actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th September 2017, 16:05
Graylan.B*oeckx Graylan.B*oeckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Geel
Posts: 73
Onze moderne slaven: meer dan 40 miljoen mensen in gedwongen arbeid of gedwongen huwe

Meer dan 40 miljoen mensen wereldwijd waren in 2016 slachtoffer van moderne slavernij, in de vorm van gedwongen arbeid of een gedwongen huwelijk. Dat blijkt uit een dinsdag verschenen studie van de Verenigde Naties.

Vrouwen en meisjes worden buitenproportioneel geraakt door deze praktijken. Van de slachtoffers is ongeveer 71 procent vrouw, staat in de studie van de Internationale Organisatie voor Migratie (IOM). Vrouwen maken 99 procent uit van de mensen die gedwongen in de seksindustrie werken, en 84 procent van de mensen die tot een huwelijk gedwongen worden.

De Internationale Arbeidsorganisatie (ILO) bracht dinsdag ook cijfers naar buiten over kinderarbeid. Daaruit blijkt dat naar schatting 152 miljoen kinderen tussen vijf en zeventien jaar oud in 2016 slachtoffer waren van kinderarbeid.

Kinderarbeid doet zich vooral voor in de landbouw (70,9 procent). Bijna één op de vijf kinderen werkt in de dienstensector (17,1 procent) en 11,9 procent in de industrie.

ILO-directeur Guy Ryder zegt in een reactie dat de wereld niet in staat zal zijn de Duurzame Ontwikkelingsdoelen te halen, als niet iets aan deze cijfers gedaan wordt. 'Deze nieuwe schattingen kunnen ons helpen te interveniëren om dwangarbeid en kinderarbeid te voorkomen.'

'We zijn zo briljant dat we kunstmatige intelligentie kunnen creëren, maar tegelijkertijd leven nog steeds 40 miljoen mensen in moderne slavernij', zegt Andrew Forrest, voorzitter van de ngo Walk Free Foundation. 'Daaruit spreekt diepgewortelde discriminatie en ongelijkheid in onze huidige wereld, in combinatie met een schokkende tolerantie ten opzichte van uitbuiting.'

Eigen mening:
Ik denk dat slavernij niet snel uit de wereld zal verdwijnen. Volgens mij is 40 miljoen mensen ook maar een deel van het totaal. In realiteit spreken we volgens mij nog van een groter cijfer. Ik verschiet zeker niet van het cijfer dat het hier dan voor het overgrote deel om vrouwen gaat. In verschillende culturen wordt de vrouw namelijk nog steeds als minderwaardig gezien.
Veel kinderen worden ook van kleins af aan meteen van hun kansen ontnomen. Ze worden gebruikt als goedkope werkkrachten. Deze kinderen hebben nooit de kans gehad om zich te ontwikkelen en zullen daarom een hoge kans hebben om in de armoede terecht te komen.
Om deze dwangarbeid of slavernij te doen terugdringen zal er op grootschalig gebied samengewerkt moeten worden. Hierbij denk ik dan aan sancties voor de overtreders, maar belangrijker is dat men de wortels van het probleem aanpakt. De mentaliteit van bepaalde instellingen, maar zeker ook culturen zullen drastisch moeten veranderen.

Bronvermelding:
• Knack
• Gepubliceerd: 20/09/2017 om 12:09
• Geraadpleegd: 20/09/2017 om 15:45
http://www.knack.be/nieuws/wereld/o...2462.1445583409
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:41.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.