actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th October 2014, 16:27
Brenda.T*ga Brenda.T*ga is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Lichtaart
Posts: 77
Reanimatie kan drieduizend levens redden in België

Reanimatie kan drieduizend levens redden in België

Voor de tweede ‘Restart a Heart’-dag heeft de Belgische Reanimatieraad in het Brusselse centraal station een flashmob georganiseerd. Vandaag vonden in heel Europa acties plaats om te sensibiliseren tegen hartstilstand.

‘Jouw handen kunnen levens redden’, zo klonk het motto in Brussel. ‘Als er meer mensen opgeleid zouden zijn om mensen te reanimeren, zou dat in Europa 100.000 levens en in België 3.000 levens kunnen redden’, zegt de Reanimatieraad.

Studenten van de lerarenopleiding Secundair Onderwijs van Erasmushogeschool Brussel en VUB namen deel aan de flashmob, die was uitgewerkt door docenten van de twee opleidingen.

Op die manier willen ze het grote publiek bewust maken van ‘de levensreddende handelingen die de overlevingskans van een hartstilstand buiten het ziekenhuis verhogen’.

Tellen tot drie
‘De handelingen die een omstander moet uitvoeren zijn even eenvoudig als tellen tot drie’, meent Nicolas Mpotos, vicevoorzitter van de Reanimatieraad.

‘Ze hebben een reële impact op de overlevingskansen van een slachtoffer, en kunnen de overlevingskansen verdubbelen tot verdrievoudigen. Cardiopulmonale reanimatie (CPR) aanleren op school kan helpen om deze levensreddende handelingen te verspreiden onder de burgers.’

‘De levensreddende handelingen zijn zo eenvoudig, maar op dit moment krijgt slechts 20 procent van de slachtoffers CPR door een omstander’, legt Benoît Claessens, voorzitter van de Belgische Reanimatieraad, uit. ‘Dat verklaart gedeeltelijk waarom minder dan één slachtoffer op de tien een hartstilstand overleeft.’

Uit een onderzoek in 2011 is al gebleken dat 47 procent van de Belgen zich niet in staat voelt in te grijpen bij een hartstilstand en dat 94 procent geen hartmassage durft te geven.
Hoe een persoon reanimeren?

Iemand zijn of haar leven redden, kan in vier eenvoudige stappen:

1. Bel 112
• Zorg ervoor dat het veilig is om hulp te bieden.
• Kijk of het slachtoffer reageert.
• Roep om hulp van een omstander.
• Buig het hoofd van het slachtoffer naar achter, til de kin omhoog en controleer de ademhaling.
• Bel 112 en vertel dat het slachtoffer niet ademt, dat de reanimatie (CPR) gestart is, en de locatie waar je je bevindt.
• Krijg je hulp van een omstander, vraag hem dan om een Automatische Externe Defibrillator (AED) te gaan halen.

2. Hartmassage
• Plaats de hiel van je hand op het midden van de borstkas.
• Plaats je andere hand bovenop de eerste, haak de vingers inelkaar.
• Druk de borstkas krachtig in op het ritme van ‘Stayin’Alive’ (mininum 100/min) tot de aankomst van de AED of tot de hulpdiensten aanwezig zijn.
• Als je kan beademen, geef dan 2 beademingen om de 30 borstcompressies. Geef anders borstcompressies zonder onderbreking.
• Druk zo hard je kan. Wees gerust, je kan niets verkeerd doen!
• Indien mogelijk, wissel tijdens het uitvoeren van de borstcompressies elke twee minuten af met een andere redder.

3. Schok
• Wanneer de AED beschikbaar is, zet hem onmiddellijk aan en volg de instructies.

4. Glimlach
• Eenmaal de hulpdiensten ter plaatse zijn, ga door tot ze vertellen dat je mag stoppen.
• Nadien mag je je ontspannen... wees fier om wat je handen gerealiseerd hebben: je hebt een leven gered!
• Iets doen is ALTIJD beter dan niets doen!
• Gefeliciteerd!
• Vertel het verder en laat je vrienden en familie weten dat ook zij levens kunnen redden.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20141016_01325064
16/10/2014

Mening: Volgens mij moet echt iedereen iemand kunnen reanimeren. Daar wordt veel te weinig nadruk op gelegd op de dag van vandaag. Ik spreek nu vanuit mijn eigen standpunt, maar ik zou zelf ook niet in staat zijn om in te grijpen als er zoiets gebeurt in mijn buurt. Ik hoor dus bij die 47 procent die niet durft in te grijpen, gewoon omdat ik niet zou weten hoe ik dit moet aanpakken. We hebben dit ooit al wel op school geleerd, maar dat is zo lang geleden dat ik er niet veel meer van weet.
Je denkt er niet echt bij na, maar als je dit leest (met die flashmob) word je toch even wakkergeschud. Ik vind dit een goed initiatief!
Eigenlijk zou iedereen verplicht moeten worden om om de zoveel tijd nog eens een bijscholing/cursus te volgen. Want stel je voor dat je in zo'n situatie terecht komt, dat kan altijd. Minder dan één op de tien mensen overleven een hartstilstand staat er in het artikel... Dat is toch echt heel weinig, dat wist ik helemaal niet. Dat moet echt veranderen! En het kan ook!

Laatst aangepast door Brenda.T*ga : 16th October 2014 om 16:38.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:24.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.