actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th November 2015, 08:59
Ben.P*eters Ben.P*eters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Ranst
Posts: 54
'Belang in Proximus en Bpost best afbouwen'

'Belang in Proximus en Bpost best afbouwen'

De overheid kan best haar meerderheidsbelang in Proximus en Bpost laten zakken. Dat geldt ook voor belangen in BNP Paribas en Belfius. Dat adviseren de zakenbanken Nomura en Leonardo en consultant SynCap in een door de overheid besteld rapport.
Dat schrijft De Standaard. De regering gaf de drie consultants de opdracht om voor zeven bedrijven te onderzoeken of het interessant zou zijn om ze volledig of deels te verkopen. Het gaat om Proximus, Bpost, BNP Paribas, Belfius, Ethias, de Nationale Loterij en Brussels Airport, samen goed voor 26 miljard euro.
Voor vier van die zeven bedrijven raadt het rapport de overheid aan om snel haar belang af te bouwen. In BNP Paribas zou ze best haar belang laten zakken tussen 5 à 10 procent. Vandaag heeft de overheid 10,26 procent van de Franse bank in handen. Ook voor Belfius raden de drie adviseurs aan om het belang snel te laten zakken met het oog op een privatisering. Dat kan evenwel pas na 2016, anders moet de staat een deel van de meerwaarde laten terugvloeien naar Dexia.
Voor Bpost geldt dat de overheid best haar belang op korte termijn zou laten zakken tot tussen 45 en 49 procent. Voor Proximus wordt een verkoop tot net onder 50 procent of een status quo aangeraden. Ieder jaar int de staat immers een fors dividend bij het voormalige Belgacom en Bpost. Op lange termijn raadt het rapport echter een afbouw van het belang in beide overheidsbedrijven tot 25 à 30 procent aan. Als private spelers zouden beiden meer slagkracht hebben, luidt de redenering. Proximus-topvrouw Dominique Leroy gaf echter al een paar keer te kennen geen voorstander te zijn van zo'n verkoop. Ze ziet het liefst een stabiele aandeelhouder die de groep verankert.
De enige bedrijven waar het rapport geen wijziging van het overheidsbelang adviseert zijn de Nationale Loterij, Brussels Airport en Ethias. Voor die eerste is de reden het forse rendement. Met een rendabiliteit van 11 procent is de Nationale Loterij de meest winstgevende overheidsparticipatie. Ook voor Ethias en Brussels Airport, de twee kleinste participaties, is een verkoop geen prioriteit.

Versoepeld

Deze regering-Michel versoepelde dit jaar de voorwaarden voor een volledige of gedeeltelijke verkoop van haar participaties in overheidsbedrijven. Zo werd de wettelijke verplichting voor de overheid om een meerderheid van de aandelen van Proximus en Bpost in handen te houden, geschrapt. Daarnaast krijgen ze meer vrijheid om participaties te nemen in een ander bedrijf en vervalt de wettelijke verplichting om met statutair personeel te werken. Tot slot werd ook de werking van de raad van bestuur gelijkgetrokken met normale beursgenoteerde bedrijven, inclusief de benoeming en het eventuele ontslag van de ceo.

Bron: De Tijd, 18 november 2015, 07:45,
'Belang in Proximus en Bpost best afbouwen'

Mening:
Privatisering lijkt meer en meer een doel te worden als je kijkt naar de voorstellen van de consultants in het rapport dat besteld geweest is. Op dit vlak gaat het dan meer over de banken dan over bijvoorbeeld de spoorwegenwerking. Ik weet persoonlijk niet genoeg van financiële situaties over privatisering, maar ik vraag me af wat het beste is. Ik vind het vreemd dat er een rapport aangevraagd geweest is over wat het beste zou zijn voor België op economisch vlak, maar dat de topman van Proximus daar dan niet voor staat te springen. Het lijkt heel tegensprekend: Men bestelt een rapport om er dan niet naar te willen luisteren. Het kan ook zijn dat het gewoon afgeraden wordt vanuit Proximus, België moet zelf maar zien hoe het omgaat met het rapport. Ik ben wel nieuwsgierig omdat dit in de lijn ligt van het gesprek rondom de privatisering van Belgische bedrijven, dus dit is iets dat gevolgd moet worden naar mijn mening.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:09.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.