actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th October 2012, 11:48
c*rl.proost c*rl.proost is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 128
Rabobank: 'wielrennen is verziekt tot hoogste niveau'

Rabobank: 'wielrennen is verziekt tot hoogste niveau'

Op 31 december stopt Rabobank, na een aanwezigheid van 17 jaar in het peloton, met het sponsoren van professionele wielerploegen. Dat maakte de Nederlandse bank vandaag bekend. De bank zegt dat de wielrennerij verziekt is.

Het rapport van de Amerikaanse dopingautoriteit gaf de doorslag voor de Nederlandse bank. Volgens de bank zegt het rapport op zichzelf meer dan genoeg. 'Het gaat met pijn in het hart, maar voor onze bank is het een onvermijdelijke beslissing', zegt Bert Bruggink, lid van de raad van bestuur.
Volgens Bruggink is men er bij de bank van overtuigd dat het internationale profwielrennen niet in staat is om op korte termijn een propere en eerlijke sport mogelijk te maken.
'De wielrennerij is verziekt tot de hoogste niveaus. Inclusief de controle-instanties', zegt de bank. Bovendien zegt Rabobank dat de sponsor zelf blijkbaar niet in staat is 'om voor de nodige verschoning te zorgen'.
Rabobank verscheen anno 1996 in het peloton. De bank heeft echter steeds van in het begin benadrukt dat doping niet getolereerd zou worden. Volgens het rapport van de USADA zou ook bij de Rabobank-ploeg doping gebruikt zijn. Dat verklaarde de Amerikaanse wielrenner Levi Leipheimer.

Rabobank blijft aanwezig in het veldrijden en de amateursport

'Wielrennen is een prachtige sport waaraan miljoenen Nederlanders plezier beleven en een groot deel van die Nederlanders is klant van de Rabobank. Maar ons besluit staat vast: we trekken ons terug uit de professionele wielersport. Het is pijnlijk, niet alleen voor de Rabobank, maar vooral voor de liefhebbers en de sporters die geen blaam treft', besluit Bert Bruggink.
De bank blijft wel betrokken in de amateursport, de opleiding van jonge renners en het veldrijden.

Rabobank Cycling Team betreurt beslissing

'De Rabo Wielerploegen BV betreurt de beslissing van de Rabobank om te stoppen met de sponsoring van de professionele wielerploeg. De ploeg heeft kennis genomen van de argumenten en kan begrip opbrengen voor dit besluit', luidde het communiqué van Rabobank Cycling Team nadat de bank het nieuws bekend maakte.
'We rijden al zeventien jaar vol trots met de naam Rabobank op het shirt en het doet ons pijn dat we het voortaan zonder die naam moeten doen. De wielerploeg is de Rabobank grote dank verschuldigd voor de zeventien jaar trouwe sponsoring. De wielersport mag Rabobank dankbaar zijn voor alle inspanningen die zij zich getroost heeft de afgelopen jaren om het Nederlandse wielrennen op de kaart te zetten', deelde het team mee.

Bron: De Standaard, vrijdag 19 oktober 2012, 09u35

Mening: Wat is dit toch allemaal in de wereld van de wielersport? Moeten we nu echt gaan geloven dat zowat elke toprenner ooit al doping heeft genomen? Dit lijkt me echt sterk, maar als je de actuele berichtgeving moet volgen, dan begin je er toch over na te denken. Ik hoop dat het niet waar is, want het zou een mooie sport eigenlijk gewoon nutteloos maken. Bij sport gaat het om je eigen prestaties, om je eigen kunnen. Daar mag geen doping voor nodig zijn vind ik. Ik vraag me trouwens ook af of dit wel de enige, en vooral de echte, reden is waarom Rabobank met de sponsoring stopt. Misschien hebben ze er gewoon geen geld meer voor. Dit is toch een enorme bron van reclame voor deze bank zou je denken… Hopgelijk krijgen de eerlijke wielrenners van Rabobank Cycling Team (die geen doping gebruiken) elders toch nog een mooie kans!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 19th October 2012, 14:54
Matthias.Krols Matthias.Krols is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 108
De voorbije weken is duidelijk geworden dat Lance Armstrong 7 keer (1999-2005) de Tour de France heeft gewonnen door het gebruik van doping. En als we het volledige klassement bekijken heeft nagenoeg heel de top-10 gezondigd aan doping. We kregen telkens te horen van: "In die periode was het onmogelijk om mee te draaien in een grote ronde zonder het gebruik van doping." Dit kan ik heel goed geloven, maar wat ik minder goed geloof is dat men zegt dat de wielersport nu wel zuiver is. Het is namelijk zo dat de renners van de Tour de France elke dag gemiddeld 200 km afleggen, dikwijls in het hooggebergte, en dit met een gemiddelde snelheid van meer dan 40 km/uur. Je ziet dus dikwijls dat iemand zich in een bergetappe volledig leeg rijdt en dit gewoon de dag erop nog eens over doet. Sorry maar ik geloof niet dat dit allemaal kan zonder doping. En het is inderdaad zo dat er momenteel heel weinig renners betrapt worden op doping, maar in het verleden is al gebleken dat de renners de wetenschap vaak een stapje voor zijn. Een voorbeeld is de positieve controle van Alberto Contador 2 jaar geleden. Er werd 0,000000000005 gram clenbuterol in zijn bloed gevonden. Zo zie je maar hoe moeilijk het is om bij iemand doping te achterhalen.
Ik kan dan ook begrijpen dat Rabobank niet meer wil investeren in de dopingsport bij uitstek.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:51.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.