actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Pro of Contra?
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd August 2017, 19:29
Quinten.D*smyter's Avatar
Quinten.D*smyter Quinten.D*smyter is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Lier
Posts: 15
Een wapen bezitten om jezelf en anderen te beschermen. Akkoord of niet?

Citaat:
Een wapen bezitten om jezelf en anderen te beschermen. Akkoord of niet?

Een voorstel over wapenbezit, van een lid van de jongerenafdeling van Open VLD tijdens het zomercongres, wordt op sociale media druk becommentarieerd.
"Mensen moeten vrij een wapen kunnen bezitten om zichzelf en anderen te beschermen", zo luidt een vraag die door Jong VLD op haar Facebookpagina werd gelanceerd.
"Akkoord of niet?" vragen de jongliberalen.
Het voorstel weekt heel wat reacties los, zowel van voor- als tegenstanders.

Van 4 tot 6 augustus organiseert Jong VLD een Zomercongres in Brussel.
Daarvoor kunnen leden van de jongerenpartij zelf stellingen indienen.
Een van die standpunten komt van Jerry Van Echelpoel en luidt als volgt:

"Mensen moeten vrij een wapen kunnen bezitten om zichzelf en anderen te beschermen. Akkoord of niet?"

Het is deze stelling die voor ophef zorgt op sociale media, nadat Jong VLD er zelf een Facebookpoll rond lanceerde.

"Is dit een schot voor de boeg of eerder gewoon ontwapenende naïviteit van de jeugdploeg van Open VLD," vraagt viroloog en opiniemaker Marc Van Ranst zich af op Twitter, verwijzend naar de poll van Jong VLD op Facebook. Al zijn er ook heel wat positieve Facebookreacties op het voorstel. "Warempel een partij die buiten de politiek correcte kotjes durft denken", zo staat er onder meer te lezen.


"Op ons congres staan we open voor alle ideeën, ook de controversiële", reageert de jongerenpartij via zijn sociale mediakanalen.
"Iedereen welkom om mee te denken."

Op Twitter laat Jerry Van Echelpoel, die het standpunt indiende bij Jong VLD, weten dat hij haatmail ontvangt. "Gewoon omdat je een controversiële stelling inneemt. Zover de vrije meningsuiting."


En of het veel reacties heeft losgeweekt. Zowel bij voor- als tegenstanders. Van mij mag je duidelijk weten dat ik een voorstander ben van wapenbezit. Drie keer per week rij ik op mijn brommer met geweer op de rug en pistool in de rugzak naar de schietstand.

Wapenbezit is dus redelijk vrij als je de regel en wetgeving volgt. ik had mijn eerste wapen al toen ik 18 was en reeds sportschutter toen ik 16 was.

Wapendracht daarentegen is bijna onmogelijk.

Nu wat mij vooral opvalt, is hoe weinig de mensen op dit moment weten over de wapenwetgeving in België.

Hoe raak je zelfs aan een wapen in België?

Even volledig uitgelegd.
1) Wordt lid van een schietclub
1.1) om lid te worden bij een schietclub moet je trouwens al ene uittreksel uit het strafregister gaan halen anders kun je zelfs geen lid worden. (lid worden duurt ong. 1 maand)

2) Registreer je voorlopige SSL (Sport schutters licentie) (min 16jaar)
2.1) Ook hiervoor moet je een Uittreksel uit het strafregister afgeven niet ouder dan drie maanden.
2.2) je moet ook naar je huisarts gaan deze moet ene papier onderteken waarop staat dat je geschikt bent bevonden om ene wapen te mogen hanteren (het hele proces duurt ong. 1 maand)
2.3) Je voorlopige licentie is 1 jaar geldig met deze licentie mag je geen wapen kopen enkel hanteren en dit onder supervisie van iemand die minstens 2 jaar houder is van een definitieve SSL

3) Tijd voor je examen
3.1) nadat je genoeg hebt geoefend (6 maanden - 1 jaar) is het tijd voor een examen zowel een praktische proef als een theoretische proef
3.2) Op de theoretische test moet je minimaal 60% halen deze gaat voornamelijk over veiligheid en wetgeving
3.3) De praktische proef is veel moeilijker je wordt getest op veiligheid correct handelen onderhoud enz... dit word trouwens door ong. drie personen begeleidt 2 examinatoren en jou begeleider

4) Aanvraag definitieve licentie
4.1) Je attest van slagen kunnen voorleggen zowel praktisch als theoretisch
4.2) Uittreksel strafregister (niet ouder dan 3 maanden)
4.3) Medisch attest van je huisarts
4.4) minstens 6 maanden lid zijn bij je club
4.5) minstens 12 geregistreerde schietbeurten

En nu kunnen we iets gaan kopen toch?
Nee, dat kunnen we niet.

Er zijn 5 wapencategorieën voor elke wapencategorie moet je aparte praktische testen afleggen
A: Revolver (Western)
B: Pistool (Politie)
C: Gladde loop (bv tweeloop)
D: Getrokken loop ("normaal" geweer)
E: Zwart kruit (Oudere wapens)

Je mag enkel een wapen gebruiken/kopen in de categorieën waar je ene licentie voor hebt
Elke 5 jaar moet je trouwens al deze stappen opnieuw doorlopen als er iets veranderd is aan de wetgeving
Elke schiet beurt dient geregistreerd te worden zowel elektronisch als op papier

Elk jaar dien je je SSL te vernieuwen hiervoor dien je opnieuw een uittreksel van het strafregister te gaan halen en kunnen aantonen dat je minstens 12 schietbeurten hebt.

En nu kunnen we iets kopen?
Niet echt bepaalde wapens kun je kopen met je SSL maar voor andere wapens (de meeste) dien je een aparte vergunning aan te vragen.

5) Je vergunning
5.1)meerderjarig zijn;
5.2)niet zijn veroordeeld als dader of medeplichtige wegens een misdrijf
5.3)een medisch attest voorleggen dat bevestigt dat de aanvrager in staat is een wapen te manipuleren 5.4)zonder gevaar voor zichzelf of voor anderen;
5.5)slagen voor een proef betreffende de kennis van de toepasselijke regelgeving en het hanteren van een vuurwapen. Er zijn vrijstellingen voor deze proeven (in sommige gevallen voor sportschutters, jagers of voor wie reeds vergunningen heeft);
5.6)geen meerderjarige persoon samenwonend met de aanvrager verzet zich tegen de aanvraag;
5.7)een wettige reden opgeven voor de verwerving van het betrokken wapen en de munitie.

De behandeling hiervan kost 110 euro en duurt 3 maanden tot 1 jaar
De wijkagent komt ook langs voor ene persoonlijk gesprek
Je wapen moet je achteraf laten registreren bij de lokale politie

Dit is trouwens maar een beknopte opsomming als er iets verduidelijkt dient te worden vraag gerust.

Even vergelijken met de politie die dagelijks met wapens rondloopt
moeten jaarlijks maar 16 uur wapentraining ondergaan

In mijn opzicht met een extra cursus moet het mogelijk zijn om met een wapen rond te mogen lopen.

Waarom? Vragen de mensen dan. Omdat het kan.
Ik ben zelf een trotse wapeneigenaar in het bezit van drie wapens twee geweren en één pistool

Uit mijn persoonlijke overtuiging vind ik vrijheid zeer belangrijk. De Vrijheid om te zeggen wat ik wil. De vrijheid om mezelf te zijn. De vrijheid om een wapen te dragen.
__________________
Citaat:
Orgineel gepost door Kai
If all life is so important, then the most evil of all beings on this earth are without a doubt humans. If there weren't any people on earth, the environment and conditions that all living things live in would be drastically better. Even if there were no school to teach us the stuff we know, it would still be obvious to everyone, wouldn't it? Just think of all that's happened to the earth due to our desires and ego.

Laatst aangepast door Quinten.D*smyter : 3rd August 2017 om 19:58.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 4th August 2017, 01:29
Indy.Geeraerts
Gast
 
Posts: n/a
Only in 'murica

Allemaal leuk en plezant, maar zijn we vergeten dat er ook "slechteriken" - om het met de woorden van mijn broertje te zeggen - rondlopen? Je moet niet ver teruggraven om bij dé Hans van Temse te komen...

Het gedacht alleen al dat elke persoon die ik op straat tegen kom een wapen kan dragen en dat te pas en te onpas *kuch* "uit zelfverdediging" *kuch* kan gebruiken, beangstigt me.
Krijgen we dan geen 'murica toestanden?
Waartegen moeten we ons in het kleine België beschermen? Tegen beren op school? (Of "ambetante leerkrachten"; schoolshootings?)
http://m.standaard.be/cnt/dmf20170118_02681346

Ik ben geen voorstander van heel het gegeven. Een mens kan hoe dan ook snel verleidt worden tot "het kwade", een wapen in huis vergemakkelijkt alles, naar mijn mening, gewoonweg.

Ik ben niet zó naïef om te denken dat nu niemand nog wapens in huis heeft. Er zijn sowieso enkele wapens onder de radar gebleven, maar het gedacht van een veralgemeing boezemt me angst in. Mensen mét een vergunning kunnen ook "slechte dingen" doen... maar dat weet je vaak niet op voorhand.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 4th August 2017, 02:37
Quinten.D*smyter's Avatar
Quinten.D*smyter Quinten.D*smyter is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Lier
Posts: 15
Beste Indy,

Laten we dan samen eens even de cijfers erbij halen.

België heeft 17.2 vuurwapens per 100 inwoners
Duitsland heeft 30.3 vuurwapens per 100 inwoners
Noorwegen heeft 31.3 vuurwapens per 100 inwoners
Tsjechië heeft 16.3 vuurwapens per 100 inwoners

In België volgens cijfers van 2010 zijn er 0.33 mensen per 100.000 inwoners gedood door een vuurwapen

In Tsjechië volgens cijfers van 2012 zijn er 0.15 mensen per 100.000 inwoners gedood door een vuurwapen

In Duitsland volgens cijfers van 2012 zijn er 0.07 mensen per 100.000 inwoners gedood door een vuurwapen

Het aantal wapens heeft dus echt geen invloed op de criminaliteitscijfers.

Tsjechië een land met ongeveer hetzelfde aantal inwoners als in België heeft opmerkelijk minder vuurwapen gerelateerde criminaliteit. Waarom neem ik nu net Tsjechië eruit. Nu in Tsjechië is het redelijk simpel om aan een wapendracht vergunning te raken.

http://denachtwakers.nl/2016/07/03/...oe-het-ook-kan/
https://en.wikipedia.org/wiki/Gun_l...rying_a_firearm

Zoals je trouwens ook hebt gelezen in mijn eerste bericht hoop ik dat je begrijpt dat het nu al niet eenvoudig is om een wapen te mogen bezitten hier zou ik zelf ook niets aan willen veranderen het zou wel mogelijk moeten worden om een wapen te mogen dragen mits extra training.

"slechteriken" lopen er nu ook rond en als je denkt dat deze geen wapens hebben is dat zeer naïef van je
De meeste doden vallen ook door deze illegale wapens.


om ons land te vergelijken met een land van 323 miljoen inwoners lijkt me een zeer slecht voorbeeld.

Nu omdat je Hans van Temse aanhaalde laten we het daar ook even over hebben.
Door dat schietincident is de nieuwe wapenwetgeving er gekomen wat zeker goed is wat we echter wel zien is dat meestal door het toedoen van één persoon een hele wetgeving veranderd word. De verandering had dus niets te maken met het verhogen van de veiligheid anders hadden ze het ervoor al gedaan de wapenwetgeving is er hoofdzakelijk gekomen omdat onze politieke vrienden goed naar voren wouden komen en extra stemmen wouden binnenhalen. met een negatieve inpakt op een hele bevolkingsgroep.

Nu de regelgeving heeft zeker effect gehad.

Het aantal vuurwapendoden in België is bijvoorbeeld spectaculair gedaald: van jaarlijks 300 vuurwapendoden vóór 2006 naar jaarlijks ongeveer 200 erna.

Een daling van 100 doden per jaar en inderdaad een zeer mooie vooruitgang echter vertellen ze hier niet bij dan het hier voornamelijk gaat over de daling van het aantal zelfmoorden en ongevallen. en niet door "criminelen".

En dat was ook te verwachten door de strenge eisen die er sindsdien gesteld werden.


Citaat:
Ik ben niet zó naïef om te denken dat nu niemand nog wapens in huis heeft. Er zijn sowieso enkele wapens onder de radar gebleven, maar het gedacht van een veralgemening boezemt me angst in. Mensen mét een vergunning kunnen ook "slechte dingen" doen... maar dat weet je vaak niet op voorhand.


Dat klopt waarom geven we onze politieagenten dan wel wapens mee naar huis?
http://www.standaard.be/cnt/dmf20150306_01566653
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/r...rabant/1.568361

Wie zegt dat die een politie inspecteur die we tegenkomen op straat goed kan omgaan met zijn dienstwapen

Deze personen krijgen trouwens maar 4 keer per jaar (minimum) een oefening goed voor een 16 tal uur

terwijl dit voor een sportschutter minimum 12 keer per jaar is wat dus neerkomt op het drievoudige aan uren.

Laten we tot slot nog even kijken naar onze "slechteriken"
http://nos.nl/artikel/2176227-de-cr...ere-wapens.html
http://www.gva.be/cnt/aid1036634/vr...nieuwe-wapenwet

Automatische wapens zijn illegaal in België zelfs met een vergunning kun je deze wapens niet kopen Pistolen zijn wel verkrijgbaar maar enkel na de zeer grondige screening die ik hier eerder al had uitgelegd

Waarom zou je een politie agent meer vertrouwen dan een sportschutter die meer training heeft gekregen, meer traint en beter gescreend wordt dan een werknemer in een kerncentrale

we mogen natuurlijk ook niet vergeten dat er nog steeds ongeveer 1.8 miljoen illegale wapens circuleren in België.


Om af te sluiten
Citaat:
Het gedacht alleen al dat elke persoon die ik op straat tegen kom een wapen kan dragen en dat te pas en te onpas *kuch* "uit zelfverdediging" *kuch* kan gebruiken, beangstigt me.


Elke persoon op straat kan je ook neersteken.

Ik blijf vinden dat vrijheid een recht is. Vrij om te praten, Vrij om te bewegen
Waarom zou je dan niet vrij mogen zijn om een wapen te dragen mits de nodige training?

Waarom verbieden we dan ook niet de auto's dan deze vermoorden jaarlijks veel meer mensen
Bijgesloten Plaatje(s)
 
__________________
Citaat:
Orgineel gepost door Kai
If all life is so important, then the most evil of all beings on this earth are without a doubt humans. If there weren't any people on earth, the environment and conditions that all living things live in would be drastically better. Even if there were no school to teach us the stuff we know, it would still be obvious to everyone, wouldn't it? Just think of all that's happened to the earth due to our desires and ego.

Laatst aangepast door Quinten.D*smyter : 4th August 2017 om 04:17.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 4th August 2017, 15:48
Indy.Geeraerts
Gast
 
Posts: n/a
I don't blame guns for violent people. I blame anyone who allows violent people to have guns and whats-so-ever.
Same thing with cars. I don't blame the car for crashing into a schoolbus, I blame the stupid driver who went driving whilst being drunk in the first place!

You know why I don't blame objects? 'cause they are objects! They don't have a "Jiminy Cricket" to tell them what's right and wrong. You know who does have that? Humans. The same kind that starts killing their own species.

Laatst aangepast door Indy.Geeraerts : 4th August 2017 om 16:06.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 4th August 2017, 17:14
Quinten.D*smyter's Avatar
Quinten.D*smyter Quinten.D*smyter is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Lier
Posts: 15
Citaat:
Orgineel gepost door Indy.Geeraerts
I don't blame guns for violent people. I blame anyone who allows violent people to have guns and whats-so-ever.
Same thing with cars. I don't blame the car for crashing into a schoolbus, I blame the stupid driver who went driving whilst being drunk in the first place!

You know why I don't blame objects? 'cause they are objects! They don't have a "Jiminy Cricket" to tell them what's right and wrong. You know who does have that? Humans. The same kind that starts killing their own species.


Bedankt voor deze prachtige tekst Indy.
Citaat:
I blame anyone who allows violent people to have guns

laten we dan ook niet de burgers beschuldigen omdat ze een wapen willen dragen. Want waarom zouden we deze groep juist bestraffen door het toedoen van enkele individu's? Waarom is het wel mogelijk om een wapen te bezitten voor een politie agent of een bewakingsagent? en niet voor een juwelier een bankbediende of een nachtwinkel?

Want wat we nu zien is dat de mensen bang zijn van de wapens omdat wapens mensen "doden" wat je hier ook zegt is dat mensen mensen doden.
deze menens moeten ook geen wapen krijgen.

Toch moet het mogelijk zijn voor een burger (mits een extra training of screening) om een wapen te mogen dragen.

op dit moment zijn er in België
27.000 sportschutters en 30.000 jagers

Laten we vooral niet vergeten dat de redenen om het niet te doen liggen bij de incidenten die we zien bij de "criminelen" laat me je bij deze dan toch verzekeren dat deze criminelen nooit aan vuurwapens op een legale wijze kunnen raken dit deels door de sociale controle in de schietstaden de lange duur van de opleiding de jaarlijkse controles door de overheid de strenge controles door de lokale en federale politiediensten.

Een verantwoorde burger moet dus in mijn ogen perfect een wapen mogen dragen mits dus de extra training en screening. Het is trouwens zo dat een toename aan wapens niet zorgt voor een toename aan wapengeweld zie bv naar duitsland, noorwegen, zwitserland,... landen met veel meer wapens.

laten we ook even kijken naar een analyse van het vredesinstituut

Citaat:
* Over het algemeen is er een groot maatschappelijk draagvlak voor deze wet. Slechts 16% vindt dat privébezit van vuurwapens altijd verboden moet zijn en slechts 9,5% vindt dat het altijd mogelijk moet zijn bij meerderjarigen.

De grote meerderheid (74,7%) vindt dat privébezit van vuurwapens alleen maar moet kunnen voor bepaalde redenen. Welke? Jacht (87,8%), sport (84,1%), bepaalde risicoberoepen zoals juweliers (58,5%). Maar er is geen meerderheid om privévuurwapenbezit toe te laten voor verzamelaars, terwijl dat in de wet toch mogelijk is.

een minderheid vindt dat privéwapenbezit toegelaten moet zijn om zichzelf of zijn naaste te beschermen (24%) of om zijn eigendom te beschermen (22,8%). Er is dus geen maatschappelijk draagvlak om de wettige verdediging uit te breiden naar verdediging van goederen. Wie al een vuurwapen bezit heeft echter een totaal andere mening: 61% vindt dat vuurwapenbezit moet kunnen om zichzelf of zijn naaste te beschermen en 50% vindt dat het moet kunnen om goederen te beschermen.


Dit zijn cijfers die dateren van 2011 moest er opnieuw een onderzoek plaatsvinden ben ik er zeker van dat er wel een draagvlak kan zijn voor wapendracht.

Citaat:
Het aantal vuurwapenincidenten is volgens de federale politie de jongste jaren echter weer verdubbeld: van 114 in 2008 naar 224 in 2009 in heel België. Vooral het gebruik van machinepistolen neemt toe: 57 incidenten in 2007 en 113 in 2009. Volgens de politie komt dit omdat steeds meer jonge en onervaren daders deze wapens gebruiken en zij schieten vlugger. Maar ook zouden er steeds meer wapens in het criminele milieu circuleren. Opmerkelijk is wel dat het aantal geregisterde diefstallen met wapens sinds 2000 is gedaald.


Waaruit nogmaals blijkt dat het Criminelen met Illegale wapens zijn die misdaden begaan en dat het hier niet gaat om burgers met legale wapens

Een burger met ene legaal wapen heeft trouwens minder kans om gelijk welk misdrijf te begaan dan een burger zonder wapen dit komt voornamelijk omdat deze personen meer te verliezen hebben en over het algemeen meer kennis hebben van de wetgeving en hiervoor ook vele meer respect voor hebben.

Laat ik dan ook afsluiten dat ik het helemaal met je eens ben.
We moeten hier niet de legale wapens aanpakken maar de illegale criminaliteit. Een mogelijkheid bieden voor de wapendracht uit te breiden moet dus zeker bespreekbaar en mogelijk zijn.
__________________
Citaat:
Orgineel gepost door Kai
If all life is so important, then the most evil of all beings on this earth are without a doubt humans. If there weren't any people on earth, the environment and conditions that all living things live in would be drastically better. Even if there were no school to teach us the stuff we know, it would still be obvious to everyone, wouldn't it? Just think of all that's happened to the earth due to our desires and ego.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 20th August 2017, 19:39
Quinten.D*smyter's Avatar
Quinten.D*smyter Quinten.D*smyter is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Lier
Posts: 15
Nog steeds actueel.

http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-...ingen-a3236289/

Ook hier wordt duidelijk aangetoond dat de wapenwetgeving vaak veel te gecompliceerd is en de kosten voor aanschaf en onderhoud zeer hoog liggen.
__________________
Citaat:
Orgineel gepost door Kai
If all life is so important, then the most evil of all beings on this earth are without a doubt humans. If there weren't any people on earth, the environment and conditions that all living things live in would be drastically better. Even if there were no school to teach us the stuff we know, it would still be obvious to everyone, wouldn't it? Just think of all that's happened to the earth due to our desires and ego.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:42.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.