actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th October 2012, 08:39
Caroline Verbraeken Caroline Verbraeken is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Pulderbos
Posts: 60
Totale loonkost vaak meer dan dubbele van nettoloon

Totale loonkost vaak meer dan dubbele van nettoloon

Wanneer het om uw loon gaat, komen enkele vragen steeds terug. We vroegen Els Vanderhaegen van Securex om een antwoord.
Het cliché dat je het brutoloon eenvoudig door twee hoeft te delen - ‘één helft gaat zo naar de belastingen - is duidelijk wat te simpel gesteld. De persoonlijke RSZ - bijdragen op het loon zijn steeds dezelfde en bedragen 13,07 % van het nettoloon. Bovenop dit brutoloon betaalt de werkgever nog patronale RSZ (ongeveer 35 %), waardoor de totale loonkost voor de werkgever vaak meer dan het dubbele is van wat de werknemer netto overhoudt.

Het verschil tussen netto- en brutoloon wordt in grotere mate bepaald door de bedrijfsvoorheffing die wordt afgehouden van het brutoloon. Die laatste is erg afhankelijk van de gezinssituatie van de werknemer en de hoogte van het loon.

Naarmate het brutoloon stijgt, stijgen ook de patronale lasten en de bedrijfsvoorheffing. De spreekwoordelijke 100 euro opslag kost de werkgever een pak meer en de werknemer ziet nooit het volledige bedrag netto in zijn loonenveloppe terug. ‘Opslag en extra’s uitbetalen als loon is dus niet altijd even interessant’, zegt Vanderhaegen. ‘Om dat probleem te omzeilen, werden verschillende bonussen in het leven geroepen.’

Bron: www.standaard.be

Mening: Ons land heeft het moeilijk en dat begrijp ik. Maar ik begrijp niet dat de lonen zo zwaar belast moeten worden. Zo is het natuurlijk niet meer interessant voor bedrijven om zich hier in België te vestigen of hier te blijven. Men zou in mijn ogen beter wat moeite steken in het aantrekkelijker maken van België, voor buitenlandse bedrijven. Zo zouden we volgens mij meer geholpen zijn.
Ik vind het zelf wel positief dat er bonussen het leven zijn ingeroepen maar ik vind dit slechts een pleister op de wonde. Daarbij komt dat vele bonussen niet bij op het nettoloon worden geteld waardoor er op deze sommen geen pensioen worden berekend.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:45.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.