actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Wetenschap
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th December 2011, 09:48
willem.van.huffel willem.van.huffel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Hoogstraten
Posts: 73
Eerste gekloonde mammoet op komst?

Eerste gekloonde mammoet op komst?

Wetenschappers uit Japan en Rusland denken dat ze een mammoet kunnen klonen. Ze hebben immers goed bewaard beenmerg gevonden in een bot dat in de permafrost van Siberië verborgen lag.

Volgend jaar zullen de wetenschappers samen een onderzoek voeren dat moet leiden tot de eerste kloon van het uitgestorven zoogdier. Ze zouden daarvoor de eicellen van een olifant vervangen door cellen van een mammoet. Zo moeten er embryo's ontstaan met mammoet-DNA.

Die embryo's moeten dan in de baarmoeder van een olifant ingeplant worden. Beide soorten zijn familie van elkaar. Het klonen van een mammoet is voor veel wetenschappers al meer dan tien jaar een uitdaging. De dieren zijn ruim 10.000 jaar geleden verdwenen. Ironisch genoeg is het bewuste bot dankzij de opwarming van de planeet gevonden. De bodem is in het oosten van Rusland normaal immers permanent bevroren. (gb)

Bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/5381/B...-op-komst.dhtml

Mijn mening:
Een verloren diersoort terug tot leven wekken daar dromen veel wetenschappers van denk ik. Niet alleen wetenschappers, maar ook veel mensen in de maatschappij. Is het echter wel een goed idee om een verloren diersoort terug halen naar de huidige tijd? Wat willen ze ermee bereiken? Ik denk dat ze het meer voor hun imago of geld doen dan voor goed gegronde redenen. Als je kan zeggen dat je hebt meegewerkt aan een project dat een mammoet of een ander uitgestorven dier terug brengt van de 'dood', wie zou niet (of tenminste een beetje) onder de indruk zijn? Ik zeg niet dat het nooit toegepast mag worden en dat het zijn voordelen niet kan hebben op bepaalde vlakken, maar zijn we als mensen er klaar voor om als schepper/god te spelen?
Op dit moment zie ik meer nadelen dan voordelen om een mammoet terug te brengen naar de 'werkelijkheid'. Waar moet het dier leven? Wat eet het dier? Hoe reageert het met andere dieren dat het niet kent? Dit zijn nog maar enkele vragen die in me opkomen. Het enige voordeel dat ik hier nu in kan zien is dat we dieren die met uitsterven bedreigt zijn beter kunnen beschermen.
__________________
It is amazing just how deep the principle of war is rooted in human nature. My archives contain war stories that are thousands of years old. Although the strategies have evolved, the motives seem to remain the same. Greed, envy, power and possessions always play a central role ...
(anno 2070 producers, E.V.E.)
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 7th December 2011, 19:51
Jasmien.Mertens Jasmien.Mertens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Wuustwezel
Posts: 97
Het is misschien hard om te zeggen, maar dit vind ik echt belachelijk! Ik vind het absoluut niet verantwoord om zoveel geld te steken in het klonen van een uitgestorven diersoort. Het mag dan de droom van vele wetenschappers zijn om een mammoet te kunnen klonen, maar het heeft absoluut geen nut. De wetenschappers worden waarschijnlijk vooral gedreven door geld en roem.
Zouden ze al fatsoenlijk over de gevolgen nagedacht hebben? Het is helemaal niet vanzelfsprekend om dieren die duizenden jaren geleden om deze aarde leefden, nu terug te halen. Er zijn bepaalde redenen waarom mammoets uitgestorven zijn. Zullen ze zich kunnen aanpassen aan het huidige ecosysteem en zullen ze het leven van andere diersoorten én van de mens niet in gevaar brengen?
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 7th December 2011, 23:28
Noël Van Thielen Noël Van Thielen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Heide 48, 2235 Westmeerbeek
Posts: 120
Ik respecteer jullie meningen maar toch heb ik een andere visie.
Moest het nu gaan over de eerste mens die gekloond zou worden, dan kon ik jullie mening nog begrijpen.
Het gaat hier wel over de mammoet. Een dier dat duizenden jaren geleden uitgestorven is en waarvan de kennis beperkt is! Als we dit prachtig dier kunnen klonen dan kunnen we meer te weten komen over onze planeet en ook over de tijd van toen.
Hieruit leren we weer nieuwe dingen en uit die dingen zullen er weer nieuwe dingen ontdekt worden... Zo gaat de wetenschap verder.
Ik zie niet in waarom het klonen van een mammoet dus slecht kan zijn…
Er mag gewoon geen misbruik gemaakt worden van het klonen. Het moet steeds zijn bijdrage leveren aan de kennis!

Ik vind verder de argumentering over welk voedsel de mammoet dan moet krijgen wel zwak.
Men kan aan de tanden zien welk voedsel de mammoet vroeger at.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 8th December 2011, 12:52
jens.rymen jens.rymen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Nijlen
Posts: 91
Ik kan me helemaal vinden in de mening van Noël.
Ik, als biologie student, vind het enorm interessant om zo'n kloon te overwegen. Je moet je eens inbeelden wat er al dan niet ontdekt kan worden, niet enkel op biologisch vlak.
Jasmien spreekt hier over, en ik citeer: "Het is misschien hard om te zeggen, maar dit vind ik echt belachelijk! Ik vind het absoluut niet verantwoord om zoveel geld te steken in het klonen van een uitgestorven diersoort."
Ik wil niet hard overkomen, zeker niet. Maar dit soort uitspraak vind ik enorm ondoordacht. Wetenschap kost inderdaad veel geld, maar waarom leven wij op dit moment in zo'n luxueuze en welvarende maatschappij? Onrechtstreeks zijn dit gevolgen van duizend gevoerde onderzoeken.
Zoals hierboven al vermeld kost wetenschap inderdaad veel geld, en ja het kan voorvallen dat er niet veel ontdekt wordt. Het doel van wetenschappelijke experimenten is natuurlijk dingen ontdekken, soms valt dit tegen. Maar daarom is het nog geen geldverspilling.
Als alles al geweten was, moest er inderdaad niet zoveel geld gaan naar al deze onderzoeken. Dit is nu niet het geval en daarom vind ik persoonlijk dat er nog wel geld geïnvesteerd mag worden in dit soort onderzoeken.
Je moet je voorstellen welke ontdekkingen er kunnen gedaan worden op genetisch vlak. Ook zal de kennis in verband met klonen nog beter worden, stel je voor dat het in de toekomst organen gekloond kunnen worden. De gevolgen voor orgaantransplantaties zou enorm zijn. Niet meer wachten op een geschikt orgaan.
Het kan zijn dat jullie vinden dat hierin overdrijf, maar dit is nu eenmaal mijn mening. Als het van mij zou afhangen krijgen de onderzoekers een JA, kloon dat beest!
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 8th December 2011, 18:58
Evelien.Van.Lieshout Evelien.Van.Lieshout is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Herenthout
Posts: 97
Citaat:
Orgineel gepost door jens.rymen
Ik wil niet hard overkomen, zeker niet. Maar dit soort uitspraak vind ik enorm ondoordacht. Wetenschap kost inderdaad veel geld, maar waarom leven wij op dit moment in zo'n luxueuze en welvarende maatschappij? Onrechtstreeks zijn dit gevolgen van duizend gevoerde onderzoeken.


Jens, met alle respect, maar ben je nu niet appelen met peren aan het vergelijken? Hoe kan je een mammoet klonen nu vergelijken met onze welvarende maatschappij? Het is net heel egoïstisch van onze luxueuze maatschappij om zo'n onderzoek uit te voeren. Ook vind ik jouw uitspraak over 'het klonen van organen' een beetje te voorbarig. Ik kan erin komen dat dàt een prachtig idee zou zijn, maar moeten we daarom eerst een hele mammoet gaan klonen? Kunnen we dan niet beter meteen testen gaan doen op de organen zelf? Ik wil nog even verduidelijken dat ik het wel belangrijk vind dat we blijven investeren in de wetenschap, want zonder wetenschap zouden we nu nog steeds in de prehistorie leven (en deze opmerking past perfect bij het onderwerp ), maar we moeten ons niet bezighouden met zulke zaken. We weten dat ze uitgestorven zijn door de klimaatsverandering. Uit de botten die zijn teruggevonden, hebben archeologen en wetenschappers al enorm veel informatie kunnen halen, moeten we deze dieren dan echt nog gaan klonen? Deze dieren zouden echt niet terug kunnen overleven, want ze zijn, zoals Jasmien zegt, uitgestorven voor een reden.
Ik denk dat we al enorm veel kunnen leren van de olifant, die wel nog in leven is. De mammoet en de olifant hebben een gemeenschappelijke voorouder en daardoor kunnen we enorm veel te weten komen over de mammoet. Het is dan toch totaal niet nodig om dit dier nog eens te gaan klonen?

Tegenreacties zijn altijd welkom, want ik ben zeker van mijn stuk en ik zal mijn standpunt blijven verdedigen. ;-) P.S. Ik heb wel respect voor de andere meningen, maar daarom moet ik het er nog niet mee eens zijn.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 8th December 2011, 21:14
Jasmien.Mertens Jasmien.Mertens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Wuustwezel
Posts: 97
Ik respecteer ook zeker de mening van elk van jullie. Toch ben ik het niet eens met de mening van Noël en Jens. Ik sta helemaal achter mijn standpunt dat hieronder beschreven staat. Dat zullen jullie zelf deze morgen ook wel gemerkt hebben tijdens onze discussie hierover. Mijn reactie op dit artikel was dus zeker niet ondoordacht. Ik heb meer dan twee keer nagedacht voor ik de reactie plaatste. Nu ik ze teruglees, besef ik dat het misschien vrij hard geformuleerd is, maar dat is nu eenmaal hoe ik er echt over denk.
Jullie vinden blijkbaar de mogelijke wetenschappelijke ontdekkingen harder doorwegen, maar ik blijf de risico’s te groot vinden. Zijn de gevolgen wel goed in te schatten?
Ik vrees dat het een eindeloze discussie zal blijven met pro’s en contra’s. Laten we binnen vier of vijf jaar nog eens afspreken om te kijken hoe het gelopen is!
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 9th December 2011, 00:53
Jens.Mangelschots Jens.Mangelschots is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 221
Hier heerst blijkbaar veel respect als ik alle reacties lees.

Ik ben persoonlijk voor. Ik snap niet goed dat sommige mensen het nut niet inzien van dit project. Denk alleen al maar aan wat we allemaal kunnen leren over de evolutietheorie, de geschiedenis van het klimaat, genetica etc. Men gaat hier geen mammoet klonen om een mammoet te klonen. Nutteloze onderzoeken worden niet zo snel gefinancierd door serieuze instellingen (wel door bedrijven met het oog op winst). Dit zou een ongelooflijke stap voorwaarts zijn in de wetenschap van de genetica en ik denk dat we hier een zeer stevig fundament leggen om een grondiger inzicht te krijgen in de evolutie van de planeet.

Verder denk houdt het geen steek dat het dier raar gaat reageren op dingen die het niet kent. Het dier dat geboren zal worden heeft geen herinneringen die 10000 jaar oud zijn ofzo. Het wordt geboren als een normale olifant en het zal zelfs niet weten dat het ooit uitgestorven is geweest. Ik denk dat je het verward met een gevonden exemplaar terug tot leven brengen (Frankenstein?), wat natuurlijk fictie is.

Wat voor mogelijke gevaren kan het trouwens meebrengen? Zal het beest uitbreken en de onderzoekers verscheuren? Ik betwijfel het ten zeerste, omdat we niet leven in een Hollywoodfilm natuurlijk.

Tot slot vind ik het ook geen argument om te zeggen dat we voor god gaan spelen. Die grens hebben we al lang overschreden. Ik vind het persoonlijk beter om met wetenschap leven te creëren (klonen), dan het te vernietigen (wapens en atoombommen). Met alle respect voor de andere meningen, uiteraard.
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 9th December 2011, 12:35
Ivan.Verwerft's Avatar
Ivan.Verwerft Ivan.Verwerft is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Geel
Posts: 133
Ik volg ook de mening van Noël en Jens! Als je moest weten hoeveel dingen uit onze welvaartsmaatschappij uitgevonden zijn terwijl men eigenlijk iets anders zocht... Hier wil ik maar mee zeggen dat je nooit weet wat je kan leren uit dergelijke situaties. Je leert alleszins meer dan wanneer je helemaal niets doet. We willen allemaal medicijnen tegen onze ziektes, maar we willen niet dat dit ten koste gaat van de natuur. We willen allemaal een wereld van vrede, maar we willen het wel steeds beter en beter hebben (waar anderen dan weer voor moeten opdraaien).

We willen allemaal geen ethische grenzen overschrijden maar dan nodig ik iedereen uit om zijn iPod, iPhone of gewone gsm of computer weg te gooien en nooit meer opnieuw te kopen: iedereen weet even goed dat hier bloed aan hangt. Dit geldt trouwens ook voor dure gouden ringen, halskettingen, diamanten oorbelletjes, ... Zelfs de kleren die je draagt en het speelgoed waar je als kind mee speelde. Ik zie niet in waarom het klonen van een mammoet niet getolereerd kan worden, en al het vorige wel, want daar doet niemand wat aan -(omdat we het nodig hebben?)-.
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 9th December 2011, 21:10
willem.van.huffel willem.van.huffel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Hoogstraten
Posts: 73
Na wat reacties gelezen te hebben, zijn er wel goede argumenten gegeven. Ik wilde alleen maar zeggen bij het artikel dat we moeten oppassen met het terughalen van uitgestorven dieren. Het kan onvoorziene omstandigheden met zich meebrengen. Bij mijn weten is er nog nooit een diersoort dat volledig was uitgestorven teruggebracht van de 'dood' vandaar dat we moeten oppassen/opletten. Ik zeg natuurlijk niet dat het dier wild en gevaarlijk kan worden, maar er zijn altijd wel onvoorziene gevolgen bij nieuwe projecten die tot grotere gevolgen kunnen uitdraaien. Ongelukken schuilen in kleine hoekjes (of zoiets in die aard).

Wat ik bedoelde met 'god spelen' is dat we tot nu toe nog niet zo'n grote rol uitoefenden. Dit kan op verschillende manieren worden opgevat en iedereen heeft daar zijn mening over dat we een grote rol hebben of niet. Uitgestorven dieren terughalen is dan een mijlpaal in de geschiedenis van genetica, maar we moeten niet ineens honderden diersoorten terughalen om ze dan te gebruiken als proefkonijnen. Dat verdienen die wezentjes niet. Als ze toch moeten gebruikt worden als proefkonijn voor iets dan moet het wel een goede reden hebben, zoals immuniteit voor bepaalde ziektes, dat veel effect heeft op de tijd waarin we nu leven.

Commerciële bedrijven zullen waarschijnlijk er wel winst inzien om ik weet niet wat te doen met die dieren. Dat verdienen die dieren ook niet. Je mag zeggen wat je wilt over eerlijke wetenschap voor het goede doel, giganten in de commerciële wereld vandaag de dag zullen er toch iets stoms mee doen.

Bepaalde mensen doen alsof ik er volledig tegen ben, integendeel zelfs ik zeg doe het maar. Het kan inderdaad veel goede dingen opleveren op verscheidene vlakken, maar dit soort acties gaan altijd gepaard met stommiteiten die vroeg of laat gebeuren.
Dit alles is mijn mening en ik wil enkel een paar dingen hierover verduidelijken. Je moet dit niet geloven en ik respecteer iedereen met zijn of haar mening hier.
__________________
It is amazing just how deep the principle of war is rooted in human nature. My archives contain war stories that are thousands of years old. Although the strategies have evolved, the motives seem to remain the same. Greed, envy, power and possessions always play a central role ...
(anno 2070 producers, E.V.E.)
Met citaat antwoorden
  #10  
Oud 12th December 2011, 11:33
Gianni.Claes Gianni.Claes is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Geel
Posts: 60
Een Artikel dat ik vorig jaar geplaatst heb en nogmaals mijn mening hierover:

Ik ben hier zwaar tegen. De mammoet hoort gewoon niet meer thuis in de ecosystemen van vandaag. Als je bekijkt wat de invoer van konijnen in Australië, de Coloradokever in Europa, ... al hebben aangericht, zou je denken dat we er iets uit geleerd moeten hebben.
En moest het nu zijn dat hieraan gedacht is en ze de mammoet gewoon in een dierentuin of in gevangenschap willen plaatsen; sorry hoor, maar je wekt een lang uitgestorven dier niet terug tot leven om het dan zijn hele leven eenzaam in een kooi op te sluiten.
Met citaat antwoorden
  #11  
Oud 12th December 2011, 17:06
jens.rymen jens.rymen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Nijlen
Posts: 91
Ik begrijp dat jullie vinden dat de link tussen het klonen van een mammoet en de welvarende maatschappij ver gezocht is. De welvarende maatschappij laat ons toe dit soort experimenten uit te voeren en op punt te stellen. Wat niet uit het oog verloren mag worden is het feit dat als deze onderzoeken verrassende resultaten met zich meebrengen, deze resultaten misschien wel een enorm effect kunnen hebben op onze (welvarende) maatschappij.
Dit experiment zal ons ook meer vertrouwd maken met het klonen. Hieruit zullen misschien honderden nieuwe experimenten voortvloeien die een impact hebben op de maatschappij die niet te onderschatten is. Zoals in mijn vorige post al vermeld, stel je voor dat we binnen enkele jaren in staat zijn feilloos geschikte organen te klonen. Ik weet van mezelf dat hetgeen ik nu ga schrijven enorm ver gezocht is, maar ik kan het niet laten dit te vermelden. Het zoeken naar een geschikt donororgaan zal veel minder lang duren dan nu het geval is. Stel (dit wens ik geen van jullie toe!!!): later lijdt een van jouw kinderen aan de ziekte mucoviscidose, ik denk dat deze ziekte jullie wel bekend is (als dit niet het geval is: Muco ). De patiënten die aan deze ziekte lijden hebben na jaren van ziekenhuisbezoeken, onderzoeken, … nood aan nieuwe longen. Als je kind dan snel een nieuw paar gekloonde en geschikte longen kan krijgen dan denk ik dat iedereen hier wel ja tegen zou zeggen.

Als ik dan voortga op de reacties van jullie dat dit soort onderzoek geldverspilling is. Na menig gesprekken over dit artikel, leid ik af dat jullie het uitvoeren van een experiment pas veroorloofd vinden als er belangrijke resultaten aan het licht komen. Ik geef toe dat de resultaten van onderzoeken niet altijd diegene zijn die men gehoopt had, maar dat is nu net waar wetenschap om draait. Het uitvoeren van onderzoeken om dingen te ontdekken. Je kan dus niet op voorhand zeggen of de waarnemingen en resultaten gewenst zullen zijn…

Om mijn post af te sluiten, geef ik jullie wat stof tot nadenken mee.
Ik vraag me nu af: “Hoe bepalen jullie dan welke onderzoeken financieel ondersteund mogen worden en welke niet?”
Met citaat antwoorden
  #12  
Oud 13th December 2011, 20:27
Laura.Cabanier Laura.Cabanier is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Poppel
Posts: 82
Enerzijds is het interessant misschien, om meer over vroeger te kunnen leren. Ik moet eerlijk toegeven dat ik niet zo thuis ben in dit soort dingen, maar misschien kan het wel een extraatje zijn om te ontdekken hoe de wereld of het leven er vroeger uit zag, door dieren van die tijd 'terug te halen'.

Anderzijds vind ik het ook gewoon totaal ongepast dat dit staat te gebeuren allemaal. De mammoet is uitgestorven met een reden. Als hij nu nog perfect gepast had in ons leven, dan zou hij nog leven. De wereld heeft dit dier niet voor niets laten sterven, denk ik. Ik denk dat het moeilijk is om de mammoet nu in deze tijd nog in leven te houden, omdat het leven en de wereld compleet veranderd zijn!
Het zou denk ik een dom idee zijn om terug mammoeten op de wereld te zetten, omdat ze helemaal niet meer in de ecosystemen van tegenwoordig passen...
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:11.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.