actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th October 2010, 18:03
ellen.snoeckx ellen.snoeckx is offline
Student
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Geel
Posts: 77
De Wever bij de koning.

Koninklijk verduidelijkaar Bart De Wever is rond 17u05 aangekomen op het paleis, waar hij hoogstwaarschijnlijk zijn opdracht zal teruggeven aan koning Albert II.

De Wever had gisteren een compromisvoorstel gestuurd naar de politieke partijen aan de onderhandelingstafel. Tegen vandaag wou hij een antwoord, maar zo lang moest hij niet wachten. De Franstalige partijen schoten zijn voorstel bijna onmiddellijk af.

De PS was "diep teleurgesteld" en hekelde het "soms provocerende karakter" van zijn voorstellen. CdH noemde ze "onevenwichtig", volgens Ecolo zijn ze zelfs ronduit "partijdig".

De Vlaamse partijen reageerden positiever op het voorstel. N-VA, de partij van de verduidelijkaar, vertelde dat de compromistekst ook N-VA "hier en daar een beetje pijn" deed, maar dat de tekst wel "de grote staatshervorming die we voor ogen hadden" bevatte. De N-VA heeft ondertussen een nieuw splitsingsvoorstel voor B-H-V ingediend.

Het paleis heeft nu drie opties. Ofwel vraagt het De Wever zijn opdracht verder te zetten. De vraag is of De Wever dat zelf ziet zitten. Een andere optie is om een andere ontmijner het veld in te sturen. De laatste optie, die van nieuwe verkiezingen, wordt steeds meer onafwendbaar. Nochtans ziet geen enkele partij dit zitten. (adb)


Ach ja, waarom niet hé *zucht*. Nog een keer gaan stemmen zou er echt wel over gaan. Zo goed als elke partij heeft zijn kans al gehad, wie blijft er nog over om op te stemmen? Wie kan dit rommelboeltje toch eens opkuisen? Ik weet het in ieder geval niet meer. Het wordt echt wel hoog tijd dat er een oplossing komt, want dit gaat zo (al lang niet meer) verder...
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 18th October 2010, 19:43
Stijnvdv Stijnvdv is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Antwerp
Posts: 82
Ik zie het nog wel gebeuren dat men met nieuwe verkiezingen gaat starten... Maar waarom ook niet, NVA is een van de weinigen (zo niet de enige) partijen die voet bij stuk houdt, die niet zomaar zijn standpunten laat vallen om het vormen van de regering te vergemakkelijken. Persoonlijk denk ik niet dat het voornamelijk aan de Vlaamse partijen zal liggen, daarvoor hoef je zelfs niet separatistisch ingesteld te zijn! Zover ik de Waalse partijen begrepen heb willen ze Vlaams geld blijven innen zonder er echt iets voor terug te doen of geven, waar ik het dan ook volledig oneens mee ben.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 18th October 2010, 20:12
ellen.snoeckx ellen.snoeckx is offline
Student
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Geel
Posts: 77
Koning zet consultaties voort.

N-VA-voorzitter en koninklijk verduidelijker Bart De Wever heeft maandagavond gedurende een uur verslag uitgebracht bij de koning. Omstreeks 18 uur verliet hij het kasteel in Laken. De koning zet dinsdag zijn raadplegingen voort.
Na het onderhoud met de koning gaf De Wever een interview aan VTM, daarin toonde hij zich verbijsterd omdat de Franstaligen zijn voorstel zo snel hebben afgeschoten. 'Er was voor de eerste keer een voorstel op papier over alles, ik heb er mijn nek voor uitgestoken maar men heeft mijn kop onmiddellijk afgehakt. Het ligt nu in het mandje van de koning', zei De Wever.

Bart De Wever werd op vrijdag 8 oktober door het staatshoofd met een verduidelijkingsopdracht van tien dagen belast. Met het verslag dat hij daar maandagnamiddag over uitbracht, is zijn opdracht dus ook beëindigd. Morgen zal de koning zijn raadplegingen voortzetten.

'Enthousiasme onder nul'

Volgens De Wever wordt het zeer moeilijk om nog met dezelfde mensen rond de tafel te zitten. 'Ons enthousiasme is onder nul gezakt. Ik zie dat op dit moment helemaal niet meer zitten', verklaarde hij nog aan VTM.

Voor nieuwe verkiezingen is de N-VA-voorzitter alvast geen vragende partij. 'De tegenstellingen zullen blijven, dezelfde mensen blijven rond de tafel zitten alleen nog iets meer verbitterd en iets meer gedwongen door de kiezer om stand te houden.'

Compromistekst

Zondag speelde De Wever zijn collega-partijvoorzitters een compromistekst door, met daarin het 'best haalbare' communautair akkoord dat volgens hem mogelijk is met de huidige zeven partijen - N-VA, PS, CD&V, SP.A, CDH, Ecolo en Groen!.

Nauwelijks enkele uren later deden de Franstalige partijen het voorstel echter al af als 'onevenwichtig en partijdig'.

De Wever trok dus met lege handen naar de koning. Eerder op de dag liet N-VA-kamerfractieleider Jan Jambon al verstaan dat het initiatief daarmee weer bij het hof terechtkomt.



Tja, als de Franstalige partijen niet grondig willen nadenken over de compromissen dan zal er nooit iets daadwerkelijk veranderen. Er moeten nu eenmaal toegevingen worden gedaan, zowel aan de vlaamse als aan de waalse kant. Maar als je zo koppig blijft en het niet eens wilt overwegen, dan gebeurt er natuurlijk niets.

ook met deze quote ben ik het volledig eens:
Citaat:
Voor nieuwe verkiezingen is de N-VA-voorzitter alvast geen vragende partij. 'De tegenstellingen zullen blijven, dezelfde mensen blijven rond de tafel zitten alleen nog iets meer verbitterd en iets meer gedwongen door de kiezer om stand te houden.'

Verkiezingen gaan echt niet helpen, zo kun je bezig blijven zonder iets te bereiken. Het wordt hoog tijd dat iedereen een beetje water bij de wijn doet zodat deze onzin kan stoppen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:32.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.