actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th December 2014, 15:39
V*ronique.Govaerts V*ronique.Govaerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Pulle
Posts: 105
Overheid waarschuwt voor gevaren van wensballonnen

Overheid waarschuwt voor gevaren van wensballonnen

Wensballonnen worden almaar populairder, maar zijn niet zonder gevaar, waarschuwt de federale overheidsdienst Economie. De FOD vestigt er in een mededeling ook de aandacht op dat sommige steden en gemeenten het gebruik van wensballonnen verbieden. ‘Ook in de buurt van luchthavens is het gebruik verboden.’

Wensballonnen vindt men in de handel ook onder namen als Thaise lampions, gelukslampions, ufoballonnen, sky lantern, herdenkingsballonnen, Chinese lantaarns, Oosterse lampions...
Volgens een omzendbrief van de federale overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer mogen slechts twintig wensballonnen tegelijkertijd opgelaten worden. Wie er meer gelijktijdig wil loslaten, kan de toestemming vragen met een formulier op de websitehttp://www.mobilit.belgium.be/nl/luchtvaart/luchtruim/activiteiten/ballonnen/ .

Kinderen mogen een wensballon enkel oplaten onder toezicht van volwassenen, benadrukt de FOD Economie nog. De overheidsdienst geeft daarnaast volgende tips:

• Controleer de ballon op beschadigingen zoals gaatjes en scheuren. Laat nooit een beschadigde ballon op.
• Bevestig geen andere voorwerpen onder aan de ballon.
• Laat de ballon niet op bij vochtig weer of tijdens een lange droge periode. Idealiter moet het windstil zijn.
• Laat de ballon uitsluitend buitenshuis op.
• Respecteer een ruime uitvliegroute. Houd dus voldoende afstand van hoge objecten zoals bomen, huizen, gebouwen en andere (brandbare) obstakels.
• Houd na het aansteken van de brander/wiek de ballon steeds met minstens twee volwassenen vast tot het moment van oplaten.
• Als de brander goed brandt, houd hem dan minstens 90 seconden vast voordat u hem oplaat.

Bron: De Standaard, 16/12/2014, http://www.standaard.be/cnt/dmf20141216_01432329

Commentaar: Wensballonnen zien er leuk uit en het verhoogt nog eens het gezelligheidsgehalte tijdens de feestdagen. Ik hoorde vorig jaar op het nieuws dat deze in de meeste steden verboden waren, ook in het artikel komt dit naar voren. Wat ik me afvraag is, waarom ze deze ballonnen niet ineens voor heel Vlaanderen of heel België verboden maken. Vorig jaar ben ik naar het vuurwerk in Brussel gaan kijken. Daar werden door enkele mensen wensballonnen opgelaten. Deze mensen mochten nadien meekomen met de politie, wat niet meer dan logisch is.
De wensballonnen zijn vooral bij kinderen en jongeren zeer populair. Dit verontrust mij ook een beetje. Natuurlijk weet ik dat het zowel voor volwassenen als kinderen even gevaarlijk blijft maar men moet hier rekening mee houden. Van mij mogen deze ballonnen opgelaten worden, op één voorwaarde: dat er een professioneel iemand aanwezig is die begeleiding kan geven.
Ik vind het goed dat ze in het artikel een aantal tips meegeven indien je toch een wensballon zou oplaten. Op die manier kan men misschien bespaard blijven van een ramp.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 18th December 2014, 15:50
s*ana.vervoort s*ana.vervoort is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Geel
Posts: 127
Ik kan me volledig vinden in de mening van Veronique. Wensballonnen zien er enorm leuk uit, zelfs net iets leuker dan het klassieke vuurwerk dat we kennen, vind ik. Het is dan ook een hype die door ons nog niet zo gekend is als het vuurwerk. Elk jaar opnieuw, rond de feestdagen, horen we dat er ongelukken gebeurd zijn bij het afsteken van vuurwerk. En ondanks het feit dat we ons hiervan bewust zijn, blijven we dit doen. Het is goed dat men via dit artikel de gevaren en de voorwaarden van het oplaten van de wensballonnen even in het daglicht plaatst. Ik denk dat vele mensen zich hier niet van bewust zijn. Of misschien wel, maar vegen hier, ze net zoals bij het afsteken van vuurwerk, hun voeten aan.

Ik vraag me ook net zoals Veronique af waarom je in bepaalde steden wel wensballonnen mag oplaten en in andere dan weer niet. Als ze toch zo gevaarlijk zijn, waarom wordt de verkoop ervan dan niet gewoon stop gezet?
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 18th December 2014, 18:04
jente.peeters jente.peeters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2013
Locatie: Geel
Posts: 59
Ik volg deze twee meningen volledig. Een wensballon vind ikzelf iets zeer moois maar uit het artikel blijkt dat het ook iets gevaarlijks is. Dat ze dit dan niet verbieden begrijp ik niet goed. Eigenlijk zouden ze vuurwerk dan ook moeten verbieden want dit is ook gevaarlijk. Dat zou ik dan weer spijtig vinden maar eigenlijk zou het wel veiliger zijn tijdens de feestdagen. De mensen steken vuurwerk en wensballonnen alleen maar aan voor de gezelligheid en denken vaak niet na over de risicofactoren waardoor ze er soms onverantwoord mee omgaan. Misschien zouden er professionals workshops of trainingen moeten geven over de manier waarop je deze dingen best gebruikt. Dat maakt het al veiliger en zo gebeuren er tijdens de feestdagen waarschijnlijk ook minder ongevallen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:51.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.