actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th September 2017, 19:50
Michiel.V*rheyen Michiel.V*rheyen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: merksplas
Posts: 69
Hendrik Vos: ‘Herverkiezing Merkel opluchting voor Europese Unie’

Hendrik Vos: ‘Herverkiezing Merkel opluchting voor Europese Unie’
De resultaten van de verkiezingen van zondag in Duitsland zorgen voor opluchting in Europa. Dat zegt professor Hendrik Vos, politicoloog aan de Universiteit van Gent, maandag. 'Er is nog te veel spanning in de Europese Unie om een Duitse kanselier en regering te hebben die geen stabiliteit nastreven', aldus Vos.
‘Elke regeringsleider zou tekenen voor zo’n score’
'2017 werd gezien als een jaar waarin veel electorale rampen konden gebeuren. Uiteindelijk is dat nergens gebeurd', aldus de politicoloog, die stelt dat Duitsland het laatste land was waar zo’n 'ramp' kon gebeuren.
Er wordt gesproken over een historisch zwakke scoren voor de CDU van bondskanselier Angela Merkel, omdat ze maar een derde van de stemmen behaalde. 'Na twaalf jaar regeren zou elke premier of regeringsleider tekenen voor zo’n score. Dit blijft een sterk resultaat', nuanceert Vos.
‘Score AfD relativeren’
En ook de hoge score van de rechts-populistische AfD relativeert de politicoloog. 'Alles hangt af van wat de verwachtingen zijn. In Frankrijk behaalde Marine Le Pen meer dan 30 procent, maar toen was men tevreden dat ze niet beter scoorde. De verkiezing van Macron werd beschouwd als het einde van het populisme.' In Duitsland haalde AfD met 13 procent de helft van dat resultaat. 'Dat is niet slecht, maar ook niet dramatisch', stelt Vos.
De opkomst van de AfD, die zijn intrede maakt in het parlement met 94 zetels, past volgens de politicoloog binnen een beweging die overal in Europa een basis heeft. 'Er zijn steeds partijen die zich profileren via het vluchtelingenbeleid en de solidariteit voor Zuid-Europa, en in Duitsland heeft AfD dat gedaan', stelt hij. Door het verleden van Duitsland duurde het misschien wel langer, en was er iets meer schroom, om een populistische partij in het parlement te stemmen.
Geen rechtsere koers
Vos gaat er niet van uit dat Merkel door het resultaat automatisch een meer rechtse koers zal varen. 'Merkel is niet iemand die snel de kaarten schudt', stelt hij. 'Ze zal bovendien een coalitie vormen met de Groenen, die een matigende invloed zullen hebben.' Daarnaast wijst Vos erop dat extreemlinks met 9,2 procent eveneens sterk scoort.
Tot slot relativeert Vos de invloed van de eurokritische liberale partij FDP op het Europees beleid. 'Ze zijn wat kritischer op bepaalde vlakken, bijvoorbeeld als het over solidariteit gaat, maar daarnaast zullen ook de Groenen een invloed hebben. Er zal meer debat en meer discussie komen', stelt hij. De politicoloog verwacht ook dat de zogenaamde Jamaica-coalitie er zal komen. 'Niemand zal tekenen voor nieuwe verkiezingen', vermoedt hij.

Bron: De Standaard (25/09/2017) http://www.standaard.be/cnt/dmf20170925_03093961
Eigen mening: Ik denk dat het resultaat van de verkiezingen te verwachten was. Rechts populisme heeft de laatste jaren overal aan stemmen gewonnen en dat is ook hier het geval. Er wordt in verschillende artikels beweert dat de CDU van Angela Merkel wordt afgestraft. Hier ben ik het niet mee eens. Een partij die een derde van de stemmen haalt, dat kan je in mijn ogen moeilijk een afstraffing noemen. Ik denk dat ze in Duitsland een heel gemengde coalitie gaan moeten vormen. Als Merkel ervoor kan zorgen dat de verschillende partijen constructief samenwerken dan lijkt mij dit een goede zaak voor de Duitse politiek. In mijn ogen krijg je een goede samenleving als van de meeste politieke stromingen invloed merkbaaar is. Ik vind het zelf ook interessant om de Duitse politiek vanaf een afstandje te volgen omdat Duitsland een grote invloed heeft op de Europese Unie en de Europeese politiek.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:35.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.