actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd September 2017, 08:55
simon.s*olders simon.s*olders is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: kasterlee
Posts: 94
Voka heeft vierpuntenplan klaar om recordaantal vacatures in te vullen

Voka heeft vierpuntenplan klaar om recordaantal vacatures in te vullen

Voka-topman Hans Maertens vraagt meer inspanningen van de Vlaamse én de federale regering om werkzoekenden aan het werk te krijgen. “De banen zijn er, maar ze raken niet ingevuld”, zegt hij aan de Tijd. Daarom heeft de werkgeversorganisatie een vierpuntenplan opgesteld.

Voka wil dat de regeringen meer inzetten op opleiding op de werkvloer. “Een snelle manier om mensen naar werk te begeleiden is de individuele beroepsopleiding (IBO)”, meent Maertens. “De beroepsopleiding is een succesverhaal, maar ze is te weinig bekend. Laat ons ambitieus zijn en het aantal opgestarte opleidingen verdubbelen. Zowel de Vlaamse arbeidsbemiddelingsdienst VDAB als de werkgevers moeten daarvoor extra inspanningen doen”, stelt Maertens.

Daarnaast zou de VDAB werkzoekenden strenger moeten controleren. Nu de federale regering nieuwe regels heeft vastgelegd, pleit Maertens ervoor om vast te leggen in welke gevallen werkzoekenden nog werk kunnen weigeren.

Er moet bovendien meer ingezet worden op de vluchtelingen. Van de naar schatting 18.400 asielzoekers die zich sinds de vluchtelingencrisis in Vlaanderen hebben gevestigd en een arbeidskaart hebben gekregen, hebben er zich maar 5.500 ingeschreven bij de VDAB. “Als we meer asielzoekers aan werk kunnen helpen, ontstaat een win-winsituatie”, zegt Maertens.

Tot slot moeten de loonbarema’s worden aangepast. Het zou volgens Maertens goed zijn als de regering-Michel haar regeerakkoord uitvoert en ons loonmodel zo aanpast dat dertigers wat meer verdienen en vijftigers wat minder. “We moeten naar een nieuw loopbaanmodel waarbij het loon beter aansluit bij de competenties en de productiviteit van werknemers.”

Bron: http://www.gva.be/cnt/dmf20170922_0...es-in-te-vullen

Eigen mening: Een IBO is volgens mij voor mensen die minder onderwijskansen hebben gehad in het verleden, of immigreerden naar België vanuit een achtergesteld gebied, de perfecte kans om er bovenop te komen op de arbeidsmarkt. De werkgevers van vandaag verwachten volgens mij ook te veel, ze kunnen natuurlijk niet anders om aan de grote vraag te voldoen. Vroeger namen bedrijven werknemers binnen waar deze nog konden genieten van een interne opleiding. Zo is er mij een geval bekend van een middelbaar afgestudeerde in mechanica die zo bij luchtvaartmaatschappij Sabena kon beginnen, waar hij een opleiding genoot en waar hij nu een hoog opgeleide technicus is (huidig Brussels Airlines). De dag van vandaag zien we dit veel minder. Een stevigere controle van de werklozen is inderdaad een must. De vele immigranten die in België binnen komen teren op de sociale reserves. Het is niet meer dan normaal dat ze hun steentje bijdragen en eventueel via een IBO aan werk geraken.
Ik denk zeker dat dit vierpuntenplan een succes zal kennen als ze het effectief doorvoeren en zo aan kunnen houden. Ik heb zeker vertrouwen in de individuele beroepsopleiding.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:36.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.