actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th November 2015, 18:30
Esther.V*nLaer Esther.V*nLaer is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Tielen
Posts: 25
FANC geeft toestemming voor heropstart scheurtjescentrales

Het Federale Agentschap voor Nucleaire Controle (FANC) heeft toestemming gegeven voor de heropstart van de zogenoemde scheurtjescentrales Doel 3 en Tihange 2. Daarmee komt een einde aan ruim 3 jaar onduidelijkheid over de twee centrales. Wanneer de centrales heropgestart worden, hangt van uitbater Electrabel af. Waarschijnlijk zal dit toch een twee tot drie weken duren gezien de procedures voor een heropstart.
In de zomer van 2012 kwam uitbater Electrabel met onrustwekkend nieuws: in de stalen wand van het kernreactorvat van Doel 3 waren duizenden onzuiverheden, zogenoemde scheurtjes, gevonden. Ook Tihange 2 bleek aangetast. In overleg met het FANC gingen de kernreactoren dicht.

Tests moesten vervolgens uitwijzen of de stalen kernreactorvaten niet te zeer verzwakt waren. Een jaar later, in de zomer van 2013, kwamen de autoriteiten met goed nieuws: de kernreactoren mochten op basis van positieve resultaten uit een eerste reeks testen opnieuw opstarten.

Op verzoek van het FANC werd er tegelijkertijd met de heropstart een tweede reeks testen uitgevoerd. Uit een van die tests bleek dat de onzuiverheden het staal wel konden verzwakken. Daarop werden de twee kernreactoren opnieuw stilgelegd in maart 2014.

In februari dit jaar kwam er opnieuw slecht nieuws: extra onderzoek had namelijk uitgewezen dat er nog meer onregelmatigheden in de kernreactorwanden zaten. Zo waren er in Doel 3 niet 8.000 maar wel 13.000 scheurtjes. In Tihange 2 waren er niet 2.000 maar 3.000.

Maar nu, ruim anderhalf jaar later, en na een hele reeks bijkomende tests, blijken de resultaten toch geruststellend. Dat had VRT Nieuws vorige week uit betrouwbare bronnen vernomen. Ook een laatste controle door een onafhankelijk Amerikaans onderzoekslab was positief.

De nucleaire waakhond FANC moest echter nog officieel toestemming geven voor de heropstart. Dat is nu dus gebeurd. Concreet betekent dit dat er voor onze elektriciteit een vermogen van 2.000 megawatt zal bijkomen, wat gelijk is aan zowat 16 procent van onze totale behoefte.

Bron: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/L...7?eid=1.2498492
FANC geeft toestemming voor heropstart scheurtjescentrales. (2015, 11 17). Deredactie.

Eigen mening:
Persoonlijk vind ik dat iets pas echt nieuws is indien de bevoegde instanties dit officieel bevestigd hebben. In ieder ander geval gaat het naar mijn mening over speculaties waarvan ik de waarde betwijfel. Vandaar dat ik tot het lezen van dit artikel niet volledig geloofde dat de kernreactors van Doel 3 en Tihange 2 in de nabije toekomst mogelijk was. Ik ben van mening dat kernenergie in het algemeen afgebouwd tot zelf afgeschaft zou moeten worden. De risico’s en de gevolgen van een ongeluk in zo’n centrale vind ik gewoon te groot. België kan volgens mij op dit moment echter niet zonder vrees ik. Vorig jaar sprak men nog over mogelijke stroomtekorten doorheen de winter. Het daar bijhorende afschakelplan vond ik zowel schrijnend als lachwekkend. Mijn Nederlandse vrienden in Leuven geloofde eerst zelfs niet dat men in België echt zo diep kon zinken. Nederland produceert een groot deel van zijn energie met windenergie maar in België zie je bijna geen windmolens. Dit is naar mijn menig het gevolg van de egoïstische Belg die inderdaad windmolens wilt, zolang deze ver weg van zijn woonplaats staan. Een oplossing zie ik dus niet snel op de politieke onderhandelingstafel verschijnen. Het feit dat de kernreactors zo lang stil hebben gelegen is voor mij een geruststelling. Na de ramp in Fukushima zijn de westerse ogen toch lichtjes geopend en is de waakzaamheid bij kerncentrales gelukkig gestegen. Ik hoop alleen dat de duur van het stilliggen de betrokken instanties niet af zal schrikken in de toekomst om grondige controles en eventuele diepgaande onderzoeken uit te voeren. In het kort vind ik de officieel heropening van de betreffende kernreactoren een opluchting maar moet België naar de toekomst en de daarbij horende groene energie durven kijken en inverteren.

Laatst aangepast door Esther.V*nLaer : 17th November 2015 om 18:48.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:17.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.