actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > NASLAG > Boeken, Artikels, Muziek & Films > Filmbesprekingen
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 6th September 2017, 21:10
Indy.Geeraerts
Gast
 
Posts: n/a
'It': nieuwe verfilming van Stephen King-bestseller is horror volgens het boekje

'It': nieuwe verfilming van Stephen King-bestseller is horror volgens het boekje

De hele wereld lijkt schrap te zitten voor de release van It. De eerste trailer haalde in 24 uur tijd maar liefst 197 miljoen views. En de torenhoge verwachtingen worden in deze nieuwe verfilming grotendeels ingelost.
Ondanks het strikte, wereldwijde embargo waren er vorige week al heel wat eerste reacties op sociale media te lezen. “TONS of incredible scares,” schreef iemand op Twitter. En dat kunnen wij alleen maar beamen. Al zijn die ‘scares’ nu ook niet zò verrassend te noemen. It is vooral perfect gemaakt volgens het horrorboekje, waarbij de goede kijker na drie ‘scares’ al de volgende perfect kan voorspellen.

Het is al de tweede keer dat Stephen Kings bestseller wordt verfilmd. En opnieuw volgt de film niet de vertelstructuur van het boek. King verweeft twee tijdlijnen, uit de jaren 50 en 80, waarin hetzelfde groepje personages de puzzelstukken over 'Het' (‘It’) samen probeert te leggen. Net als in het eerste deel van het tweeluik uit 1990 splitst de remake het verhaal op. Met in deze film de focus op de kinderen.

Verwaaide clown
Deze It verschuift het verhaal 27 jaar, naar de zomer van 1989. In het stadje Derby verdwijnen met regelmaat van de klok jonge kinderen. Een groepje zelfverklaarde losers raakt zo onbedoeld tot elkaar toegewezen en ontdekt stilaan wat zoveel kwaad berokkent: 'Het', in de vorm van clown Pennywise.
Pennywise zelf - briljant vertolkt door Bill Skarsgård - ziet er gruwelijk goed uit. Zonder de perfecte pruik- en rode neusclown van weleer, meer een doodenge, verwaaide clown. De maquillage is net als in 1990 erg summier, maar eenvoudig effectiever. Een kronkelend zwart lijntje zorgt voor een huiveringwekkende grimas waar wij rond bedtijd liever niet meer aan terugdenken.

Maar vooral de kinderen houden It recht. Voor de Losers Club werden stuk voor stuk ontdekkingen gecast, met vooral een zeer mooi spel tussen het enige meisje - Beverly (Sophia Lillis) - in een driehoeksverhouding met de stotterende Bill (Jaeden Lieberher) en de wat mollige Ben (Jeremy Ray Taylor). Zij worden strak geregisseerd door Andy Muschietti, die met een meeslepend verhaal over pesterijen ook de horror van een stevige fond voorziet.

Van dattum
Wie houdt van gratuit griezelen, zal dit jaar moeilijk nog een betere film vinden dan It. Maar wie bloeddorstig op zoek gaat naar een vernieuwende filmervaring, is eraan voor de moeite. ‘Het’ mocht allemaal wat minder volgens het boekje, en wat meer volgens het boek van King.
(Nog een kleine spoiler voor wie zich graag schrap zet voor die fameuze overvloed aan ‘scares’: telkens de muziek volledig stilvalt of de camera weer een kwartslag naar rechts draait, is het van dattum. Graag gedaan.)
Nu in de bioscoop.

Horror
Regie:
Andy Muschietti
Met: Bill Skarsgård, Jaeden Lieberher, Sophia Lillis
Duur: 135 minuten


Bron: De Morgen, 06.09.2017
https://www.demorgen.be/film/-it-ni...oekje-bb1274db/

Eigen mening:

Toeval blijkt dat ik vandaag deze film in de cinema gekeken heb. Grapje, er is totaal geen sprake van toeval; de datum stond al weken met rood genoteerd in m’n spreekwoordelijke agenda.

Met mijn negentien levensjaren ben ik té jong om de release van “It” in 1990 meegemaakt te hebben. Desalniettemin keek ik enorm uit naar de film/versie die vanaf vandaag in de zalen speelt. Ik ben dan ook zo blij dat aan mijn verwachtingen voldaan werd. It is naar mijn mening een op-en-top horrorfilm met schrikmomentjes waarbij de hele filmzaal af en toe een kreet moest onderdrukken. Super! Als je fan bent van horrorfilms met veel bloed en weinig “ik-zit-deze-avond-onder-je-bed”-gevoel is (d)It zeker een aanrader. Het klinkt misschien vreemd, maar ik heb me met momenten kapotgelachen door het (soms) hoge “dit-menen-ze-niet” gehalte.

Wanneer je, na het lezen van dit artikel, direct naar de cinema loopt, vergeet dan niet je identiteitskaart mee te nemen. Zelf moest ik deze tweemaal tonen; bij het afscheuren van de kaartjes én bij het binnengaan van de zaal.

Als ik eerlijk moet/mag zijn vind ik de Pennywise van nu leuker om naar te kijken dan die van 27 jaar geleden; de maquillage vond ik daar dan weer iets te “eng” doordat je zo weinig gelaatsuitdrukkingen kon waarnemen (if this makes sense)… Bovendien vond/vind ik hem ook vrij “reëel”; iedereen kan zich op die (“goedkope”) manier schminken en de straat op gaan. Goed dat mensen dat niet … - oh, vergeten. (https://www.ad.nl/buitenland/onrust...lowns~a08b6ec5/)

Hoe dan ook: ga dat zien! Tussen al het bloed door is er een mooi verhaal van pure, kinderlijke, vriendschap te zien.
https://www.youtube.com/watch?v=cdg193GvnBA

Een leuke appendix: 10 redenen waarom mensen bang zijn van clowns
http://listverse.com/2017/02/10/10-psychological-reasons-why-people-are-afraid-of-clowns/
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:55.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.