actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th December 2015, 06:59
L*ura.present L*ura.present is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Malle
Posts: 172
VAB wil dat Weyts ook rijopleiding hervormt

VAB wil dat Weyts ook rijopleiding hervormt

De hervorming van de rijopleiding die mobiliteitsminister Ben Weyts (N-VA) begin deze maand heeft voorgesteld, schiet volgens mobiliteitsorganisatie VAB tekort. ‘Waarom de minister kiest voor een terugkomdag, is voor ons een raadsel.’

De overheid moet prioritair investeren in een verbetering van de rijopleiding. Bijkomende controles op bijvoorbeeld alcohol en snelheid zijn minder belangrijk. Dat blijkt uit een nieuwe bevraging van VAB bij meer dan tweeduizend automobilisten.

Dit resultaat is voor de mobiliteitsorganisatie een gelegenheid om de alarmbel te luiden. Met als boodschap: maak echt werk van die rijopleiding, de mensen vragen erom. Want wat nu op tafel ligt, volstaat niet om onze verkeersveiligheid substantieel te verbeteren.

Ter herinnering: Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) stelde begin deze maand zijn hervorming van de rijopleiding voor. Speerpunten zijn onder meer moeilijkere examens en een terugkomdag enkele maanden na het behalen van het rijbewijs. Daarop zullen vaardigheden zoals rijden op een nat wegdek of het uitvoeren van een noodstop aangeleerd worden. Maar aan de fundamenten van de opleiding wordt vooralsnog niet geraakt.

‘In 2016 gaan we een moeilijker rijexamen krijgen terwijl de rijopleiding zelf niet wordt aangepakt, laat staan dat ze de kandidaten beter zal voorbereiden op dat nieuwe examen’, luidt nu de analyse van de VAB.

Nog uit de bevraging blijkt dat minder dan een vijfde van de jongeren die terugkomdag als zinvol ervaart. Een standpunt dat de VAB deelt. ‘De beperkte eigen inbreng die de minister van de kandidaten verlangt, betekent een hoge kost voor bedroevend weinig rendement.’

Bron: www.standaard.be (geraadpleegd op 29/12/2015)

Mening

Ik vind het goed dat de rijopleiding hervormt wordt, maar ik ben het niet eens met de hervorming. Men spreekt van een terugkomdag. Is het echt wel nuttig, zoals in het artikel wordt aangehaald? Ik vrees er een beetje voor. Ik ben meer voor het aanpassen van bijvoorbeeld het theoretische examen, het langer oefenen in de praktijk en een praktisch rijexamen met meer manoeuvres. Het theoretische luik kan sterk aangepast worden. Op mijn eigen examen zaten vragen waarvan ik dacht: 'Moet ik zoiets weten?'. Men kan zich beter toespitsen op vragen die allemaal te maken hebben met het verkeer en niet met bijvoorbeeld het oliepijl. Dat ben je na een jaar toch al vergeten. Tegenwoordig mag je je rijbewijs al halen na drie maanden te oefenen. Is dit niet belachelijk weinig? Ik vind dat men meer maanden moet geven. Tevens vind ik dat bij het praktisch gedeelte meer manoeuvres moeten geleerd worden, zoals bijvoorbeeld het stilstaand vertrekken op een helling, het rijden met een GPS ... Ik denk dat er nog het een en ander zal moeten veranderen voor we kunnen spreken van een goede rijopleiding.

Laatst aangepast door L*ura.present : 29th December 2015 om 07:14.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:07.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.