actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th April 2016, 15:43
robin.s*eurs robin.s*eurs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Vorselaar
Posts: 82
Brit vindt resten Romeinse villa tijdens werken in tuin

Luke Irwin wilde elektriciteitskabels leggen in zijn tuin in het Britse Wiltshire. Maar tijdens de werken trof hij een mozaïek in uitstekende staat aan en verdere opgravingen onthulden een "buitengewoon goed bewaarde villa."

De villa, waarvan wordt vermoed dat ze de enige in haar soort in het land is, werd blootgelegd gedurende een acht dagen lange graafperiode. Volgens Historic England, de historische commissie van het Verenigd Koninkrijk, is het al jaren geleden dat er nog een dergelijke vondst werd gedaan.

Onder andere de resten van honderden oesters, die kunstmatig gekweekt werden en in emmers zout water van de kust levend naar het huis werden gebracht, doen vermoeden dat de villa eigendom was van een rijke familie.

Er werd ook aardewerk van "bijzonder hoge status" aangetroffen, alsook munten, broches en dierenbeenderen. "We hebben een hele reeks voorwerpen gevonden die demonstreren hoe luxueus het leven was dat geleid werd door de elitefamilie die in de villa woonde," zegt Dr. David Roberts van Historic England.

De villa, die gebouwd werd tussen 175 en 220, werd niet meer aangeraakt sinds haar instorting zo'n 1400 jaar geleden. Daardoor is ze "van enorm belang." "Dit is zonder twijfel een erg waardevolle site op vlak van research, met geweldig veel potentieel," zegt Roberts. "Het is een van de beste sites waar ik al op heb kunnen werken."

Bron: De Morgen

http://www.demorgen.be/buitenland/b...-tuin-bb993533/

Mijn mening:
Ik vind het altijd zeer leuk dat er nieuwe archeologische vondsten gedaan worden. Ik zelf bestudeer de vakken godsdienst en geschiedenis en bekijk dit dan ook louter uit een geschiedkundig standpunt. Eerst en vooral blijf ik het merkwaardig vinden dat voorwerpen uit die periode nog in zulke goede staat gevonden kunnen worden. Dit is meer dan honderden jaren oud en toch kan men door de fantastische staat en de huidige technologie achterhalen dat dit een villa geweest is van de Romeinen. Deze periode is volgens mij dan ook een van de interessantste periodes in de geschiedenis. Men heeft al heel wat dingen terug gevonden van deze beschaving, toch blijft het goed dat men nieuwe vondsten blijft ontdekken.

Laatst aangepast door robin.s*eurs : 17th April 2016 om 15:48.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:19.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.