actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th November 2012, 13:52
Lien.Van.Bastelaer Lien.Van.Bastelaer is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Mar 2011
Locatie: Berlaar
Posts: 107
Verplichte rijtest op basis van leeftijd geen goed idee

Verplichte rijtest op basis van leeftijd geen goed idee

Een verplichte rijtest op basis van leeftijd is geen goed idee. Dat stelt een onderzoek van het Instituut voor Mobiliteit (UHasselt). Volgens de onderzoekers rijden ouderen beter dan wordt aangenomen.

Oudere chauffeurs rijden misschien wel trager, maar de leeftijd zegt weinig over de rijvaardigheid van een chauffeur. ‘Hoewel we een verband zien tussen de leeftijd en een aantal typische gedragingen, blijken de fysieke en mentale capaciteiten belangrijker te zijn in het verklaren van de rijprestatie dan de leeftijd’, legt professor Tom Brijs uit.

In het onderzoek, in samenwerking met het Jessa Ziekenhuis, werd de relatie onderzocht tussen de fysieke en mentale gesteldheid en de rijprestatie. 47 senioren met een gemiddelde leeftijd van 76 jaar namen deel aan het onderzoek.

Ook al was de kennis over de verkeersregels vrij laag, de meeste senioren presteerden goed tot zeer goed op de rijtaken. De onderzoekers besluiten op basis van de resultaten dat een verplichte rijtest op basis van leeftijd geen goed idee is. ‘De overheid kan wel helpen ouderen mogelijkheden geven zichzelf te trainen’, klinkt het.

Het testen van cognitieve vaardigheden kan volgens hen een eerste voorspelling geven van de rijvaardigheid. ‘Op basis van zo’n eerste screening kan een doorverwijzing gebeuren naar een instantie waar rijvaardigheid getest wordt op multi-dimensionele wijze’, adviseren de onderzoekers. ‘Op deze manier kan een training op maat van het individu worden uitgewerkt.’

BRON: De Standaard / donderdag 08 november 2012

MENING: Ik ben ook van mening dat niet zozeer de leeftijd ons veel kan vertellen over de rijvaardigheid, wel de fysieke en mentale capaciteiten.
Maar hoe ouder dat men wordt, hoe meer de fysieke capaciteiten afnemen natuurlijk. Dus die factoren hangen misschien wel wat samen?
Ik spreek in mijn eigen nadeel, maar ik ben eigenlijk wel voor het invoeren van een extra rijtest.
Zou het niet goed zijn moest iedereen die bijvoorbeeld 20 jaar in het bezit is van een rijbewijs, opnieuw een test moet afleggen?
Ik ben natuurlijk geen voorstander van het regelmatig afleggen van een extra rijtest. Maar ik ben van mening die extra rijtest wel voor een verhoogde veiligheid op de baan kan zorgen ..
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 8th November 2012, 15:52
Lore.Vanmarcke Lore.Vanmarcke is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: St.-Antonius Zoersel
Posts: 89
Verplichte rijtest op basis van leeftijd geen goed idee

Ik vind dat er wel een test moet komen. Het reactievermogen van (de meeste) oudere mensen (+65 jaar) is absoluut niet meer optimaal. Jongeren rijden misschien ook altijd niet even goed. Om de zoveel jaar een test doen of telkens je betrokken raakt in een accident een extra test doen, daar ben ik voorstander van. Maar elke dag hoor je wel ongevallen die gebeurd zijn zonder opzet of door onbekwame chauffeurs. Die onbekwame chauffeurs moeten uit het verkeer gehaald worden. Ik vind dat het er erg aan toe is gesteld met sommige chauffeurs op onze banen hoor.
Ook voor die test op oudere leeftijd ben ik voorstander. Ik veralgemeen nu maar ik heb het over de meerderheid van die mensen. zij beseffen na een tijd niet meer dat ze een "gevaar" zijn op de weg. Zij veroorzaken soms ook file wat leidt door 'extra' milieuvervuiling en ongeduldige chauffeurs. Daarom wil ik dat er extra tests komen zodat diegenen die nog goed kunnen rijden niet worden veroordeeld omdat ze ouder zijn en dat diegene die het niet meer aankunnen uit het verkeer worden gehaald.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 8th November 2012, 16:05
c*rl.proost c*rl.proost is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 128
Ik ben het eens met de mening van Lore. Een regelmatige oproeping om opnieuw een rij-examen af te leggen schept alleen maar voordelen voor ons allemaal. Eerst en vooral worden de slechtere chauffeurs uit het verkeer verbannen, ten tweede schept dit weeral extra banen en extra inkomsten voor de overheid. Dat mensen dan meermaals moeten betalen voor een rij-examen vind ik niet meer dan normaal. Wie er voor kiest om met de auto te rijden, moet ook zijn verantwoordelijkheid durven dragen.

Ergens vind ik zo'n tests echt wel noodzakelijk. Wanneer er mensen zijn die hun rijbewijs nipt halen, zijn er een hele hoop die dan enkele jaren (wegens studies bijvoorbeeld) niet meer of amper met de auto rijden. Als ze dan afgestudeerd zijn komen ze eigenlijk terug onervaren de baan op, maar mogen ze wel alleen rijden. Dit is eigenlijk niet verantwoord. De jongste chauffeurs mogen dus zeker meermaals zo'n examen afleggen, de oudste chauffeurs ook. Eigenlijk zou iedereen om de "x" aantal jaar wel eens opnieuw zijn of haar "kunnen" op vlak van autorijden mogen bewijzen...
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 8th November 2012, 17:16
Eline.Martens Eline.Martens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Vosselaar
Posts: 87
Zelf ben ik een voorstander van het invoeren van deze test. Ik zou dit niet enkel invoeren voor de oudere mensen, maar voor alle leeftijden. Net zoals de in de voorgaande meningen staat, vind ik dat er heel wat bestuurders roekeloos rijden en zo een gevaar voor anderen vormen.
Voor de ouderen vind ik zo'n test helemaal handig. Ik denk namelijk dat deze mensen het niet altijd weten dat ze minder goed alles kunnen zien, dat ze een mogelijk gevaar op de weg zijn.
In Nederland heeft men deze tests al ingevoerd voor ouderen. Ik vind dat we Nederland hierin moeten volgen en test invoeren, zowel voor ouderen als voor jongeren.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:17.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.