actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > NASLAG > Boeken, Artikels, Muziek & Films > Filmbesprekingen
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 30th August 2017, 00:46
Indy.Geeraerts
Gast
 
Posts: n/a
Antonia (1995)

Antonia (1995)

Antonia blikt vanaf haar sterfbed terug op haar leven. Samen met haar dochter Daniëlle keert ze, na haar lange afwezigheid, naar haar vroegere dorp terug. Daniëlle groeit op tot een jonge, vastberaden vrouw die wel een kind wil maar liever geen man. Zij krijgt op haar beurt een superbegaafde dochter die een hechte vriendschap sluit met de dorpsfilosoof. Antonia vindt ondertussen een goede vriend en minnaar in haar buurman. De roddels blijven niet uit maar ondanks dat gaat Antonia haar eigen weg. Als ook haar kleindochter van een meisje bevalt, lijkt de cirkel rond. Vooral als later blijkt dat dit meisje de perfecte reïncarnatie is van Antonia...
Bron: Moviemeter



Geweldige film uit de lage landen. Verbazend dat hij "nog maar" uit 1995 is; had het geloofd als je me zei dat de fragmenten uit de '70s kwamen.
Vind dat de film een mooi tijdsbeeld schets van de, ik veronderstel, vijftiger en zestiger jaren (bijvoorbeeld de ommegang met dorpelingen, buren en vrienden, maar ook religie, ...).
In de film komen diverse karakters en op "simpele" dialogen voor die (voornamelijk) intelligent en rechtaan verwoord zijn.
Naar mijn gevoel is er een serieus feministisch kantje aan deze 115 minuten.

Deze film is gewoonweg eenvoud en oprechtheid met relatief goede acteurs die elk zeer diverse (soms hatelijke) karakters vertolken.
Af en toe werd er, naar mijn mening, iets te vaak de nadruk gelegd op copulatie in al zijn vormen. Dat gevoel heb ik nogal vaak bij films uit eigen bodem... "Sex sells" denk ik dan; of het nu tussen man en vrouw, twee vrouwen, vrouw en priester, de twee dorpsgekken, en zo verder gaat...

De woordkeuze in de dialogen/film vind ik op zich zeer mooi. Simpele zaken op zo'n mooie manier verwoorden is in mijn ogen gewoonweg fantastisch - zonde dat ik hier geen "geleerd" of poëtisch woord voor vind...-

Als je de film nog niet gekeken hebt, en hij je aanspreekt, zou ik er werk van maken; ren al maar naar de dichtstbijzijnde bibliotheek of videotheek (want online wordt het zoekwerk...)! !
Trailer: https://youtu.be/3n1O-sKecdA

Laatst aangepast door Indy.Geeraerts : 30th August 2017 om 00:51.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:52.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.