen. Bij kinderen is passief roken echter schadelijker dan bij volwassenen. Het artikel geeft me een dubbel gevoel. Langs de ene kant zou ik het goed vinden dat er gecontroleerd wordt dat ouders niet roken wanneer er kinderen in de auto zitten. Langs de andere kant vind ik het een beetje overdreven.
We willen alles doen voor de gezondheid van kinderen. We willen er echter niet altijd onze slechte gewoonten voor opgeven. Dit blijkt uit het feit dat mensen het niet kunnen laten om te roken in de auto. Ik denk dat het weinig uithaalt wanneer er een wet komt die mensen beboet wanneer ze bij aanwezigheid van kinderen in de auto roken. Dit is inderdaad schadelijk voor de kinderen, maar leren ouders hier effectief iets van? De meeste rokers roken thuis ook. Over het hele huis kan je de aanwezigheid van sigarettengeur waarnemen. De hele dag thuis roken in aanwezigheid van kinderen is in mijn ogen even schadelijk als roken in de auto. Als er zo’n wet komt zou het kunnen dat mensen niet meer roken in de auto, maar thuis des te meer. Daarom denk ik niet dat zo’n wet veel zal veranderen ten opzichte van de gezondheid van kinderen met rokende ouders.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 12th February 2014, 10:12
I*ngborg.keynen I*ngborg.keynen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Zandhoven
Posts: 133
Ja of nee?

In eerste instantie sta ik volledig achter deze maatregel. We moeten onze kinderen een gezonde leefomgeving kunnen bieden waarin zij veilig en gezond kunnen opgroeien. Het passief meeroken beëindigen zou dus fantastisch zijn. Daarnaast maakt het ook veiliger op de baan. Chauffeurs zouden niet meer moeten roken zodat ze zich volledig op de baan kunnen concentreren en niet een aansteker of sigaretten moeten zoeken tijdens het rijden. De passagier die rook leidt de chauffeur ook minder af met al die rook.
Langs de andere kant vind ik dit ook een lastige opdracht. Roken is slecht en zou moeten verdwijnen, maar kunnen we alle mensen zomaar verbieden om te roken in hun eigen omgeving, huis en auto.
In ieder geval zou het aantal rokers moeten verminderen, maar hoe we dit het beste gaan bereiken weet ik eigenlijk niet. Ik weet niet of dit de perfecte oplossing is.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:35.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.