actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 5th November 2012, 13:04
V*ronique.Govaerts V*ronique.Govaerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Pulle
Posts: 105
Gent start met proefproject schoolstraten

Gent start met proefproject schoolstraten

Gent start met een proefproject om het verkeer aan twee scholen 's morgens en 's avonds veiliger te maken. In de straat van de scholen mogen er geen auto's rijden een half uur voor de start van de school en een halfuur na afloop van de schooldag.

Het afzetten van de straten moet het verkeer voor voetgangers en fietsers veiliger maken, zegt schepen Rudy Coddens. "De meeste ouders zijn 's morgens natuurlijk gehaast, maar we vragen toch om de auto iets verder te zetten en de kinderen dan te voet naar school te laten gaan ofwel hen zelf te voet naar de school te brengen."

Over een half jaar wordt het project geëvalueerd. Als dat goede resultaten oplevert, dan kan het worden uitgebreid naar andere scholen, afhankelijk van de situatie ter plaatse.

Bron: De Redactie, 5 november 2012
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieu...Schoolstraat%2B

Commentaar:
Dit proefproject vind ik een heel goed ondernemend idee. Vaak zijn ouders gehaast om hun kroost naar school te brengen of af te halen omdat ze zelf nog moeten gaan werken of dringend elders naartoe moeten. Hierdoor kunnen vlakbij de scholen heel wat ongelukken gebeuren. Soms alleen met blikschade maar hierdoor kan het grootste deel van de ongelukken vermeden worden en de leerlingen krijgen geen enkele kans om mee betrokken te geraken bij een ongeval. Maar het heeft misschien ook zijn negatieve kant. Hoe zit het dan met het doorgaand verkeer? Moeten de sporadische passanten dan omrijden? Indien de school gelegen is op een doorgangsweg en men sluit deze weg voor een uur per dag af, zullen andere wegen waarschijnlijk drukker worden.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 5th November 2012, 13:48
Shana.Loeckx Shana.Loeckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zandhoven
Posts: 108
Op het eerste zicht zou ik ook meteen zeggen dat dit een goed project is. Maar als ik er dan wat meer over nadenk, heb ik toch enkele bedenkingen. Ten eerste gebeuren ongelukken niet alleen vlak voor de schoolpoort. Kinderen die met de fiets de straat van de school uitrijden, zijn nog steeds erg kwetsbaar. Ten tweede liggen scholen vaak in de kern van een gemeente en dat wil dus ook zeggen dat dit een doorgangsweg is. Als men dit project tot uitvoering zou brengen, zou ik zeker aanraden om toch alternatieve routes voor te stellen. Ten slotte wil ik nog vermelden dat ik denk dat ouders dit ook niet alles vinden. Hun kind is misschien wel veiliger in de buurt van de schoolpoort, maar ouders hebben vaak niet zoveel tijd 's morgens. Ze gaan misschien sneller zeggen dat hun kind alleen naar de schoolpoort kan wandelen. Dit vind ik ook alles behalve veilig!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:17.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.