actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th November 2015, 09:09
Aline.V*rmeiren Aline.V*rmeiren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Oostmalle
Posts: 30
België krijgt één ADHD-expert per provincie

In 2016 worden er in alle Belgische provincies experts actief die rond ADHD gaan werken. Dat laat de minister van Volksgezondheid, Maggie De Block (Open VLD), weten. ‘Die experts kunnen psycholoog of arts zijn. Zij zullen halftijds aan de slag gaan. Het ligt in de bedoeling dat zij huisartsen, leerkrachten en ouders informeren.’ De Block trekt er 390.000 euro voor uit.


Volgend jaar komt er in iedere Belgische provincie een halftijdse expert die de diagnose en de behandeling van ADHD moet stroomlijnen. Vandaag zijn er nog te veel regionale verschillen in de aanpak. Het gaat om een eenjarig project. Nadien moeten de deskundigen hun expertise aan anderen doorgegeven hebben.

Professor Marina Danckaerts, jeugdpsychiater aan de KU Leuven en ADHD-autoriteit, is tevreden met het initiatief. ‘Er bestaan vandaag te grote verschillen tussen de provincies. In Wallonië wordt er weinig behandeld, in Vlaanderen veel, met West- en Oost-Vlaanderen en Limburg op kop. Het verschil is soms tienmaal groter in sommige leeftijdsgroepen. Dat klopt niet.’

Twijfel over studies naar werking ADHD-medicijn

Volgens Danckaerts kunnen de experts er mee voor zorgen dat zowel de diagnosestelling als de behandeling overal gestroomlijnd wordt.
De aanstelling van de ADHD-experts past in een groter plan voor een betere geestelijke gezondheidszorg voor kinderen en jongeren (goed voor jaarlijks 21 miljoen euro). Zij zullen actief zijn in de netwerken die worden uitgebouwd rond geestelijke gezondheidszorg.
Wie lijdt aan ADHD, of attention deficit hyperactivity disorder, kan zich moeilijk concentreren en kan niet goed stilzitten. Kinderen en jongeren met de stoornis hebben het vaak moeilijk op school.

In het wetenschappelijke tijdschrift British Medical Journal is een artikel verschenen waarin de auteurs vraagtekens plaatsen bij de studies naar de effecten van methylfenidaat, de stof in ADHD-medicijnen, waarvan Rilatine het bekendste is.

Eigen mening:
Ik vind het een goed initiatief om ADHD beter te behandelen. Als ADHD overal anders behandeld wordt, en op sommige plaatsen dus niet goed genoeg, is het belangrijk dat dit overal gelijk wordt. Als experts allemaal hun zelfde expertise delen met de dokters en psychologen, zal dit probleem opgelost worden. Het plan zal uitgevoerd worden over één jaar, maar ik vraag me af hoe ze dit dan gaan oplossen bij de afstuderende dokters en psychologen. Moet dit plan misschien ook niet bekeken worden voor andere ziekten?

Bron:
http://www.standaard.be/cnt/dmf20151125_01990311
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 26th November 2015, 10:01
A*s Van den Kieboom A*s Van den Kieboom is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Westmalle
Posts: 85
Ik ben het eens met de menig die Aline schrijft. Ik vind net als haar dat elke ADHD'er een gelijke behandeling verdient. Wel wil ik zeggen dat elke ADHD'er anders is. Elke jongere of volwassene die ADHD heeft, reageert op zijn eigen manier in een bepaalde situatie. Daarom zou ik er niet van verschieten dat sommige psychologen of dokters bij bepaalde patiënten anders te werk gaan om hem/haar zo goed mogelijk verder te helpen.
Dit vind ik ook niet meer als normaal. Iedereen verdient een behandeling op maat. Er moeten wel dezelfde richtlijnen zijn voor de behandeling, maar het is geen stappenplan dat je gewoon moet volgen.
Ik vind het wel niet kunnen dat patiënten bijvoorbeeld in Antwerpen beter behandeld worden dan in Limburg. Daarom vind ik het een goede oplossing dat er per provincie een persoon wordt aangesteld dat het aanspreekpunt wordt voor dokters en psychologen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:15.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.