actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st September 2017, 09:27
jana.m*rien jana.m*rien is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Wiekevorst
Posts: 80
Binnenkort woning kopen zonder tussenkomst van notaris? “Huidige wetgeving dateert n

Jong VLD komt met een voorstel om de tussenkomst van de notaris bij de aankoop van een huis te omzeilen. Digitale of ‘smart’ contracten via blockchain moeten wettelijke erkenning krijgen, zodat tussenstructuren zoals notarissen overbodig worden, zegt Jong VLD-voorzitter Maurits Vande Reyde.


Wie nu een huis koopt, moet daarvoor onvermijdelijk eerst langs de notaris. Die registreert de aankoop in een akte en maakt uw eigendom daarmee officieel. De kosten van die registratie lopen voor een gemiddelde woning al gauw op tot enkele duizenden euro’s. Dat kan efficiënter en goedkoper, vindt de jongerenafdeling van Open VLD.


Smart contracts

Dat moet gebeuren via ‘smart contracts’, een digitale versie van traditionele contracten die via een blockchainnetwerk door een heleboel mensen - aannemers, architecten, koper, verkoper - kan worden gedeeld. De centrale registratie door een notaris is dan niet meer nodig, zegt Maurtis Vande Reyde. “Veel eenvoudiger en goedkoper dus. Voor jongeren zijn woningen al duur genoeg”, zegt hij

De smart contracts moeten eerst wel wettelijk worden erkend. Nu kan enkel een notaris akten officieel registreren. “De wet daarvoor dateert al uit 1803, de tijd van Napoleon dus, en is nooit fundamenteel aangepast. Ondertussen is de maatschappij lichtjaren verder. Hoog tijd dat de wetgeving de technologische evoluties volgt. Zo maken we dingen goedkoper en efficiënter”, aldus Vande Reyde.

Bitcoin

Blockchaintechnologie is vooral bekend van de elektronische munt Bitcoin, maar wordt stilaan ook gebruikt voor andere toepassingen. De Antwerpse haven gebruikt het bijvoorbeeld om containers te bevestigen. De jongerenafdeling wil van Blockchain een prioriteit maken op het Open VLD-vrijheidscongres in november.

Bron: http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170921_03085198
Datum: 21 september 2017

Eigen mening: Ik sta volledig achter het idee dat een huis kopen op een veel efficiëntere en goedkopere manier moet kunnen gebeuren. Nu komen er nog een heleboel extra kosten bij, die door een aanpassing in de wetgeving vermeden kunnen worden.
Ik stel mezelf wel de vraag of het op deze manier niet makkelijker wordt voor oplichters om contracten te verbreken. Als alles online gebeurt, en er is geen derde partij die de hele zaak controleert, kunnen onwettige praktijken zich misschien voordoen.
Hoewel ik volledig akkoord ga met een aanpassing van deze wet, blijf ik toch mijn twijfels hebben over de veiligheid van smart contracts.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:50.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.