actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th December 2012, 09:44
s*ppe.cools s*ppe.cools is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Mol
Posts: 125
België enige Europees land waar helft migranten niet werkt

België enige Europees land waar helft migranten niet werkt

Nergens in Europa zijn zo weinig immigranten aan het werk als in België. Dat schrijft De Standaard dinsdag. De werkgelegenheidsgraad van inwoners die buiten de Europese Unie geboren zijn, bedroeg vorig jaar 45,8 procent. Dat is het laagste cijfer in de EU.



In België is bovendien het verschil met de werkgelegenheidsgraad van de autochtone bevolking erg groot: bijna 20 procentpunt. Ook hier bungelt België aan de staart van het peloton. Vooral de vrouwelijke immigranten zijn maar heel beperkt actief op de Belgische arbeidsmarkt. Van hen werkt maar 37 procent.

Discriminatie op de arbeidsmarkt speelt een rol. Uit onderzoek blijkt dat werkgevers meer dan in andere Europese landen de voorkeur geven aan autochtone werknemers. Ook zijn immigranten systematisch ondervertegenwoordigd bij de overheid en in het onderwijs, wat te wijten is aan juridische obstakels en bijzondere scholingsvereisten.

Voorts zijn immigranten vaker laaggeschoold, vaker actief in kwetsbare sectoren als de horeca, en hebben ze vaker een tijdelijke arbeidsovereenkomst.

Datum: 11 december 2012
Bron: Het Nieuwsblad: http://www.nieuwsblad.be/article/de..._ref_map=%5B%5D

Mening:Opmerkelijk. Ik hoop dat mijn mening niet te aanvallend overkomt voor enkele personen , maar hier moet écht iets aan gedaan worden. De overheid is niet streng genoeg voor migranten. Ten eerste vind ik al dat ze eerst Nederlands moeten leren . Dan kunnen ze ook een Nederlandstalige opleiding genieten om zo hoger geschoold te worden. Discriminatie op de arbeidsmarkt speelt uiteraard een rol. Maar voor sommige jobs is het misschien verstandiger om een autochtoon in dienst te nemen. Immigranten beheersen de taal niet goed genoeg om sommige jobs uit te oefenen. Vlamingen voelen zich ook meer op hun gemak als ze een Vlaming krijgen om bediend te worden. Vooral in de 'sociale' beroepen speelt het ergens wel een rol. Ik vind dat de overheid meer moet doen om immigranten beter te scholen, waardoor ze kans maken om een mooie job te krijgen. Ergens vind ik ook dat eigen volk nog steeds voorrang heeft op de arbeidsmarkt.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 11th December 2012, 12:01
Niels Olieslagers Niels Olieslagers is offline
Niels Olieslagers
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: België
Posts: 117
Dit zijn zeer confronterende cijfers. Dat het aantal werkende vrouwen bij immigranten het laagst ligt, had ik wel verwacht. Veel van de culturen waarin die mensen zijn grootgebracht, hebben nog een traditioneel genderpatroon waarbij de man moet werken en de vrouw zich voornamelijk op het huishouden richt. Op zich heb ik daar geen problemen mee, maar dan moet je achteraf ook niet klagen dat je werkloze man en tien hongerige kinderen geen eten hebben én dat je er zelf zogezegd niets aan kan doen.

Naast discriminatie, wat volgens mij wel degelijk van toepassing is in deze situatie, denk ik ook dat onze sociale vangnetten een niet te onderschatten aandeel hebben in deze werkloosheid. In ons land is het net iets te gemakkelijk om een deftig loon te verkrijgen wanneer je niet werkt. Het sociale systeem in België moedigt mensen niet echt hard aan om een job te zoeken en dat zie je niet enkel bij immigranten, maar ook bij autochtonen. Ik wil uiteraard niet zeggen dat het merendeel van de mensen die niet werken lamzakken en profiteurs zijn, maar er moet in ieder geval iets aan deze situatie gedaan worden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:15.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.