actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Vierde Macht (media)
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd September 2017, 03:13
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Lightbulb De eerste zomer zonder roamingkosten

Op reis zonder nog ooit echt weg te zijn


Nu de roamingkosten in de Europese Unie zijn weggevallen, hebben we tijdens onze vakantie massaal zitten surfen en appen op onze smartphone. Hoeveel deugd hebben we daarvan gehad? ‘Ik heb mijn man amper gesproken.’



Oef, eindelijk! Voor de meeste mensen vielen tegelijk met de roamingkosten binnen de EU al de kleine stressmomenten van de vakantie weg. Je rijdt en loopt niet meer verloren, je moet niet meer op 27 plaatsen aanbellen om logies te vinden, je hebt geen reisgids nodig om de geschiedenis van dat rare bouwwerk op te zoeken en je weet altijd waar de beste pizza van de stad geserveerd wordt. Elk praktisch detail valt op te lossen met een paar *swipes zonder dat het je meer kost.

Alleen: het kost ook niet langer iets extra’s om, nadat je online last minute een hotel geboekt hebt, nog even je Facebook te checken, een paar whatsappjes te beantwoorden, je mails binnen te halen en je likes op Instagram te tellen. Allemaal heel erg van deze tijd, en waarom de vooruitgang problematiseren, zoals een lezer reageerde op onze Facebook-vraag over smartphones en vakanties?

En toch knaagt er hier en daar iets. Een lezer klaagt over zijn smartphoneverslaafde kinderen. Een collega verzucht dat ze haar man amper sprak tijdens hun vakantie. Mijn kinderen gingen de omgeving bekijken met het oog op ‘toffe foto’s voor in de familie-whatsapp’ (‘Mama, mama, hebben ze al gereageerd? Kun je nog eens kijken?’). Een andere lezer beklaagt zich over hoe de Whatsapp-groep voor familie op vakantie uitgroeide tot een verzameling huis-, tuin- en keukengeneuzel met foto’s van elke pannenkoek en muggenbeet.


Als een egel

‘Met je smartphone neem je een stuk leven mee’, zegt Lieven De Marez van Imec/UGent, die al jaren ons digitaal gedrag bestudeert. ‘Het is het stuk van je leven dat tegelijk je comfortzone is, dat toelaat om je op elk moment terug te trekken in je veilige cocon. Dat is menselijk, want we zijn allemaal bang voor nieuwe dingen. Het is even doorbijten als je ergens aankomt waar je niemand kent; het is soms lastig om een onderwerp te vinden om het aan tafel over te hebben. Het is veel gemakkelijker om naar je smartphone te grijpen op elk dood of moeilijk moment. Je smartphone maakt je tot een egel, die bij de minste frustratie zijn stekels uitzet.’

Dat is mooi meegenomen voor mensen die vakantie toch maar een stresserende bedoening vinden. ‘We zien hoe langer hoe meer cursisten die minder stress op vakantie ervaren als ze hun mailbox in de gaten kunnen houden. Ze zijn bang om bij hun terugkeer van alles op hun dak te krijgen’, zegt Tim Christiaens van de Time Management Company. ‘Daar is niet per se iets mis mee. Al raad ik mensen wel aan om dat te beperken tot bijvoorbeeld één keer per dag. En om in elk geval alle meldingen uit te schakelen. Want het gevecht tegen de ping verlies je toch.’ Zelf trekt hij bij voorkeur de bergen in, waar het telefoon*bereik automatisch wegvalt, terwijl zijn out of office doorverwijst naar de juiste collega’s.


Zuurstof in je hoofd

Geen enkel landschap absorbeert je aandacht zodanig dat je de blieps en de pings niet meer hoort. Een smartphone roept om aandacht: een leger designers is continu op de been om je aandacht te vernauwen tot het scherm. Bergen, zee en groen doen het omgekeerde: ze laten je aandacht uitwaaieren, ronddwalen, en brengen zo je hoofd tot rust. ‘Dat gevoel, zuurstof in je hoofd, is iets wat veel mensen vergeten zijn’, zegt Christine Wittoeck, digital detox coach. ‘En nu de financiële drempel is weggevallen om op vakantie online te zijn, zullen de echte verslaafden dat niet meer ervaren.’

Wie gewoon doorgaat zoals thuis, beleeft het inzicht niet meer dat het ook anders kan, zoals je op vakantie ook weleens beseft dat je door het jaar ook meer buitenlucht en slaap zou kunnen verdragen. Een collega wiens vrouw hem listig meetroonde naar een wifiloze camping buiten telefoonbereik, vond haar man een pak rustiger en attenter met de kinderen,‑ hoewel hij het zelf een marteling vond, ‘veel moeilijker dan stoppen met roken’.

‘Dat kan deugd doen, een totale detox’, zegt Lieven De Marez, ‘maar het effect daarvan is beperkt. Vergelijk het met een crashdieet, die kilo’s komen ook terug.’ Het effect is maar blijvend als je eenmaal thuis ook de routine openbreekt, je afvraagt welke functie de telefoon in je leven heeft.


Minder fantasie

Kinderpsychiater Lieve Swinnen, die samen met Stefaan Lammertyn het pas verschenen boek #Help, mijn kind leeft online schreef, raadt aan om de patronen ook door het jaar te doorbreken en één avond per week iets schermloos met je kind te doen. ‘Er is nog geen hard wetenschappelijk bewijs voor, maar ik zie dat kinderen moeilijker spelen dan vroeger. Ze hebben minder fantasie. Kinderen lossen minder makkelijk hun problemen op, omdat je daar een goed gesprek voor nodig hebt, geen chat. Het gevaar van de smartphone is niet zozeer wat je doet, maar wat je niet meer doet. Een ouder brengt door het jaar 15 procent van de tijd met zijn kinderen door. Als je dan ook nog zit te smartphonen, houd je niet veel meer over.’

‘Wij deden op vakantie exact hetzelfde met onze smartphones als thuis’, zegt Lieve Van Weddingen, therapeute en enthousiast smartphonegebruiker. ‘Ik waak er ook tijdens het jaar over dat ik voldoende verbinding met mijn kinderen heb. Is het geen gek idee dat je tijdens de vakantie je smartphonegebruik zou moeten monitoren, om de verbinding met je kind te kunnen herstellen?’


Nooit meer mokkende tieners

Als er één mensencategorie is die een gat in de lucht sprong bij de afschaffing van de roaming, dan wel ouders van tieners, die tot vorige zomer alleen nog naar een chalet te krijgen waren als er wifi was. ‘Natuurlijk is een gezinsvakantie veel leuker als je ook met je vrienden kan blijven praten’, zegt Hannah (16). ‘Een opluchting’, zegt Lieve Van Weddingen, haar moeder, die nog drie andere tieners mee op vakantie had. ‘Een hele stress die wegviel, dat je niet meer over kosten moet discussiëren. We waren allemaal meer ontspannen.’ Een uur ’s morgens en een uur ’s avonds was de afspraak, en die bleek voor iedereen perfect werkbaar.

Hoeveel ergernis smartphonende tieners soms ook wekken bij hun ouders, het is perfect legitiem dat ze niet twee weken zonder internet willen. ‘Je moet als ouder je eigen technostress niet op je tiener projecteren’, zegt De Marez. ‘Als je een puber zijn smartphone afpakt, krijgt hij sociale stress. Maar je moet er wel afspraken over maken, want je vakantie is ook de kans bij uitstek om een goed gesprek te hebben. En sommige dingen moet je leren appreciëren. Ik wil dus ook niet dat mijn tienerdochters de hele tijd zitten te chatten als we een rondrit door Corsica doen.’

Sociale media vervullen in wezen geen andere rol dan urenlange telefoongesprekken en postkaarten vroeger, zegt kinderpsychiater Lieve Swinnen. ‘Alleen moet je er wel over waken dat je puber zijn zelfbeeld niet alleen daardoor laat bepalen. Praat over wat dat betekent, leer hen zien hoe oppervlakkig likes soms zijn.’

Christine Wittoeck, digital detox coach, wijst er ook op dat je best met tieners over het verslavende gehalte van smartphones praat. ‘Leer ze daarmee omgaan. Leer ze ook dat ze aan hun vrienden kunnen zeggen dat ze eventjes offline zijn omdat ze op uitstap moeten met hun ouders, bijvoorbeeld. Dan valt de stress van het continue reageren weg, zonder dat ze zich sociaal dood voelen.’


DS, 02-09-2017 (Eva Berghmans)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:16.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.