actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 30th October 2014, 15:53
Carine.Smets Carine.Smets is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zandhoven
Posts: 164
VDAB laat werkzoekende videochatten met werkgever

VDAB laat werkzoekende videochatten met werkgever

Vandaag om 13:53 | Bron: BELGA

De Vlaamse arbeidsbemiddelaar VDAB heeft donderdag een nieuwe tool gelanceerd, waarmee werkzoekenden met werkgevers kunnen videochatten. Volgens Teleportel, de ontwikkelaar van de tool, gaat het om een heuse wereldprimeur.

Het systeem van “Speedscreening”, een soort “Tinder voor de arbeidsmarkt”, is donderdag gelanceerd over heel Vlaanderen. Een korte videochat moet werkgevers en werkzoekenden de kans geven om zonder verplaatsing kennis met elkaar te maken in een gesprek van maximaal 6 minuten. Bij een gunstig gesprek kunnen beide partijen daarna onderling met elkaar een afspraak maken voor een “echt” sollicitatiegesprek.

Teleportel benadrukt dat gebruikers voor de tool geen software hoeven te installeren, een internetbrowser volstaat. Volgens Fons Leroy, gedelegeerd bestuurder van de VDAB, werd gezocht naar een goede manier om vooral jongeren in contact te brengen met potentiële werkgevers. “De jongerenwerkloosheid is vandaag vrij hoog en we stellen vast dat veel werkzoekenden nooit de kans krijgen om zich fysiek voor te stellen aan een werkgever. Met nieuwe technologieën kunnen we de drempel voor dit contact verlagen. Videochatten kan vanuit een thuissituatie en op een heel snelle en efficiënte manier.”

Het is de VDAB die voor de voorbereidingen van chatsessies zorgt. De dienst nodigt werkgevers en werkzoekenden uit voor een sessie van één uur rond een bepaalde beroepencluster, zoals verkoop, bouw, ICT. Op termijn moet de tool ook een virtuele ontmoetingsplaats worden waar contact gezocht kan worden buiten de sessies. De VDAB ziet ook mogelijkheden voor contacten tussen stagiairs en stageplaatsen.

Luc De Backer, general manager van Teleportel, geeft aan dat ook internationale contacten mogelijk zijn, tussen werkzoekenden en bedrijven in het buitenland. Een vijftigtal bedrijven nam donderdag al deel aan de eerste sessies, alsook een zestigtal werkzoekenden.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20141030_01350545

Mening: Ik vind dit een heel goed initiatief. Sollicitanten verplaatsen zich vaak over verdere afstanden om werk te vinden om dan van een kale reis terug te komen. Na deze eerste kennismaking heeft de sollicitant zowel als de werkgever al een beter zicht en zo kan de werkgever de sollicitant dan nadien verder uitnodigen om een grondiger sollicitatiegesprek. Ik vind dit echt een goede zaak.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 31st October 2014, 11:43
T*hnee.Vekemans T*hnee.Vekemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Lier
Posts: 103
Ik vind dit ook wel een goed initiatief, je kan namelijk vanuit een comfortabele zone solliciteren en hiervoor zal je misschien minder zenuwen hebben. Langs de andere kant is een eerste indruk zeer belangrijk. Stel dat je computer uitvalt tijdens de sessie, uw internetverbinding het niet meer doet, of … Technologie is heel mooi, als het werkt. Persoonlijk zou ik mij heel lastig voelen moest er een probleem zijn waardoor ik maar een aantal seconden met mijn eventuele toekomstige werkgever heb kunnen praten. Daarnaast vind ik al de technologische uitvinden heel mooi en ik zou ook niet meer zonder kunnen. Maar een aantal dingen moet je toch nog altijd in “het echt” doen. Als je gaat solliciteren zit de kans er in dat je niet zal worden aangenomen. Je moet je hierop voorbereiden en proberen om te gaan met deze tegenslag. Ik vind dat je een tegenslag, ook al heb je er kilometers voor gereden, moet kunnen verwerken. Het maakt je tenslotte sterker en je zal er eventueel uit leren. Het zou misschien goed zijn dat de werkgever kort een aantal punten opsomt die je goed of slecht hebt gedaan tijdens het gesprek. Vooral voor jongeren, die amper of geen ervaring hebben met solliciteren, zou dit iets goeds zijn.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:54.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.