actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Global Warming
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 2nd November 2014, 21:29
Celine.G*igorieff Celine.G*igorieff is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2014
Locatie: Arendonk
Posts: 117
Zes alarmerende klimaatgrafieken bewijzen: het is vijf over twaalf

Zes alarmerende klimaatgrafieken bewijzen: het is vijf over twaalf

De klimaatopwarming is al overal op aarde merkbaar: het is warmer, er is minder sneeuw en ijs, het zeeniveau is gestegen en de concentratie van broeikasgassen in de atmosfeer ligt op het hoogste niveau in minstens 800.000 jaar. Dat zegt het Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) in een zondag gepubliceerd syntheserapport. Onderstaande grafieken uit het rapport schetsen een beeld van hoe ver we het al hebben laten komen.

Dit weekend hebben we er nog over bericht: het was de warmste Allerheiligen sinds het begin van de 20ste eeuw, en ook de maand oktober was abnormaal warm.

1. Het rapport van het IPCC toont duidelijk aan hoe snel de aarde warmer wordt. Deze kaart laat zien hoeveel warmer het is geworden sinds 1901.



2. De volgende grafiek geeft aan hoeveel graden de temperatuur boven het gemiddelde van de 20ste eeuw lag. De bovenste grafiek toont de jaargemiddelden, de onderste grafiek per decennium.



3. Dit is een voorspelling van wetenschappers van hoeveel warmer onze planeet nog zal worden. De kaart links toont de opwarming van de aarde als we onze uitstoot van broeikasgassen drastisch inperken, de kaart rechts toont de evolutie als we niets veranderen en blijven uitstoten zoals we bezig zijn. Als je zou denken dat een stijging van de temperatuur met 5 graden tegen 2100 niet veel is, denk er dan aan dat het tijdens de laatste ijstijd ‘slechts’ 4 tot 5 graden kouder was dan vandaag.


4. Hieronder ziet u wat de stijging van de temperatuur al gedaan heeft met de zeespiegel. Een paar milimeter lijkt niet veel, maar wel als je dit op lange termijn bekijkt. De stijging van de zeespiegel sinds de jaren 1950 is al groter dan de voorbije 2.000 jaar samen.


5. En dit is wat de opwarming van de aarde doet met het ijs op het Noordpoolgebied.


6. Mocht u het zich nog afvragen, dit is de reden waarom dit allemaal gebeurt. We stoten meer broeikasgassen uit dan ooit, en het wordt alleen maar erger. De voorbije tien jaar is de uitstoot dubbel zo snel gegroeid als de voorbije 30 jaar.



Betekent dit dat er enkel slecht nieuws is? Nee, volgens het klimaatrapport is het evenwel nog altijd mogelijk om de opwarming van de aarde, met relatief weinig kosten, te beperken tot 2 graden Celsius. 'De oplossingen zijn er, en ze zijn niet zo duur, indien men internationaal samenwerkt', zegt IPCC-vicevoorzitter Jean-Pascal van Ypersele. Volgens de Belg geeft het nieuwe rapport regeringen 'een uitvlucht minder, om niet met méér politieke wilskracht te handelen'. 'Laat ons hopen dat dat helpt.'

Bron:Het Nieuwsblad (02/11/2014)
http://www.nieuwsblad.be/article/de...141102_01353893

Mijn Mening: Ik vind dat iedereen rekening moet houden met het klimaat, maar ik denk dat het sowieso al te laat is. De wereld kan niet meer gered worden volgens mij, we kunnen enkel nog zorgen dat het niet nog erger wordt. Ik zelf doe ook enkele dingen voor het milieu zoals afval sorteren, biologisch afbreekbare zakjes gebruiken,... Maar dat is niet genoeg volgens mij.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:33.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.