actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th December 2004, 02:28
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Met dank aan de 'freedomfighters'...

Documenten bewijzen mishandelingen door Amerikaans leger

Mishandelingen van gevangen door Amerikaanse militairen, zoals op de basis van Guantanamo in Cuba, zijn schering en inslag. Ondanks verzet van de Amerikaanse regering zijn nieuwe documenten openbaar gemaakt over mishandeling van gevangenen in Irak, Afghanistan en de Amerikaanse militaire basis Guantanamo op Cuba. In veel gevallen gebruikten de speciale troepen van de VS brutale en ongeoorloofde verhoormethodes. Dat blijkt uit 43 regeringsdocumenten die dinsdag door de burgerrechtenorganisatie ACLU openbaar gemaakt zijn na een gerechtelijke strijd met de Amerikaanse regering.

In één geval deed de chef van de militaire geheime dienst DIA, Lowell Jacoby, zijn beklag over de mishandeling van gevangenen. Zo hebben speurders van het leger een gevangene in Irak zo lang in het gezicht geslagen tot hij medische verzorging nodig had. Andere gevangenen kwamen met brandwonden op de rug, blauwe plekken en andere tekenen van geweld terug van het verhoor. Zelfs een medewerker van de geheime dienst DIA werd door de speurders bedreigd en gewaarschuwd voor het doorgeven van informatie.

Ook uit andere documenten blijkt dat hooggeplaatste medewerkers van het FBI en DIA geprotesteerd hebben tegen de harde verhoormethodes. Volgens een FBI-medewerker heeft generaal Geoffrey Miller, voormalig leider van de Amerikaanse gevangenis in Guantanamo Bay, gezegd dat de "bron" voor die methodes, die door de FBI als potentieel illegaal beschouwd worden, Donald Rumsfeld was, de minister van Defensie.

Volgens een FBI-agent worden al sinds begin november vorig jaar zogenaamde "spookgevangenen" in de Amerikaanse militaire gevangenis Abu Ghraib nabij Bagdad verborgen gehouden voor het Internationaal Comité van het Rode Kruis. Een andere agent meldde dat een Iraakse gevangene met handboeien vastgeketend zat aan een tralie. De man had een nylon zak over het hoofd en werd door een Amerikaanse soldaat van wacht geslagen om zo wakker te blijven. (belga)

Weblog HLN, 08/12/04 17u11

Ter informatie: http://www.iraqbodycount.net/database/

PS: Gisteren 'verjaardag' van duizendste Amerikaanse dode in Irak (Cf. DS 08-12-2004, p.2)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB

Laatst aangepast door Barst : 9th December 2004 om 03:08.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 9th December 2004, 09:32
BertBrockx's Avatar
BertBrockx BertBrockx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: Mol
Posts: 20
Stuur een bericht via MSN naar BertBrockx
Belgisch leger

Toch wel even vermelden dat we deze toestanden niet enkel in het Amerikaans leger terugvinden. Na een missie (Kosovo denk ik) is de persoon die ik ken, onmiddellijk uit het leger gestapt. Dit doordat deze wanpraktijken ook op grote schaal voorkomen in het Belgisch leger tijdens actie's in het buitenland.

Greetzzz Bert
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 9th December 2004, 12:50
SuperJef's Avatar
SuperJef SuperJef is offline
Live fast, die young
 
Geregistreerd op: Sep 2004
Locatie: Meerhout
Posts: 142
Citaat:
Toch wel even vermelden dat we deze toestanden niet enkel in het Amerikaans leger terugvinden. Na een missie (Kosovo denk ik) is de persoon die ik ken, onmiddellijk uit het leger gestapt. Dit doordat deze wanpraktijken ook op grote schaal voorkomen in het Belgisch leger tijdens actie's in het buitenland.


Ik snap niet dat er zoveel gezaagd en geklaagd wordt over mishandelingen in een oorlog.. Wat is dan de essentie nog van een oorlog? Ik vind het niet meer dan normaal dat er in een oorlog tussen twee landen soms "onzedelijke" dingen gebeuren..

Ik denk ook dat als je bij het leger gaat je moet bestand zijn tegen zulke dingen.. Je weet goed genoeg dat wanneer je voor een job bij het leger kiest dat het niet hezelfde is als gaan werken bij een bakker.. Een oorlog is nog altijd het smerigste van het smerigste en dat eist zijn tol..

Ook denk ik dat je het niet eens zo ver moet gaan zoeken.. Ik denk dat het niet onlogisch is om te denken dat zo'n dingen ook bij andere instanties gebeuren. Ik verwijs hier een beetje naar de politiediensten van ons land.. Denken jullie nu echt dat er bij de politie in Brussel of Charleroi zulke dingen niet gebeuren? Zulke dingen zijn nu éénmaal de realiteit.. De tijden dat je mensen kon veranderen of overhalen door een preek en wat bedreigingen zijn voorbij..
__________________
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 9th December 2004, 13:10
Kenny's Avatar
Kenny Kenny is offline
UDHR - art. 19
 
Geregistreerd op: Sep 2004
Locatie: Hier
Posts: 581
Ik denk ook niet dat hier kunnen spreken van mishandeling als plezierigheidje. In Abu Graib gebeurden dingen die nooit goed te spreken zijn, maar waar gaat het hier over. Over soldaten wakker houden 's nachts? Over toetakelen om informatie los te krijgen? Dat zijn dingen die hier in Schaarbeek en Antwerpen ook gebeuren.

Dat mag misschien moeilijk te verteren zijn voor sommigen, vergeet echter nooit dat Amerika een land in oorlog is. Dan gelden er andere regels. Punt. Dat wil niet zeggen dat dan alles door de beugel kan, maar enig gevoel voor realisme blijft toch wel vereist. Het is natuurlijk makkelijk om elke avond vanuit de luie zetel diegenen te berispen die dag in dag uit met hun voeten in de vuurlinie staan ma wat inlevingsvermogen zou knap zijn.
__________________
'I have never let my schooling interfere with my education.'
-- Mark Twain
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 13th December 2004, 18:21
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Citaat:
Orgineel gepost door Kenny
Dat mag misschien moeilijk te verteren zijn voor sommigen, vergeet echter nooit dat Amerika een land in oorlog is. Dan gelden er andere regels. Punt. Dat wil niet zeggen dat dan alles door de beugel kan, maar enig gevoel voor realisme blijft toch wel vereist. Het is natuurlijk makkelijk om elke avond vanuit de luie zetel diegenen te berispen die dag in dag uit met hun voeten in de vuurlinie staan ma wat inlevingsvermogen zou knap zijn.


'Gewoon' om te checken: kan wat hieronder staat nog 'door de beugel'? Of geldt bij het inlevingsvermogen zoiets als eenrichtingsverkeer? In de zin van: 'zonder eieren te breken kunt ge niet koken'??


Amerikanen gebruiken verboden chemische wapens in Irak


Het Amerikaanse leger maakt in de opstandige Noord-Iraakse stad Fallujah gebruik van napalmgas en andere verboden wapens. Dat melden verschillende ooggetuigen die uit de stad konden weggeraken. Ook de Belgische ngo Geneeskunde voor de Derde Wereld (G3W) meldt het gebruik van chemische wapens.


"De Amerikanen laten nog steeds niemand binnen in Fallujah. Ooggetuigen zeggen dat ze er chemische wapens hebben gebruikt", zo zegt Fatiha Saleh, een Iraakse medewerkster van G3W. "Ik heb verschillende keren geprobeerd Fallujah te bereiken, maar er zijn overal Amerikaanse checkpoints. Duizenden vluchtelingen uit Fallujah zitten in kampen in de kleine dorpen rondom de stad, maar ook die zijn geblokkeerd door VS-troepen".

"Ik had telefonisch contact met een dokter in een van die dorpen. Hij zegt dat de Amerikanen er chemische wapens hebben gebruikt. Iraaks medisch personeel kon met VS-militairen meegaan naar Fallujah om er lijken te gaan ophalen, maar ze mochten bepaalde lichamen niet meenemen: lijken met vreemde donkerblauwe plekken en brandwonden, met een opgeblazen aanblik en zonder kogelwonden. Die kenmerken kunnen het gevolg zijn van chemische wapens", aldus nog Saleh.

"De situatie in Fallujah blijft erg gespannen", weet Saleh. "De Amerikanen controleren alleen kleine delen van Noord-Fallujah. Elders gaan de gevechten door. Sinds vrijdag is een van de hevigste gevechten sinds lang aan de gang in Fallujah, tussen de VS-militairen en de verzetsstrijders".

Al wekenlang wordt er in de internationale pers gewag gemaakt van het gebruik van chemische wapens in Fallujah en het gebruik van geweld tegen de burgerbevolking. In november riep Amnesty International tot driemaal toe op om de inwoners van Fallujah te beschermen tegen de oplopende geweldspiraal, maar nog steeds melden ooggetuigen misbruik en het onwillekeurig doden van burgers in de stad.

Zaterdag hebben verscheiden parlementsleden van Labour aan premier Tony Blair gevraagd zich voor het Lagerhuis te verantwoorden over het gebruik van het dodelijke napalmgas. Sommige willen dat Blair ermee dreigt de Britse troepen uit Irak te halen als de VS niet ophoudt de dodelijkste wapens ter wereld te gebruiken in Fallujah.

De Verenigde Naties banden in 1980 het gebruik van napalm tegen burgers nadat de beelden van een gewond Vietnamees kind de wereld rond gingen. De VS, die de conventie niet tekenden, zijn het enige land dat het wapen nog gebruikt.

HLN, 13/12/04 16u39
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 13th December 2004, 19:07
SuperJef's Avatar
SuperJef SuperJef is offline
Live fast, die young
 
Geregistreerd op: Sep 2004
Locatie: Meerhout
Posts: 142
Citaat:
'Gewoon' om te checken: kan wat hieronder staat nog 'door de beugel'? Of geldt bij het inlevingsvermogen zoiets als eenrichtingsverkeer? In de zin van: 'zonder eieren te breken kunt ge niet koken'??


Citaat:
zegt Fatiha Saleh, een Iraakse medewerkster van G3W


Dit roept bij mij al enigszins enkele vraagtekens op.. Is deze informatie wel betrouwbaar en objectief.. Is het misschien niet een beetje overdreven en uit de lucht gegrepen..

Ik denk niet dat men bij een oorlog kan spreken over iets dat "niet door de beugel kan".. In een oorlog gebeuren nu éénmaal onzedelijke dingen.. Is het ook niet tegen de wet om mensen te vermoorden.. Dat gebeurt toch ook in een oorlog.. Waarom dan niet zulke "verboden" middelen gebruiken..

Ik zeg natuurlijk niet dat het een goede zaak is dat het zo ver is gekomen.. Je weet natuurlijk nooit tot wat die mensen in staat zijn en/of dat zij ook over zulke wapens beschikken.. Het lijkt mij eerder een straatje zonder einde.. Maar toch.. Als dit DE manier is om alles in goede banen te leiden , dan moet het maar..
__________________
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 13th December 2004, 21:15
Kenny's Avatar
Kenny Kenny is offline
UDHR - art. 19
 
Geregistreerd op: Sep 2004
Locatie: Hier
Posts: 581
Citaat:
Orgineel gepost door Barst
'Gewoon' om te checken: kan wat hieronder staat nog 'door de beugel'? Of geldt bij het inlevingsvermogen zoiets als eenrichtingsverkeer? In de zin van: 'zonder eieren te breken kunt ge niet koken'??


Ik voel me toch enigszins geschandaliseerd door de suggestie dat zoiets voor mij wel door de beugel zou kunnen. Natuurlijk gaat het gebruik van chemische wapens tegen burgers veel te ver, daar bestaat geen enkel excuus voor. Hetzelfde geldt voor biologische en -godbetert- nucleaire wapens, laat er alsjeblieft geen twijfel over bestaan. Als het werkelijk gaat om verboden chemische wapens, dan wil ik gerust samen met u naar Brussel gaan, ditmaal met hetzelfde spandoek.

De originele post ging echter over iets geheel anders. Daar ging het om het gebruik van "potentieel illegale verhoormethodes". Zoals gezegd, als zelfs 'sleep deprivation' daar al wordt ondergebracht, dan vermoed ik dat het gevoel voor realisme ver zoek is.
En niet alleen dat, het is ook overduidelijk dat er hier niet de kant van de Irakezen gekozen wordt, maar sowieso elke kant TEGEN de Amerikanen. Hetzelfde met dat bericht rond die 'vermeende' oorlogsmisdaad van de marinier enkele weken geleden. Ik kan er alleen maar van dromen als er ook eens zoveel heisa werd gemaakt als de Irakese "freedom fighters" de lijken van Amerikaanse zakenmannen afstoken en omgekeerd aan een brug hangen. Bij dat selectief in de verf zetten van informatie ten nadele van, stel ik me toch wel vragen.

Hierbij moet ik dan Jef weer bijtreden, hoe zit het met desbetreffend artikel? Blijkbaar gaat het hier om een erg laat, vrijwel letterlijk vertaald artikel van AlJazeera. Maar ja, het gaat hier dan ook om HLN.

Ik heb echter nog een vraag bij dit artikel.
Verboden chemische wapens
Deze wapens zijn "verboden" door de VN, maar de VS hebben dat artikel nooit ondertekend dus kunnen ze er toch ook niet voor bestraft worden? Of zie ik dit verkeerd? Dit zegt natuurlijk weer iets over het internationalisme van de Amerikanen, maar daar gaat het hier totaal niet om.

En ik lees hier overigens ook:
- restrict the use of incendiary agents (e.g. napalm) against military targets and ab-solutely prohibit its use against civilians (Protocol III)
Dus in feite is het wapen niet verboden tegen militaire doelwitten? Alleen tegen burgers... dus alles hangt af van het feit of ze napalm (en eigenlijk is dit ook fout want het gaat hier om een lichtjes gewijzigde versie, Mark-77 genaamd) gebruikten tegen burgers. Indien niet, hebben ze dus eigenlijk geen verboden wapens gebruikt.

Er is echter wel sprake van "meerdere wapens" maar ik vind in het artikel enkel dat laatste terug. Geen verdere informatie of bewijzen... dus daar kan ik voorlopig nog geen reactie op geven buiten degene die ik al gegeven heb: is het inderdaad bewezen dat ze chemische wapens gebruikt hebben, dan keur ik dat absoluut af. Maar dat wil nog niet zeggen dat zogenaamde "objectieve" media de feiten mogen verdraaien om het Amerikaans leger in een slecht daglicht te zetten.

Verder wil ik toch nog reageren op wat Jef zei over "Als dit DE manier is om alles in goede banen te leiden , dan moet het maar..". Als we het nu concreet over dit voorbeeld hebben, dan is het Amerikaanse gedrag ietwat overdreven. Napalm gebruiken in een dichtbevolkte stad zal ongetwijfeld meer goed dan kwaad doen, alhoewel ik daar ook weer niet te snel over wil oordelen aangezien ik militaire keuzes liever overlaat aan de mensen in't veld die er iets van kennen. Maar goed, mijn logisch verstand vertelt mij dat en ik trek daar mijn conclusies uit. Als we het nu echter hebben over de berichten rond het gebruik van napalm in Afghanistan enkele jaren geleden, dan kan ik daar in principe niks op tegen hebben. Het is niet langer een geheim dat Amerika napalm (of Mark-77) gebruikt hebben in het Tora Bora gebergte, en wat is daar mis mee? Als met deze acties (tegen de vijand!!) de oorlog sneller kan beëindigd worden, dan denk ik niet dat daar iets op aan te merken is.

Natuurlijk gaat dat niet in goede aarde vallen bij de "freedom fighters" van de Taliban, maar dat maakt mij weinig uit, want als ik een kant moet kiezen dan zal het die van de Amerikanen zijn, en daar is absoluut niks mis mee.
__________________
'I have never let my schooling interfere with my education.'
-- Mark Twain
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 14th December 2004, 01:07
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Weliswaar geen evangelie (en al zeker niet Joh.8,32), maar wel Kant:

Often war is waged only in order to show valor; thus an inner dignity is ascribed to war itself, and even some philosophers have praised it as an ennoblement of humanity, forgetting the pronouncement of the Greek who said, "War is an evil in as much as it produces more wicked men than it takes away."


En verder:

America has lost its world leadership in a dizzyingly short time


The collective groan heard around the world when President Bush was re-elected was audible to everyone but the White House. Bush's pronouncements on the U.S. role in the world have cast him as a Lone Star iconoclast. In a recent survey conducted by the Pew Global Attitudes Project, distrust and dislike of the United States have doubled and tripled during the past year in every region of the globe.


Until this last election the international community looked upon the Bush administration as an aberration in American politics. Overseas its legitimacy was questioned by its having initially assumed power through manipulation of votes cast in a manner more characteristic of Zimbabwe than of a Western democracy. Reinforcing that impression was the Bush administration's scrapping most of the diplomatic accomplishments of previous Republican and Democratic administrations since World War II. During its first two years it abrogated, undermined and ignored more international agreements than the rest of the world put together during the previous 30 years.

Among others, these included refusal to ratify the Comprehensive Nuclear Test Ban Treaty; withdrawing from the Anti-Ballistic Missile Treaty; undermining the Convention on Chemical and Biological Weapons; rejection of the Convention against Torture; scuttling the Convention on Limiting International Traffic in Small Arms; rejection of the Kyoto Protocol; refusal to ratify the Convention to Eliminate all Forms of Discrimination against Women; and refusal to ratify the Convention Against Use of Child Soldiers.

The post-Nov. 2 worldview of America is the Bush administration's retaining power through a triumvirate coalition that makes U.S. participation in world affairs again open to question at best. During the past four years, leading political analysts in Europe viewed the foreign policy of the United States being conducted by a small clique of neo-conservative ideologues. They now see the power of this group just having been reinforced by two other ominous groups: a corporate oligarchy and mobilized religious fundamentalists. Historically the influence the latter group exerts on this administration resembles the role of the Third Estate in pre-revolutionary France, a position then enjoyed by the Catholic Church. Cardinal Richelieu, the political adviser of the Third Estate to French kings, now has a very capable modern American equivalent, Karl Rove, Bush's political guru.

The "political capital" which Bush claims that he has gained by virtue of this election ends at our shores. Overseas he is bankrupt. The Bush presidency was viewed as the most powerful catalyst in bringing the 25 nations of the "old" and "new" Europe together in approving their new constitution for the European Union (EU) in Rome last month. The driving force in its ratification is the hope of creating a major collective economic and political entity on the world scene which could challenge American hegemony in world affairs.

How could this animosity toward the U.S. have happened in so short a time? In the days following Sept. 11, 2001, the United States had global support. There was full backing by the United Nations and NATO for military action in Afghanistan, where the majority of troops deployed was and still is from NATO countries, including several thousand from France and Germany. At U.N.-sponsored donor conferences European and Asian countries are contributing to the reconstruction of Afghanistan. Recent elections there were held under U.N. oversight.

All this cooperation and collaboration were lost with the publication of the new National Security Strategy of the United States on Sept. 19, 2002. For the first time the United States claimed the self-validating right to unilaterally wage preventive pre-emptive wars of choice with overwhelming unparalleled military might against any presumed potential enemy. Both the global aspirations of this document and its absence of any sense of limits give the perception of an American Empire in the making. In the words of Vice President Cheney, "The United States must discourage the advanced industrial nations from challenging our leadership or even aspiring to a larger regional or global role." Translation: we don't want allies, we want satellites.

The obsession with invading Iraq, predetermined by the neo- conservatives long before Sept. 11, was to serve as the test case for this new policy. Unlike Afghanistan, the U.S. invasion of Iraq in March 2003 is viewed as "Bush's War," which is why we bear all the costs and almost all of the casualties.

Tragically this administration's unprecedented arrogance in its dealings with former allies and its manipulation of faulty intelligence and outright deceptions to muster support for invading Iraq have cost us good-will and credibility worldwide, critical assets in mustering world opinion and cooperation. It is small wonder that the rest of the world now views with bafflement or hostility the country they not so long ago admired. We may have massive military might, but it is impossible to wage a successful global campaign against terrorism without the trust and participation of other nations.

Petrequin is a former faculty member, Department of National Security Policy Studies, The National War College. As a Coast Guard officer he served in the Korean Theater and in Vietnam during those conflicts. He lives in Black Mountain.

CITIZEN-TIMES, Dec. 11, 2004 10:57 a.m.
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB

Laatst aangepast door Barst : 14th December 2004 om 01:20.
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 14th December 2004, 22:40
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
VS willen af van ElBaradei


WASHINGTON (reuters, ap) - De regering-Bush dringt officieel aan op het vertrek van Mohammed ElBaradei als hoofd van het Internationaal Agentschap voor Atoomenergie (IAEA). Een poging om hem via afgeluisterde telefoongesprekken te betrappen op partijdigheid in het dossier-Iran, lijkt een slag in het water te zijn geweest.


De krant The Washington Post schreef zondag dat de Amerikaanse inlichtingendiensten telefoongesprekken hebben afgeluisterd die ElBaradei voerde met Iraanse diplomaten over de vermoedelijke ambities van het land om kernwapens te ontwikkelen. Het lag in de bedoeling ElBaradei te betrappen op uitspraken die zouden toelaten het hoofd van het IAEA in diskrediet te brengen.

Het navlooien van de gesprekken zou echter geen echte ,,munitie'' tegen ElBaradei hebben opgeleverd. Intussen zou Washington wel al enkele kandidaat-opvolgers gepolst hebben naar hun ambities, onder wie de Australische minister van Buitenlandse Zaken, Alexander Downer. Die zou geweigerd hebben.

De krant baseerde het bericht op drie anonieme Amerikaanse regeringsfunctionarissen. Een woordvoerster van het Witte Huis verklaarde zondag niet te kunnen reageren op een zaak die verband houdt met de inlichtingendiensten. Suzy DeFrancis benadrukte wel dat de regering-Bush er altijd voorstander van is geweest dat topfunctionarissen van VN-organisaties maximaal twee termijnen aanblijven.

Dat laatste zou impliceren dat ElBaradei, die in september 2001 aan zijn tweede termijn als directeur van het IAEA begon, in de loop van volgend jaar moet opstappen. Volgens het persbureau Reuters bevestigen Amerikaanse ambtenaren dat de VS al enkele maanden druk uitoefenen op ElBaradei om het bij twee termijnen te houden. Omdat dit niet lukte, zou Washington overgeschakeld zijn op de afluisterpraktijken. ElBaradei liet zelf al doorschemeren dat hij van plan is om voor een derde ambtstermijn te gaan. De VS zijn niet gelukkig met wat ze beschouwen als de te zachte aanpak van Iran door ElBaradei. Veel leden van de regering-Bush vinden ook dat de Egyptenaar iets te nadrukkelijk het Amerikaanse beleid in Irak in vraag heeft gesteld.


14/12/2004

©Copyright De Standaard
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #10  
Oud 15th December 2004, 20:41
Roel's Avatar
Roel Roel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2004
Locatie: Westerlo
Posts: 77
Zoiets vind ik absoluut niet kunnen! Ze moesten die (sorry voor het taalgebruik) klootzakken juist het zelfde aandoen! Het zou rap gedaan zijn!
__________________
Face your insanity
Met citaat antwoorden
  #11  
Oud 16th December 2004, 10:20
katleen's Avatar
katleen katleen is offline
katleen
 
Geregistreerd op: Sep 2004
Locatie: Vorselaar
Posts: 446
Stuur een bericht via MSN naar katleen
Citaat:
Als we het nu echter hebben over de berichten rond het gebruik van napalm in Afghanistan enkele jaren geleden, dan kan ik daar in principe niks op tegen hebben. Het is niet langer een geheim dat Amerika napalm (of Mark-77) gebruikt hebben in het Tora Bora gebergte, en wat is daar mis mee? Als met deze acties (tegen de vijand!!) de oorlog sneller kan beëindigd worden, dan denk ik niet dat daar iets op aan te merken is.

Ben wel redelijk geschokt door deze reactie. Gebruik maar napalm dan zal het rap gedaan zijn.. wat voor houding is dat nu? Geef mij dan is een paar voordelen van het gebruik van napalm? En niet dat de oorlog rapper gedaan is hé, want dan is de oorlog niet gedaan, dan heb je gewoon het meeste slachtoffers gemaakt!

Citaat:
Dat wil niet zeggen dat dan alles door de beugel kan, maar enig gevoel voor realisme blijft toch wel vereist. Het is natuurlijk makkelijk om elke avond vanuit de luie zetel diegenen te berispen die dag in dag uit met hun voeten in de vuurlinie staan ma wat inlevingsvermogen zou knap zijn.

Ik begrijp hier wel wat je wil zeggen en ik zal nooit kunnen zeggen hoe het voelt om in the frontline te staan, maar ik weet wel tot hoever mijn menselijkheid reikt! En denk je dat soldaten die onmenselijke dingen doen in de oorlog (uiteraard buiten hun eigen vel te redden) ooit nog als normale mens kunnen functioneren als ze terug thuis zijn. Zal die soldaat de martelingen die hij heeft uitgevoerd zomaar kunnen achterlaten aan het front? Ik heb daar heel sterk mijn twijfels bij en ik vrees dan ook voor de gevolgen.
__________________
Met citaat antwoorden
  #12  
Oud 16th December 2004, 11:38
Kenny's Avatar
Kenny Kenny is offline
UDHR - art. 19
 
Geregistreerd op: Sep 2004
Locatie: Hier
Posts: 581
Citaat:
Orgineel gepost door katleen
Ben wel redelijk geschokt door deze reactie. Gebruik maar napalm dan zal het rap gedaan zijn.. wat voor houding is dat nu? Geef mij dan is een paar voordelen van het gebruik van napalm? En niet dat de oorlog rapper gedaan is hé, want dan is de oorlog niet gedaan, dan heb je gewoon het meeste slachtoffers gemaakt!


Napalm is een brandbom he. Dat mag zelfs nog gebruikt worden van de VN (kijk naar de bron die ik in een vorig bericht meegaf) alhoewel de meeste landen het niet meer doen na het overdreven gebruik van napalm door de V.S. tijdens de Vietnam-oorlog. De publieke reactie tegen dat soort wantoestanden was terecht en heeft er mede voor gezorgd dat de meeste landen hun napalmvoorraad vernietigd hebben. Dit gaat heus wel om meer dan de "dodelijkheid" van dat wapen. Als je kijkt naar de recente technologie op dat vlak, dan zal je ogen trekken als je weet met wat voor iets je te maken hebt.

Dus waarom zou die brandbom niet gebruikt mogen worden tegen trainingskampen in Tora Bora etc? Daar kunnen geen burgers mee geraakt worden. Zoiets is zelfs niet eens effectief tegen militair personeel, alleen tegen gebouwen (houten welteverstaan) en andere infrastructuur. Maar wederom hebt u weer het beeld voor ogen van Vietnam, waar we verbrande kinderen over straat zagen lopen voor het oog van de camera.

Dit noem ik het Jaws-effect.

Ik wil toch voor de zekerheid eens vragen wat volgens u het verschil is tussen napalm en bv. Bunkerbusters of Daisy Cutters? Of je moet het niet eens zo extreem zien, Tomahawks en Patriots? Men gebruikt brandbommen (en dat is heus niet alleen napalm!) puur voor het psychologisch effect, niet omdat ze dodelijker of effectiever zjin, integendeel zelfs.

Dus is de oorlog daarmee sneller gedaan? Ja, want zoiets schrikt de vijand af. Ooit al gehoord van shellshock? Dit is iets soortgelijks.

En wist je trouwens dat zoiets al werd gebruikt tijdens de Tweede Wereldoorlog? Maar dan vooral in de vorm van vuurspuwers, die eigenlijk weinig militair nut hadden, maar vooral de stuipen op het lijf van de vijand joegen.
__________________
'I have never let my schooling interfere with my education.'
-- Mark Twain
Met citaat antwoorden
  #13  
Oud 16th December 2004, 12:25
katleen's Avatar
katleen katleen is offline
katleen
 
Geregistreerd op: Sep 2004
Locatie: Vorselaar
Posts: 446
Stuur een bericht via MSN naar katleen
Citaat:
Maar wederom hebt u weer het beeld voor ogen van Vietnam, waar we verbrande kinderen over straat zagen lopen voor het oog van de camera.

Ja, want ik zie het nut niet in van die verbrande kinderen die gillend over de straat lopen van de pijn omdat het inbijt in hun huid!
En niks wat jij nog hebt verteld overtuigd mij van het nut van die strategie om ze bang te maken. Ook niet het gebruik van elk ander wapen dat je hebt opgenoemd dat kinderen kan verminken en zelfs een kinderleven kan wegnemen! Ik walg van die zaken. Ik heb zitten huilen voor de TV toen Amerika zware bombardementen uitvoerde in Irak. Het gedacht alleen al dat die kinderen huilend, bang bij hun moeder zitten en niet weten wat er gebeurt.. Die angst is een trauma voor hen, kijk maar naar de grootouders die er nog passioneel over kunnen vertellen wat ze allemaal meemaakten.. Daar breekt mijn hart van! En daarom zie ik nog altijd het nut niet in, sorry...
__________________
Met citaat antwoorden
  #14  
Oud 16th December 2004, 15:02
Kenny's Avatar
Kenny Kenny is offline
UDHR - art. 19
 
Geregistreerd op: Sep 2004
Locatie: Hier
Posts: 581
Citaat:
Orgineel gepost door katleen
En niks wat jij nog hebt verteld overtuigd mij van het nut van die strategie om ze bang te maken.


Ok, opnieuw.

In Vietnam gebruikte men napalm om zelfs dorpen af te branden. Dat er dan burgerslachtoffers vallen spreekt voor zich en DAT is nooit goed te praten, nooit. Meer zelfs, het aanvallen van burgers met eender welk wapen, moge dat dan een bom, een raket, een geweer of een gewoon patattenmes zijn, is nooit terecht en moet altijd op de sterkste weerstand stuiten. Hier is de situatie wel niet een klein beetje anders. Tora Bora is een grottencomplex ergens ver weg in de bergen van Afghanistan waar normaal gezien geen burgers wonen. Als men dan die ingangen platbrandt, zullen er bijgevolg ook geen burgers geraakt worden.

Als er al sprake is van mensen raken in't algemeen. Men gebruikt zo'n brandbommen niet om mensen te treffen, maar wel om militaire infrastructuur te vernietigen. En als er dan toch Talibanstrijders worden geraakt, dan is dat zelfs niet eens illegaal! Het is alleen illegaal tegen burgers, waar hier dus geen sprake van is.

Pas op, nu niet te naïef worden. Het is zo goed als uitgesloten dat er absoluut geen burgerslachtoffers vallen. Niet specifiek door die napalm maar ook door 'precisiebombardementen' die niet altijd even precies zijn. Of dat kan zelfs gewoon door een verdwaalde kogel uit een simpel pistool! Daarom dat ik ook vraag aan u waarom u hier zo fulmineert tegen napalm terwijl dat net zo legaal als illegaal is als een ander soort bom (Daisy Cutter bv. die qua impact niet eens te vergelijken valt met voorgenoemde) of een raket (Tomahawks). Ik denk dat dat alleen te maken heeft met het feit dat u van de twee laatstgenoemde veel minder afweet dan u durft toegeven, en dat u bij het woord "napalm" de foto van "Kim Phuc" voor ogen krijgt.

Daarom dat ik ook zeg, napalm is bijlange niet zo effectief of dodelijk als die andere en toch heeft dat een veel negatievere bijklank. Het Jaws-effect. Men gebruikt het vooral nog om zijn psychologisch effect, net zoals men dat al jaren in elke oorlog gedaan heeft. Met Vietnam als meest duidelijke en ook meest waanzinnige voorbeeld. En mag ik hier ook nog bij vermelden dat het gebruik van Mark-77 zelfs tijdens de Eerste Golfoorlog (u weet wel, die oorlog om olie die wel iedereen steunde) werd gebruikt en dat er toen heel wat minder reactie op kwam.

Maar denk nu ook weer niet dat ik nu van mening ben dat men napalm op grote schaal moet gaan gebruiken, zeker niet, en dat doet men ook helemaal niet. Het gaat hier om een paar gevallen die extra in de verf gezet zijn omdat de perceptie bestaat dat het hier om een verboden chemisch wapen gaat. Dat is tweemaal fout. Het is al zeker geen chemisch wapen en blijkbaar ook niet verboden. Eerst dacht ik ook dat dit verboden was, en dan had ik hier het gebruik ervan niet verdedigd (hoewel ik me wel afvraag hoe het dan zit met het feit dat de Amerikanen dat artikel nooit ondertekend hebben), maar als men in feite niks illegaals doet met het gebruik ervan, waarom wordt hier dan zo een heisa rond gemaakt terwijl er andere, veel ergere wapens, blijkbaar zonder probleem mogen worden gebruikt?

Laat voor één keer toch eens het logisch verstand primeren boven de politieke correctheid.

En als u ergens een bron vind die aanduidt dat mijn bron fout is (want ik heb er maar één opgezocht en gevonden) en die bewijst dat het gebruik van brandbommen (zij het dan napalm of Mark-77) strikt verboden is, dan krijgt u van mij gelijk.

Ik heb het hier trouwens ook over Afghanistan, niet Irak. Ik doe dat bewust om alle irrelevante 'de oorlog was illegaal'-stellingen op voorhand niet te moeten beantwoorden aangezien hier de discussie gaat over het vermeend gebruik van verboden wapens (nl. heel specifiek napalm) en over niks anders. Wilt u graag over dat andere discussiëren, graag, maar dan liefst in een andere thread want anders wordt het hier te onoverzichtelijk voor mij.

En mag daarmee ook duidelijk zijn dat ik ervan uitga dat u de oorlog in Afghanistan (eigenlijk de campagne in Afghanistan in het kader van de globale oorlog tegen terrorisme) wel als rechtvaardig beschouwt en als dusdanig ook steunt? Als zelfs dan al niet het geval zal zijn, dan denk ik dat het verschil qua golflengte bijna niet te overbruggen valt, hoewel ik altijd wel wil proberen.
__________________
'I have never let my schooling interfere with my education.'
-- Mark Twain
Met citaat antwoorden
  #15  
Oud 16th December 2004, 21:31
katleen's Avatar
katleen katleen is offline
katleen
 
Geregistreerd op: Sep 2004
Locatie: Vorselaar
Posts: 446
Stuur een bericht via MSN naar katleen
Citaat:
Ik denk dat dat alleen te maken heeft met het feit dat u van de twee laatstgenoemde veel minder afweet dan u durft toegeven, en dat u bij het woord "napalm" de foto van "Kim Phuc" voor ogen krijgt
.
Dat is juist mijn motivatie om aan deze discussie mee te doen. Ik ben een gewone actualiteitsvolger, geen expert! Ik ben "de vrouw op de straat" die haar mening geeft over wat ze weet. Ik leer juist bij door jouw replies te lezen omdat jij er meer over weet dan ik. BTW, je mag gerust gij zeggen tegen mij Ge kent me nu toch al hé
En op die foto, ja, ik krijg altijd hetzelfde beeld voor mijn ogen, en de televisiebeelden van deze week. Ik vind het hartverscheurend!
Ik begrijp jouw replies wel in het algemeen maar begrijp jij mijn visie?

P.S. Wat bedoel je met het Jaws effect? (ni lachen als het een stomme vraag is!)
__________________
Met citaat antwoorden
  #16  
Oud 17th December 2004, 16:37
Kenny's Avatar
Kenny Kenny is offline
UDHR - art. 19
 
Geregistreerd op: Sep 2004
Locatie: Hier
Posts: 581
Citaat:
Orgineel gepost door katleen
.
Dat is juist mijn motivatie om aan deze discussie mee te doen. Ik ben een gewone actualiteitsvolger, geen expert! Ik ben "de vrouw op de straat" die haar mening geeft over wat ze weet. Ik leer juist bij door jouw replies te lezen omdat jij er meer over weet dan ik. BTW, je mag gerust gij zeggen tegen mij Ge kent me nu toch al hé


Ik ben ook geen expert, helemaal niet zelfs, maar ik probeer altijd eerst wat achtergrondinformatie op te doen vooraleer ik een berichtje post. Dat "Gij" vind ik zo 'Bijbels' klinken. Maar als ge dat graag hebt, dan wil ik mij daar wel naar schikken, maar misschien is "jij" nog net iets beter. ;-P

Citaat:
P.S. Wat bedoel je met het Jaws effect? (ni lachen als het een stomme vraag is!) :-D


Ter plekke verzonnen... ik bedoelde eigenlijk het beeld dat men van een situatie heeft die volledig getekend is door de media. Zoals bij de film Jaws... die ervoor gezorgd heeft dat haaien vanaf toen een bijzonder slecht imago hebben gekregen. :-P

En ja, natuurlijk begrijp ik uw visie, ik begrijp meestal ieder's visie wel... ik ga er alleen zelden mee akkoord. ;-P
__________________
'I have never let my schooling interfere with my education.'
-- Mark Twain
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:20.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.