actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th October 2014, 12:00
Toon.H*yselbergs Toon.H*yselbergs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Morkhoven
Posts: 77
'Of elektriciteit 30 procent duurder wordt valt nog af te wachten'

Of de stroomfactuur in Vlaanderen effectief 30 procent duurder zal worden, zoals gevreesd wordt op basis van de historische rekening van groenestroomsubsidies, valt af te wachten. De Vlaamse energieregulator Vreg is immers nog volop bezig met het bepalen van de nettarieven die gelden vanaf 1 januari volgend jaar. De tarieven zouden in de tweede helft van november gepubliceerd worden.

Afgelopen weekeinde raakte bekend dat de groenestroomsubsidies uit het verleden een put van 1,7 miljard euro hebben achtergelaten. Dat berekende de Sociaal-Economische Raad van Vlaanderen.Die groenestroomsubsidies worden uitgekeerd door de distributienetbeheerders, maar die konden de kosten de voorbije jaren niet doorrekenen aan de consument omdat hun nettarieven voor de periode 2013 - 2014 door de vorige federale minister van Consumentenzaken Johan Vande Lanotte werden bevroren.

Als het systeem in zijn huidige vorm blijft bestaan, én als alle openstaande schuld afbetaald wordt tussen 2016 en 2019, dan zal de elektriciteitsfactuur van een gemiddeld gezin naar verwachting met 30 procent verhogen ten opzichte van 2013. Dat concluderen enkele experts ondermeer in de krant Het Laatste Nieuws.

De bevriezing van de nettarieven, ingesteld door minister Vande Lanotte destijds, loopt eind dit jaar immers af. Het blijft koffiedik kijken hoeveel de distributienettarieven - sinds midden dit jaar een bevoegdheid van de Vreg - vanaf 1 januari zullen bedragen.

Of de elektriciteit 30 procent duurder wordt, valt dus nog af te wachten. De Vlaamse energieregulator Vreg is immers nog volop bezig met de distributienettarieven. Vreg-topman André Pictoel wilde maandag niet ingaan op het cijfer van 30 procent prijsstijging.

‘Ik wil enkel uitspraken doen over zaken waar ik 100 procent zeker van ben. De distributienettarieven zullen in de tweede helft van november worden gepubliceerd’, aldus Pictoel. Volgens hem wordt die timing gehanteerd, om de distributienetbeheerders én elektriciteitsleveranciers nog een maand de tijd te geven om hun facturatieystemen op orde te zetten.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20141027_01343901 (27/10/2014)

Eigen mening: Als er minder energie voor handen is, gaat de prijs ervan stijgen. Dat is de wet van vraag een aanbod, zou je denken. Dat zou willen zeggen dat de energiefacturen van de Belgen fors gaan stijgen waardoor de mensen die het financieel niet zo breed hebben wellicht hun energiefactuur niet meer kunnen betalen. Als je dan ziet hoeveel mensen nu al moeilijk rondkomen dan zou dat voor veel mensen een hoop miserie beteken. Gelukkig proberen enkele economische organisaties dit te vermijden. De winter zal nu al zwaar genoeg worden, met het afschakelplan.

Laatst aangepast door Toon.H*yselbergs : 27th October 2014 om 12:05.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 27th October 2014, 16:39
E*ien.Khouri E*ien.Khouri is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 104
Net zoals meesten hoop ik dat deze maatregel er niet doorkomt. Het leven, en dan vooral gas, water en elektriciteit zijn al duur genoeg en dit maakt het er niet gemakkelijker op. Om nog maar te zwijgen van het feit dat 30 procent ineens ook veel is.

Misschien ben ik cynisch maar ik denk wel dat het erdoor gaat komen. De laatste tijd stijgt zowat alles in prijs dus ik zou er niet van staan kijken, moest elektriciteit duurder worden.

Ik hoop alleen dat genoeg organisaties en mensen dit proberen tegen te houden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:16.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.