actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 5th March 2014, 08:50
E*elien.segers E*elien.segers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Ravels
Posts: 102
Kwart tieners zet zichzelf te kijk op Facebook

Een kwart van de tieners tussen 13 en 17 jaar zet zichzelf op internet te kijk door hun Facebookprofiel volledig publiek te houden. Child Focus noemt het erg verontrustend dat jongeren zo weinig stilstaan bij de gevaren van sociale media.

'Tieners moeten beseffen dat alles wat ze op het internet plaatsen, ook altijd op het internet terug te vinden zal zijn. En daar kunnen bepaalde mensen misbruik van maken’, klinkt het bij Child Focus.

Dinsdag werd nog een Facebookpagina verwijderd waarop honderden foto’s van schaarsgeklede tienermeisjes stonden die door een volwassen man van publieke profielen geplukt werden.

Child Focus onderhoudt contacten met de online industrie, en kan zo snel druk zetten om ongepaste inhoud op uiteenlopende platformen te verwijderen. ‘Maar dat is niet genoeg’, beklemtoont de organisatie. ‘De beelden kunnen ergens bewaard zijn, en zo nog steeds verderbestaan. Jonge mensen moeten daarom altijd goed nadenken voordat ze iets online publiceren.'

gevonden op: http://www.standaard.be/cnt/dmf20140305_009

mening: Ik denk dat wij als leerkracht de jongeren hier op moeten wijzen. Want wie is er in fout? De pagina's tonen alleen maar aan dat die foto's onbeveiligde en ongesigneerd op het internet. Alles gooien de jongeren op het internet zonder het te beseffen. Iedereen kan er aan, dus weet je dat het kan gebruikt worden en dat het eeuwig op het net blijft. Ik vind dat jongeren van vandaag te nonchalant omspringen met internet. Ze denken niet na over hun daden (foto's) en de gevolgen. Ik vind dat de jongeren hier zelf in de fout gaan, en dat ze met hun neus op de feiten geduwd moeten worden. Als de foto's 'misbruikt' worden krijgen ze te minsten het besef, wat ze 'zelf' gedaan hebben!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 5th March 2014, 10:45
A*nelien.Vermijlen A*nelien.Vermijlen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Lier
Posts: 91
Ik vind dit ook verontrustend. Het is inderdaad waar dat jongeren niet beseffen dat wat ze op facebook zetten, door veel vreemde mensen ook bekeken kan worden. Via vrienden van vrienden kan je van mensen die je zelf niet kent, ook foto's bekijken.
Op scholen zou hier misschien meer rond gewerkt moeten worden zodat jongeren dit gaan beseffen en hun profielen beter gaan beveiligen. Ik vermoed dat dit het best kan gebeuren door te choqueren. Haal als leerkracht zelf foto's van de jongeren van hun facebook en toon ze in de klas. Je kan dan wel iets zeggen over privacy maar de hele wereld kan de foto's zien. De jongeren moeten dus hun facebook beter beveiligen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 5th March 2014, 15:36
c*arlotte.meeus c*arlotte.meeus is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: lichtaart
Posts: 125
Facebook is één van de sociale netwerken waarop jongeren heel wat informatie over zichzelf zwieren. Het is de ideale plaats om de mooiste momenten uit je leven te delen met iedereen.Facebook wordt overladen met foto's en reacties van jongeren. Deze reacties zijn niet altijd positief, ze kunnen zeer confronterend zijn voor de persoon in kwestie. Jongeren bekijken deze sociale netwerken dan ook als een ideale uitlaatklep om hun opinie te kunnen geven zonder dat ze oog in oog staan met de persoon in kwestie. Op deze sociale netwerken kunnen ze alles kwijt, van hun emoties tot hun bezigheden.
Maar staan jongeren wel stil bij het feit dat er een gevaar achter schuilt ? Zijn het de leerkrachten die hiervoor met de vinger gewezen moeten worden ? Of is het ook de taak aan de ouders om hun kinderen hier attent op te maken ?
Het is algemeen geweten dat jongeren er onvoldoende bij stil staan dat wanneer je iets op een sociaal netwerk plaatst, dat het meteen openbaar staat, iedereen dit kan lezen en verspreiden, ook mensen met verkeerde bedoelingen. Jongeren zijn er zich onvoldoende van bewust hoe een grote impact deze sociale netwerken kunnen hebben op hun persoonlijk leven, hun schoolcarrière of hun verdere toekomst.
Naar mijn mening is het de taak van de leerkrachten om hen hier attent op te maken. Net zoals Annelien ben ik ervan overtuigd dat de leerlingen gechoqueerd moeten worden, door foto's van hun te tonen in de klas die ze openbaar stellen op sociale netwerken. Op deze manier gaan de jongeren misschien beseffen dat het misbruik van foto's niet een ver-van-hun-bedshow is, dat het iedereen kan overkomen.
Leerkrachten hebben niet enkel een opvoedende rol, maar ook ouders. Zij moeten deze taak dus ook op zich nemen, maar hier zit echter het addertje onder het gras. Ouders beschouwen Facebook ook als de ideale plaats om de mooiste momenten uit hun leven te delen met iedereen. Zo heb ik 20 februari 2014 een artikel gepost over het feit dat heel wat ouders actieve gebruikers zijn van Facebook en hier heel wat foto's van hun kinderen plaatsen. Ouders die het leven van hun kinderen in de sociale media gooien, schenden niet enkel de privacy van hun kinderen, maar geven ook het slechte voorbeeld. Als ouder toon je je kinderen op deze manier dat digitaal volkomen normaal is. Terwijl je als ouder je kinderen met de neus op de feiten moet drukken. Sociale media is niet altijd zonder gevaar, foto's kunnen namelijk in de verkeerde handen terecht komen, reacties kunnen verkeerd uitdraaien.... Het is toch niet enkel de taak van de leerkracht, maar toch ook die van de ouders om de kinderen hierop te wijzen ?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:09.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.