actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 24th September 2017, 15:32
pauline.p*cqueur pauline.p*cqueur is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: geel
Posts: 70
Vrouwen mogen voor het eerst Saoedisch voetbalstadion binnen

Vrouwen mogen voor het eerst Saoedisch voetbalstadion binnen


In Saoedi-Arabië zijn vrouwen zaterdag voor het eerst toegelaten in een stadion. De reden was de 87ste verjaardag van het olierijke koninkrijk die dit weekend wordt opgeluisterd met concerten en andere voorstellingen.

De regering hoopt met dit soort van feestelijkheden het patriottisme en de levensstandaard te verbeteren. Dat schrijft persagentschap Reuters zondag.

Een best ongewoon zicht, afgelopen zaterdag in het King Fahd International Stadium in de hoofdstad Riyad: Voor het eerst waren ook vrouwen toegelaten bij een evenement in een voetbalstadion. Het stadion zat dan ook vol met families die getuige waren van verschillende optredens en voorstellingen. Om de vrouwen toch gescheiden te houden van de vrijgezellen, moesten de vrijgezellen mannen via een andere ingang naar binnen.

De verschillende evenementen in het kader van de nationale feestdag passen in het groter plan van de regering om de Saoedische economie minder afhankelijk te maken van de olie-inkomsten. Het plan, Vision 2030 gedoopt, moet er onder meer voor zorgen dat er jobs aangeboord worden in nieuwe sectoren waarin jongeren kunnen worden tewerkgesteld.

Naast jobs moet er ook meer vertier zijn. Daarom legt het Vision-plan meer de nadruk op sport, entertainment en vrouwenrechten. Al is vooral de religieuze elite in het soennitische, Wahabistische land niet opgezet met deze kentering.

Door meer vrije tijdsvoorzieningen te creëren wil de regering een deel kunnen recupereren van wat haar inwoners in het buitenland uitgeven. De Saoedi’s zouden naar schatting al 20 miljard dollar hebben uitgegeven in de buurlanden, zoals Dubai, en overzee.
bron: De standaard, 24 september 2017, www.standaard.be/cnt/dmf20170924_03091376
mening: Ik vind het fijn om te horen dat ook vrouwen op dit evenement waren toegelaten. Jammer genoeg was dit maar eenmalig. Ik vind het jammer dat vrouwen niet overal dezelfde rechten hebben. Ik ben dan ook van mening dat wij hier meer bij moeten stilstaan. Vaak beseffen we niet dat het niet overal is zoals het hier is en misschien moeten we ons dan ook meer inzetten om ervoor te zorgen dat deze vrouwen ook dezelfde rechten hebben als ons. Wij kunnen het ons namelijk niet voorstellen dat we niet zouden toegelaten worden in het voetbalstadion of op een bepaald evenement. Ik vind het al goed dat de regering meer wil inzetten op vrouwenrechten. Jammer genoeg is de godsdienst het hier niet mee eens.

Laatst aangepast door pauline.p*cqueur : 24th September 2017 om 15:38.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 25th September 2017, 19:09
leonie.v*nroey leonie.v*nroey is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Kessel
Posts: 72
Ik sluit me aan bij de mening van Pauline.
Ik vind het wel positief dat in dit artikel naar voren komt dat de politiek wel voor verandering wil gaan maar dat de godsdienstige elite er niet aan wil meewerken. Het is echter moeilijk om in landen die nog geen strikte scheiding van 'kerk' en staat beslissingen te nemen waarin iedereen zich kan vinden.
Door dit artikel sta ik er nog eens bij stil dat in sommige landen Godsdienst nog steeds een sterk moraalsysteem bepaalt. Naar mijn mening moet een land zijn eigen moraalsysteem opstellen aan de hand van wetten en regels. Men kan hiervoor inspiratie halen uit verschillende godsdiensten en geloofsstromingen maar deze mogen niet het moraalsysteem bepalen.
Het moraalsysteem moet tot stand komen door mensen die op een democratische manier verkozen zijn door het volk. Het is echter vandaag de dag momenteel nog een utopie dat iedereen ter wereld kan leven in een democratische systeem. Ik wil er echter ook aan toevoegen dat het weldegelijk de taak is van onze om te vechten voor de rechten van ieder mens. Een vrouw moet zelf kunnen beslissen of ze een stadion binnenstapt om een evenement bij te wonen of niet. Ze moet in staat zijn deze beslissingen vrij te kunnen nemen. Het is ook belangrijk dat wij blijven sensibiliseren over deze problematiek. Het is niet omdat het 'ver van ons bed' staat, dat het ons onverschillig moet laten.

Laatst aangepast door leonie.v*nroey : 25th September 2017 om 19:13.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:54.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.