actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd November 2013, 15:37
J*rgi.Leus J*rgi.Leus is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Herenthout
Posts: 63
"Fukushima is wellicht voorgoed onbewoonbaar"

De voormalige bewoners van Fukushima kunnen waarschijnlijk nooit terugkeren naar hun woonplaats. De kernramp in 2011 heeft voor zoveel radioactiviteit gezorgd dat het besmette gebied mogelijk voorgoed onbewoonbaar zal blijven. Dat heeft de secretaris-generaal van de Japanse liberaal-democratische partij Shigeru Ishiba gezegd in de Japanse krant Asahi.

"Er zal een moment komen waarop we moeten vertellen: 'U kunt hier nooit meer wonen, maar u ontvangt daarvoor compensatie'", aldus Ishiba.

Zijn uitspraken zijn opmerkelijk, aangezien de regering de hoop bij Japanners levend houdt dat zij vroeg of laat naar het gebied kunnen terugkeren.

De kerncentrale van Fukushima raakte door de aardbeving en daaropvolgende tsunami van maart 2011 vernield. Het opruimen van de centrale zal naar schatting nog tientallen jaren duren. De volgende stap in de opruiming is het bergen van de gebruikte splijtstofstaven, een heel risicovolle onderneming zonder voorgaande.

Bron: De Morgen - http://www.demorgen.be/dm/nl/6779/K...ewoonbaar.dhtml

Mening: De ramp in Fukushima heeft grote gevolgen en niet alleen voor Japan. Ik vind het zeer erg dat de bewoners daar niet meer kunnen gaan wonen. Het schudt onze westerse wereld ook wel wakker, want nu weten we dat o.a. Doel eigenlijk ook een gevaar zou kunnen zijn. Ik denk dat niemand bereid is om zomaar onze woonplaats op te geven. Daarom vind ik dat we dit nieuws niet zomaar mogen overslaan. Het is tevens een aanzet om over te schakelen naar groene en veilig aanmaakbare energie.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 3rd November 2013, 16:24
dries.crauwels dries.crauwels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Essen
Posts: 54
Zoals J*rgi zegt schudt dit nieuws veel mensen wakker. Het feit dat een lek, ontploffing of een natuurfenomeen ervoor kan zorgen dat een heel gebied onbewoonbaar wordt is heel verontrustend. Tot nu toe is het altijd, en hopelijk blijft het ook zo, een ver-van-ons-bed show geweest. We zagen het altijd wel op televisie maar verder hebben we er geen last van ondervonden. Stel nu dat bijvoorbeeld de kerncentrales van Doel zouden ontploffen of mankementen zou vertonen, het gevolg zou ondenkbaar zijn. En wie weet is er al een klein lekje dat nu heel rustig alles rondom doel aan het verwoesten is. Daarom hoop ik dat de regering voor er iets dergelijks kan gebeuren ingrijpt en maatregelen treft.
Want ik denk dat ik voor iedereen spreek als ik zeg: Oost West Thuis Best. Je thuis geef je niet graag af, en meestal als dit spreekwoord door iemand gezegd wordt is het thuisfront nog steeds niet voor goed weg.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 3rd November 2013, 16:33
Jolien.Vissers Jolien.Vissers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Zandhoven
Posts: 86
Ik vind dit nieuws zeer verontrustend aangezien de Japanse regering lang heeft volgehouden dat bewoners kunnen terugkeren. Ik vind het heel erg dat de mensen die gehoopt hadden uiteindelijk naar huis te kunnen terugkeren, het deksel op hun neus krijgen en hun toekomst ergens anders moeten gaan zoeken. Het drama van Fukushima is in mijn ogen dat de mensen die rond de centrale leefden de prijs moeten betalen van de ramp. Dit terwijl de grootste verbruikers van energie in de steden geen of weinig gevolgen ondervinden. Zij hebben geen energietekort en worden (volgens de regering die niet altijd even eerlijk is) niet bedreigd door radioactieve straling. En toch zien we geen verandering in gebruik van energie, we zien geen spontane overschakeling naar groene energie of extra bezuinigingen. Ik denk dat Japan hier een kans mist om groener te leven en haar toekomstige inwoners te beschermen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:24.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.