actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th December 2017, 22:44
Corin.B*rgen Corin.B*rgen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2017
Locatie: Turnhout
Posts: 20
Imam Grote Moskee van Brussel: "Ik ben niet gevaarlijk, ik ben geen salafist"

De imam van de Grote Moskee in Brussel is "een gevaar voor de samenleving". Dat zei staatssecretaris Theo Francken (N-VA) over Abdelhady Sewif. VRT NWS interviewde de man. "Ik weet niet waar die informatie vandaan komt", zegt hij. "Ik ben geen gevaarlijke salafist." Vandaag raakte bekend dat de moskee officieel erkend wil worden door de Belgische staat.

Staatssecretaris voor Asiel en Migratie Theo Francken (N-VA) accepteert niet dat de omstreden imam van de Grote Moskee in Brussel in het land mag blijven. De Raad voor Vreemdelingenbetwistingen vernietigde eind november het besluit om de verblijfsvergunning van Sewif in te trekken, maar Francken legde zich daar niet bij neer. Hij tekende beroep aan bij de Raad van State. “We zijn overtuigd van onze zaak. Salafisten zijn niet welkom", klonk het. "Wat Sewif ook zelf moge beweren. We baseren ons op inlichtingen van experten bij de veiligheidsdiensten."

In een interview met VRT NWS verklaart de imam nu niet te weten waar die informatie vandaan komt. "Ik weet niet op welke feiten de staatssecretaris zich baseert als hij zegt dat ik gevaarlijk ben voor de samenleving." Voor Francken moet de imam samen met zijn gezin zo snel mogelijk het land uit. Sewif woont hier al dertien jaar. "Het idee om na zoveel jaren zomaar te moeten vertrekken, raakt ons gezin", benadrukt hij. "Mijn dochter is hier geboren, mijn zoon zit in het laatste middelbaar. Hij kent alleen het leven hier in België."

Ook vindt hij zichzelf geen salafist zoals Francken hem noemde. "Het Arabische woord salaf slaat op de eerste generatie van de islam. Ik ben een gematigde moslim. Ik ben drie jaar geleden zelfs door extremisten in België beschuldigd van afvalligheid, omdat ik te tolerant zou zijn voor de Belgische samenleving."

Erkenning

De Grote Moskee van Brussel dook het voorbije jaar regelmatig op in de onderzoekscommissie naar de aanslagen in Brussel in 2016. Op 15 maart beloofde de vorige directeur van de moskee in de parlementaire onderzoekcommissie alleen nog maar vaagweg dat hij de aanvraag voor een erkenning zou onderzoeken.

Intussen is de situatie anders. Er is een nieuwe directeur én de onderzoekscommissie adviseerde onlangs de vergunning voor de uitbating niet te verlengen, tenzij er een officiële erkenning aangevraagd wordt. De nieuwe directeur is bereid die aanvraag in te dienen. Abou el Saoud wil naar eigen zeggen meer informatie over de verplichtingen en voordelen. "We zijn er klaar voor, we doen het", aldus nog de directeur in Het Journaal.

Bron: https://www.demorgen.be/binnenland/...afist-b3134dd8/

Mening: Ik weet niet goed wat hiervan te denken. Francken zegt dat hij de informatie over de imam heeft verkregen van veiligheidsdiensten. Maar hij is wel de enige die het zo beweert, er zijn geen bewijzen of reacties van eventuele veiligheidsdiensten in kwestie. Als de imam daadwerkelijk gevaarlijk is dan hadden er al langer zware middelen ingezet. Als het echt een gevaar voor de maatschappij is dan hadden de korpsen van Brussel er al lang een zaak van gemaakt denk ik. Ik snap dat Francken dit onder zijn hoede neemt maar ik denk dat hij dit geval een beetje aan het opblazen is. Een slafist is de imam niet zegt hij maar daar zijn ook geen bewijzen van zodat het bewezen kan worden. Francken staat er ook wel voor bekend dat hij als minister voor asiel en migratie misschien toch niet beter minister tegen asiel en migratie genoemd moet worden. Er worden veel mensen weggestuurd maar nu het deze twee hoofdpionnen zijn is er natuurlijk meer om over te spreken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:36.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.