actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th December 2014, 11:31
Elke.L*uwerysen Elke.L*uwerysen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Merksplas
Posts: 127
‘Verkeersbord met senioren is illegaal’

‘Verkeersbord met senioren is illegaal’

Touring is er niet over te spreken dat Beersel autonoom een verkeersbord plaatst dat niet in het verkeersreglement is opgenomen. Het gaat om het bord dat de gemeente heeft geplaatst om weggebruikers te waarschuwen voor overstekende senioren. ‘Het kan niet dat lokale besturen zelf het slechte voorbeeld geven en foert zeggen tegen de wetgeving.'

‘Het is onaanvaardbaar dat lokale overheden de wettelijke bepalingen aan hun laars lappen en op een onwettige manier elk hun eigen verkeersreglement beginnen te maken’, aldus Touring. ‘Dat maakt het kluwen aan informatie waarmee de weggebruiker wordt geconfronteerd er alleen maar groter op. Hoe meer informatie, hoe groter de afleiding.’

De algemene verkeersreglementering behoort volgens Touring tot de bevoegdheid van de koning en dus in de praktijk van de federale regering. De lokale overheden kunnen enkel reglementen invoeren die aanvullend zijn en niet in strijd met de federale verkeerswet, besluit de mobiliteitsorganisatie.

Ook het Netwerk Duurzame Mobiliteit laat onze redactie weten dat een gemeente geen verkeersborden kan uitvinden. De wetgever bepaalt volgens het Netwerk expliciet dat je geen bord mag plaatsen dat niet voorzien is in de wegcode.

Bron: De Standaard, 12/12/2014
http://www.standaard.be/cnt/dmf20141212_01426687

Mening: Ik ben het eens met Touring. Hoe meer verkeersborden er op de weg staan, hoe meer aandacht gaat naar de verkeersborden. Op die moment ben je niet meer aandachtig voor wat er effectief op de weg gebeurd. Ik ben dan ook voorstander van het weghalen van borden die waarschuwen voor overstekende ouderen. Ik begrijp ook niet waarom ze die borden er in de eerste plaats gezet hebben. Als bestuurder van een wagen of een ander voertuig moet je toch sowieso alert zijn voor mensen die oversteken? Waarom voeren we dan een specifiek bord in voor overstekende ouderen? Als ouderen oversteken op een zebrapad is er toch geen probleem? De zebrapaden zijn namelijk duidelijk aangegeven op de weg.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 19th December 2014, 11:00
Jolien.v*nRoy Jolien.v*nRoy is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Oostmalle
Posts: 27
Dit vind ik enerzijds wel goed. Ik ben deze zomer in Schotland geweest en daar staan ze ook. Letterlijk aan de overkant van het bejaardentehuis. En een aantal oudere mensen vinden ook dat zij altijd en overal voorrang hebben. Als je als bestuurder hiervoor gewaarschuwd bent, vind ik dat wel positief. Natuurlijk wil dit niet zeggen dat de bejaarden zomaar mogen oversteken, maar als ze het wel doen, ben ik liever gewaarschuwd.

Anderzijds is het wel zo dat er veel te veel verkeersborden langs onze wegen staan. Dit is er dan nog weer eentje bij. Maar ik hoop dat ze de normverlaging (van 90 naar 70) effectief gaan toepassen. Dan gaan we pas verkeersborden zien sneuvelen!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 22nd December 2014, 19:18
S*EVEN.BRUYNSEELS S*EVEN.BRUYNSEELS is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Westerlo
Posts: 98
Ik begrijp Touring hierin heel erg. Een verkeersbord is een officieel voorwerp dat de wet en de regels moet duidelijk maken aan bestuurders. Zomaar een extra, onwettig dus, verkeersbord bijmaken vind ik helemaal uit den boze. Het idee erachter vind ik dan weer wel goed. En ik begrijp ook dat als je iets als dit verwezenlijkt wil zien, dat je er zelf voor moet zorgen. Je kan dit voorstellen bij de verkeersdienst van de overheid, maar ik denk dat we allemaal wel weten hoe lang dat kan duren, als het dan uiteindelijk al wordt goedgekeurd of gerealiseerd wordt.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:07.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.