actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th May 2013, 06:37
S*lvia.Verelst S*lvia.Verelst is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Herselt
Posts: 86
Nog geen enkel bloedstaal onderzocht na giframp

Nog geen enkel bloedstaal onderzocht na giframp

Er is nog steeds niet begonnen met het onderzoek op de bloedstalen die bij 1.700 inwoners uit Wetteren en omgeving na de treinramp genomen werden. Zolang het ministerie van Volksgezondheid geen onderzoeksmethode heeft vastgelegd, blijven de stalen onaangeroerd. Dat schrijft Het Laatste Nieuws woensdag.
De Federale Overheidsdienst Volksgezondheid licht in een uitzonderlijke nationale omzendbrief de stand van zaken toe: omdat de Hoge Gezondheidsraad nog geen advies geformuleerd heeft over de meest aangewezen test op de bewaarde stalen, blijven ze onaangeroerd. Zolang er geen beslissing genomen wordt over wát er in het bloed precies gezocht moet worden, gebeurt er volgens Het Laatste Nieuws niets.

De huisartsen in Wetteren zijn het niet eens met dat getalm. “Elke inwoner heeft recht om te weten of hij na het ongeval geïntoxiceerd werd of niet. Als de overheid deze mensen niet snel en accuraat inlicht, negeren ze het fundamentele recht van elke patiënt.” De huisartsen verwachten de komende dagen een kleine stortvloed aan telefoons van ongeruste burgers, die zich afvragen waar de uitslagen blijven. “Ik zal hen enkel antwoorden: Stap naar het gerecht”, zegt één van de huisartsen.

Inmiddels heeft een van de inwoners van Wetteren zijn bloed al in Nederland laten afnemen en analyseren. “Ik vertoon alle verschijnselen van gifopname: vermoeidheid, verstopte neus, dikke keel”, vertelt de 39-jarige Regis De Prez (39). “Maar in België komt mijn staal terecht in een lange wachtrij, zonder dat er een datum van onderzoek bekend is. Ik zal zelf de kosten in Nederland betalen, maar wil ze via mijn advocaat op de Belgische overheid verhalen.”

Bron: www.nieuwsblad.be 15/5/2013

Mening: Ik vind het eigenlijk schandalig dat er nog steeds geen enkele bloedstaal onderzocht is. Moesten ze het nu zelf meemaken dan zouden ze er zelf ook niet mee kunnen lachen. Als ze toch gifresten in hun bloed hebben en het is niet op tijd onderzocht, zou dat voor verschrikkelijke gevolgen kunnen leiden. Ik denk dat als ze niet snel zouden beginnen aan de bloedstalen, dan zullen er meerdere mensen naar Nederland gaan om hun bloed te laten testen en achteraf naar de advocaat gaan. De treinwagons en dergelijke moeten wel allemaal zo snel mogelijk weg, maar wat met de mensen die misschien wel gifgassen hebben ingeademd? Persoonlijk vind ik dat ze gewoon aan hun lot worden overgelaten.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 15th May 2013, 09:23
Tinne.Joosen Tinne.Joosen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Herentals
Posts: 71
Ik sluit me voor een groot deel aan bij die mening. Het is inderdaad verschrikkelijk om niet te weten of je nu vergiftigd bent of niet. De gevolgen zijn zo al erg genoeg voor de inwoners zonder dat ze hen in het ongewisse laten in verband met hun gezondheid. Wel denk ik dat het allemaal niet zo eenvoudig is om te weten waar ze exact naar moeten zoeken in het bloed. Als ze zo snel mogelijk aan de onderzoeken zouden beginnen, zonder te weten waar ze naar aan het zoeken zijn, zou er ook protest komen. Zeker wanneer ze na enkele honderden onderzoeken moeten vaststellen dat ze helemaal opnieuw moeten beginnen. Natuurlijk is het enorm erg en vervelend voor de mensen die wachten op hun uitslag maar toch denk ik dat het belangrijker is om goed onderzoek te doen dan snel onderzoek.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:01.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.