actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th December 2015, 21:39
D*nnis Geentjens D*nnis Geentjens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2013
Locatie: Vosselaar
Posts: 93
‘Wij wisten dat Verviers slechts het topje van de ijsberg was’

‘IS zal nooit onze geesten veroveren. Daarvoor is de veerkracht van het Westen veel te groot. De klimaatverandering is op termijn een grotere bedreiging dan het terrorisme.’ Opmerkelijke woorden uit de mond van de administrateur-generaal van de Staatsveiligheid. Maar Jaak Raes meent wat hij zegt.

Jaak Raes (55) staat sinds 1 april 2014 aan het hoofd van de Staatsveiligheid. Tijd om zich rustig in te werken, heeft hij nauwelijks gehad. Een maand na zijn aantreden was er al de aanslag op het Joods Museum in Brussel. En dan moest 2015 nog komen, met de aanslagen in Parijs op Charlie Hebdo en de Hyper Cacher, de verijdelde aanslagen in Verviers en last but not least de recente golf van geweld in Parijs. 2015 was een jaar zoals er voor de Belgische inlichtingendiensten nooit eerder één is geweest.

Waar was u op 13 november?

‘In Parijs, op een paar kilometer van Le Bataclan. Er was een netwerkevent met leidinggevende Belgen uit verschillende sectoren. We zaten aan tafel toen de collega’s in Brussel me sms’ten over wat er aan het gebeuren was.’

Wanneer besefte u dat er een link met België was?

‘Ik heb de hele nacht tv gekeken en ’s ochtends heb ik heel vroeg ontbeten. Om 9 uur was er nog geen enkele link met België. Die kwam er pas toen in de loop van de voormiddag een in België gehuurde auto werd gevonden vlak bij de plaats van de aanslagen.’

‘Om 18 uur kwam ik in Brussel aan. Ik ben recht van het station naar de Wetstraat 16 gegaan, waar de Veiligheidsraad samenkwam. De sfeer was zeer gespannen. Er kwamen immers meer en meer leads binnen die naar ons land leidden. Er werden namen genoemd, ook van mensen die we kenden als geradicaliseerd.’

Al snel bleek dat enkele *terroristen uit ons land *kwamen en onder de radar *waren gebleven. Dat was ook voor u geen prettig gevoel?

‘Dat kan ik niet ontkennen. Verviers hadden we zien aankomen, maar dit niet. Ook al wisten we dat Verviers maar het topje van de ijsberg was. Ik ga het niet van naaldje tot draadje uitleggen, dat mag ik niet. Maar een aantal van de verdachten stond inderdaad op de zogenaamde geconsolideerde lijst van Ocad (het coördinatieorgaan voor de dreiging, red.).’

‘Begin september 2015 stond daar een achthonderdtal namen op, 125 van terugkeerders, 348 van geradicaliseerde mogelijke vertrekkers en 257 van personen die aanwezig zijn in Syrië. De 125 terugkeerders zijn onze prioriteit. Maar iemand 24 uur per dag schaduwen, zeven dagen op zeven, daarvoor heb je per week voltijds twintig tot dertig man nodig. Dan spreek ik nog niet over de middelen die we moeten inzetten.’

‘Wij zijn een kleine dienst (600 man, red.). De conclusie is simpel: wij hebben noch het personeel, noch het budget om al die mensen permanent onder controle te houden.’

‘Enkele deelnemers aan de aanslagen zijn een tijd het voorwerp geweest van een gerechtelijk onderzoek, wegens hun eventueel vertrek naar Syrië. Op een bepaald moment is beslist hen niet langer te vervolgen. Dat was een afweging. De realiteit is dat het achteraf verkeerd is uitgedraaid.’

Bron: De Standaard
Datum: 26/12/2015
URL: http://www.standaard.be/cnt/dmf20151226_02038148

Mening:
Ik denk zeker dat er nog enkele Syrië strijders actief zijn in ons land. Ik vind ook dat de Belgische staatsveiligheid al veel goed werk heeft verricht. Ik denk enkel dat de media te veel verwacht van wat deze mensen doen. Er is zo'n grote druk van buitenaf dat er veel Syrië strijders zijn en dat er nu nog meer zijn 'binnengekomen' dankzij de vluchtelingen maar ik denk dat als we de administratie juist doen we heel kort op de bal kunnen spelen en er dus meer op til staat maar dat we er deze keer wel veel sneller op zullen antwoorden. Misschien is er ook niet altijd even goed ingespeeld op wat er gaande was in Verviers. Zo wist de vorige burgemeester van Vilvoorde dat er al veel radicale mensen in zijn stad woonde. Maar als je een bepaalde bevolkingsgroep gaat extra benadrukken dan komen er opstanden en is de situatie helemaal onhoudbaar. Het is gewoon niet mogelijk om iedereen te controleren. Daarom dat de nieuwe instroom en de nieuwe verdachten direct worden opgepakt. Nu de dreigingen ook groeien is zijn de ogen van bepaalde personen ook open gegaan en komt er extra budget vrij om dit soort zaken te onderzoeken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:16.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.