actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th December 2014, 18:04
c*rl.proost c*rl.proost is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 128
Steen gegooid vanop brug veroorzaakt dodelijk ongeval

In Marcinelle bij Charleroi is vannacht een automobilist omgekomen. Een onbekende gooide vanop een brug een zware steen of een kassei door de voorruit. De bestuurder verloor daardoor de controle over zijn wagen. Er zijn twee minderjarige verdachten opgepakt. Het parket wil dat ze in een jeugdinstelling worden geplaatst.

De hulpdiensten van Charleroi kregen om 3.20 uur een oproep van de passagier van een wagen. Volgens de vrouw was een kassei losgekomen van de brug boven de A503 in Marcinelle, toen zij en haar man daar voorbijreden. De steen ging door de voorruit en raakte haar man vol op de borst. De man overleed ter plaatse.

Toen de politie aankwam, stelde die vast dat de steen bewust van de brug moet zijn gegooid. Vervolgens is de politie meteen een zoektocht in de buurt van begonnen. Daarbij konden twee minderjarigen van 16 en 17 jaar worden opgepakt. Een van hen kwam eerder al in aanraking met het gerecht. Of ze de feiten ook al hebben bekend, is nog niet duidelijk.

Het parket van Charleroi wil de twee jongeren plaatsen in een jeugdinstelling. Vanmiddag worden ze voorgeleid voor de onderzoeksrechter. Die beslist over een eventuele plaatsing.
Ook andere auto's geraakt

Ook andere voertuigen werden geraakt door stenen. Gelukkig veroorzaakte dat enkel materiële schade. De feiten zijn in elk geval bijzonder ernstig. Het verkeer opzettelijk hinderen met de dood tot gevolg komt neer op doodslag of moord, klinkt het bij de politie van Charleroi.

Het slachtoffer is een man van 34 met 4 kinderen. Zijn vrouw zat ook in de auto, samen met een neef, die het stuur in allerijl nog kon overnemen en de auto aan de kant zetten. Zij raakten niet gewond.

Bron: De Redactie, 14/12/2014

Mening: Wat een waanzin denk ik dan. Wat moet je bezielen om stenen naar beneden te gooien van op een brug? Dat doe je niet omdat je het plezant vindt. Als je graag schade aan de auto's wil aanrichten, lijkt mij dat ook niet meteen de eerste manier waarop je dat zou doen. Zoiets doe je toch puur om mensen te kwetsen? Je weet toch dat zoiets levensgevaarlijk is?
Hoe haalden deze jongeren het in hun hoofd om dit te doen? Je kan veel frustraties hebben, waardoor je wel eens iets mis kan doen, waardoor je wel eens schade aan kan richten. Maar kasseien gooien, naar auto's die tegen 120 km per uur rijden? Dat is een regelrechte moordpoging.

Je merkt elke keer in vakantieperiodes dat jongeren rare dingen gaan doen, dat ze aan grafschennis doen bijvoorbeeld.
Volgens mij gebeurd dit puur uit verveling.
Jongeren halen geen kattenkwaad meer uit op straat, want dan krijgen ze GAS-boetes of worden ze aan de schandpaal genageld, puur omdat ze eigenlijk gewoon jong zijn.

Volgens mij gaan jongeren steeds extremere dingen doen, waar zo weinig mogelijk getuigen van zijn. Ik denk dat deze thema's ook binnen het onderwijs behandelt moeten worden. Wij als (toekomstige) leerkrachten moeten aan onze leerlingen duidelijk maken dat zulke dingen niet kunnen. Misschien was dit voor deze twee jongeren niet duidelijk. Waarschijnlijk hadden zij niet nagedacht over de mogelijke gevolgen.

En nu hangt zowat de rest van hun leven van dit incident af, net als het leven van de achtergebleven vrouw met haar vier kinderen...
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 14th December 2014, 18:45
VeerleGrauwm*ns VeerleGrauwm*ns is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 43
Ik snap echt niet waarom ze dit gedaan hebben. Je weet toch wel dat dit zeer gevaarlijk is? Grote stenen op de snelweg kunnen al gevaarlijk zijn zonder dat iemand ze naar beneden gooit. De snelheid waarmee deze stenen dan van een brug gegooid worden, komt super hard aan bij de wagens. De daders hadden op voorhand wel kunnen weten dat er een ongeluk van zou komen, dit kan bijna niet anders. Als het enkel hun bedoeling was om materiële schade aan te richten, hadden ze niet bij die brug gestaan maar bij een (verlaten) parking. Dus ik denk dat de daders een ongeluk wouden veroorzaken. Wel heel jammer dat het leven, van een vader met vier kinderen dan nog, er vanaf hangt.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 15th December 2014, 13:47
A*vid.Van.der.haegen A*vid.Van.der.haegen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Vorselaar
Posts: 103
Verveling zal zeker aan de basis liggen van dit gedrag, maar de uiting ervan is een resultaat van een gebrekkige ontwikkeling op gebied van inzicht en consequenties overzien. Dit sociopathisch gedrag is deels te wijten aan de leeftijd en de opvoeding. Verantwoordelijkheidsgevoel komt ook van thuis uit en het is dan ook bij de opvoeding waar ik me vragen stel. Frustratie en een lak aan burgerzin zorgen voor dit soort van hooliganisme. Het is en blijft onvrijwillige doodslag. Met innige deelneming aan de slachtoffers, je moet het maar zijn…
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 15th December 2014, 14:21
Britt.VanLooveren Britt.VanLooveren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zoersel
Posts: 144
Ik denk dat we het hierover allemaal eens zijn. Zoiets doe je gewoonweg niet! Dit zijn jongeren van 16 en 17 jaar. Eén van hen heeft al eens in een gesloten jeugdinstelling gezeten. De twee minderjarigen kunnen eventueel als volwassenen worden berecht en tot 30 jaar cel krijgen. Ofwel blijft de jeugdrechter bevoegd en dan kan die de jongeren maar opsluiten tot ze 20 jaar zijn. Ook al zijn het nog maar jongeren, het gaat hier om doodslag! 3 à 4 jaar opsluiten is véél te weinig in dit geval.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 15th December 2014, 16:21
j*na.janssens j*na.janssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Broechem
Posts: 99
Steen gegooid vanop brug veroorzaakt dodelijk ongeval

Straffe gebeurtenis. Ik denk dat wat A*vid.Van.der.haegen zegt wel eens kan kloppen. De jongeren hebben een gebrekkige ontwikkeling op gebied van inzicht en consequenties. Ze wisten niet dat zo'n kleine gedraging zo'n grote gevolgen kon hebben.(hoop ik) Ik denk dat dit voor de jongeren ook een grote schok moet zijn, ik hoop dat ze het goed beseffen. De jongeren moeten begeleiding krijgen om dit te verwerken en begeleiding om hun inzicht in consequenties van bepaalde daden te verruimen.
Ik hoop dat de jongeren niet de bedoeling hadden om het verkeer in de war te sturen of botsingen te creëren en al helemaal niet om iemand te doden. De reden waarom ze dit hebben gedaan moet ook volledig uitgeklaard zijn voordat je een gepaste sanctie kan geven.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 15th December 2014, 17:54
jente.peeters jente.peeters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2013
Locatie: Geel
Posts: 59
Ik vind het echt erg dat dit deze dagen nog kan gebeuren. Hebben deze jongeren dan niet door wat voor gevolgen dit met zich meebrengt? Ze gooien deze stenen uit verveling maar zien niet in dat dit wel eens mensenlevens in gevaar kan brengen. Zoiets moet altijd fataal aflopen voordat er iets aan gedaan wordt. Nu zullen jongeren wel twee keer nadenken voor ze met stenen gooien maar daar is het voor het slachtoffer al te laat voor. Hij is het slachtoffer geworden van jongeren die zich vervelen en dan maar kwajongens streken uithalen. Ook de graven verwoesten hoort bij zo'n daden. De jongeren beseffen gewoon niet dat ze hiermee heel erg veel mensen kwetsen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:50.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.