actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd September 2013, 10:08
Ingeborg.Pecqueur Ingeborg.Pecqueur is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Geel
Posts: 74
een op tien professoren gebuisd voor Engels

Een op tien professoren gebuisd voor Engels

Tussen tien en twintig procent van de professoren en docenten die in het Engels lesgeven, haalt in een test niet het vereiste taalniveau. Dat blijkt uit een rondvraag van De Standaard.

De docenten van de universiteiten en hogescholen die in het Engels lesgeven, moesten de afgelopen maanden een taaltest Engels afleggen.

De KU Leuven meldt dat tien procent het vereiste niveau niet haalt. Aan de Universiteit Antwerpen is dat 13 procent, aan de UGent 14 procent, aan de UHasselt tussen 15 en 20 procent en aan de Vrije Universiteit Brussel (VUB) 20 procent.

Sommige professoren die gebuisd zijn, doceren al decennia in het Engels. Klachten over hun taalgebruik hebben ze tot nog toe niet gekregen. Ze zijn boos, teleurgesteld en gekwetst.

‘Deze mensen zijn een kei in hun discipline', zegt Kristiaan Versluys, directeur onderwijs aan de UGent. 'Er zitten potentiële Nobelprijswinnaars bij. Ze publiceren in Engelstalige tijdschriften, spreken op internationale congressen. En dan gebeurt dit. Er zijn er die foert zeggen. Voor hen hoeft die Engelstalige cursus niet meer.’

Strikt gezien mag een gezakte prof zijn vak niet meer in het Engels geven. De universiteiten vragen nu een overgangsregeling. Zo zou een niet-geslaagde docent dit academiejaar – dat vandaag van start gaat – mogen voortdoen en zich ondertussen bijscholen. Maar het decreet, dat de taaltest Engels oplegde, voorziet niet in zo’n overgang.

Er is wel een achterpoortje: er kan een andere titularis voor het vak worden aangesteld. Die kan zich dan gewoon door de gezakte prof laten vervangen. Maar de instellingen lijken niet van plan daar gebruik van te maken.

De taaltest Engels was opgelegd door de Vlaamse overheid, omdat door de internationalisering steeds meer vakken in het Engels worden gedoceerd.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20130922_025

Mening:
Ik vind het erg om te horen dat er zoveel docenten zijn die buizen voor Engels. Het is toch een belangrijke taal. Ik heb wel mijn vragen bij het examen. Hoe kan het dat er echt zoveel docenten buizen? Volgens mij verwachten ze nogal veel van de docenten. Als je ziet dat er veel van de docenten in het buitenland mogen spreken, ga ik er toch vanuit dat het niveau niet slecht is bij onze docenten.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 25th October 2013, 15:18
z*hra.ozden z*hra.ozden is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Mol
Posts: 26
Beste Ingeborg,

Ik vraag me af of deze professoren vakinhoudelijk zijn getest in het Engels of was deze test puur grammaticale kennis. Indien deze professoren op grammaticaal vlak zijn getest, zou ik absoluut geen rekening houden met de resultaten.
Een prof in de fysica is toch niet verplicht om Engelse grammatica perfect te beheersen.

Ik ben er 100% van overtuigd dat deze professoren zich zeer goed kunnen uitdrukken en dat ze hun vakterminologie meer als voldoende beheersen in het Engels.
Ik heb een foto bijgevoegd, gepubliceerd in De Standaard bij dit artikeltje.
Heb ermee gelachen, maar besef dat zoiets te absurd is en gemakkelijk onbestaande is in de praktijk.

Bedankt voor het posten van dit artikeltje, je was me voor

Mvg
Zehra
1BASOb2
Bijgesloten Plaatje(s)
 
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 25th October 2013, 18:36
Cindy.Remijsen Cindy.Remijsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Gierle
Posts: 91
RE: één op tien professoren gebuisd voor Engels

Net zoals de posts hierboven, vraag ook ik mij af naar welke kennis van het Engels de test peilde.
Van studenten die les kregen in het Engels weet ik wel dat sommige proffen inderdaad het Engels niet zo goed beheersen. Toch zijn deze proffen verplicht om het vak in het Engels te doceren vanaf het moment dat er één internationale student in de klas zit. Soms kan het dus zijn de een prof het ene jaar zijn vak in het Engels geeft en het andere jaar gewoon in het Nederlands.
Daarnaast mogen we ook niet vergeten dat vele professoren nog steeds enkel in het Nederlands lesgeven. Als zij meededen aan de taaltest en misschien al lang geen Engels meer hebben gebruikt, verbaasd het mij niet dat de resultaten zo laag zijn.

Van studenten aan de universiteit die ik heb gesproken, heb ik vernomen dat het voornamelijk oudere proffen zijn die het Engels niet beheren. Dit verbaasd mij helemaal niet, het zou goed kunnen dat deze proffen zelf geen Engels gehad hebben in hun humaniora. Deze proffen hebben misschien wel veel teksten (onderzoeken, eindwerken…) gelezen in het Engels en kunnen misschien wel Engels lezen, maar daarom kunnen ze het nog niet spreken.
Het feit dat er nog geen klachten over gekomen zijn, heeft volgens mij deels te maken met het feit dat de afstand student-professor nog redelijk groot is op een universiteit. Op een hoge school, waar les wordt gegeven in kleinere groepen staan de studenten dichter bij de leerkrachten dan op een universiteit waar zeer veel studenten in een aula zitten. Bovendien komen vaak de studenten die gemotiveerd en geïnteresseerd zijn naar de les. Zij zullen dan moeite doen om hun professor wel te verstaan, ondanks het gebrekkige Engels.
Bovendien denk ik dat de professoren wel vaak hun vaktermen in het Engels kennen, maar wel spreken met een foute uitspraak of foute zinsconstructies.
Zolang voor mij de boodschap duidelijk is (visueel, auditief, met gebrekkig Engels of niet), vind ik het niet erg dat mijn docenten niet slagen op de Engelse taaltest.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:46.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.